رپورتاژ آگهی

چطور صندوق سرمایه گذاری مناسب را انتخاب کنیم

به تخصیص بخشی از پول یا منبع مالی در طول یک بازه زمانی، برای انجام فعالیت‌هایی که منجر به کسب بازدهی می‌شود، سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. با داشتن یک سرمایه‌گذاری اصولی، نه تنها به اهداف مالی خود خواهید رسید، بلکه دغدغه آینده را نیز نخواهید داشت. انتخاب یک گزینه سرمایه‌گذاری مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری و ویژگی‌های هرکدام بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر است. سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، برای افرادی که فرصت کافی و تخصص لازم را برای فعالیت در بازار سرمایه ندارند، مناسب خواهد بود. در این روش افراد سرمایه‌ خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی دارای مجوزهای لازم سازمان بورس اوراق بهادار با مدیریت حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند.

در سرمایه‌گذاری مستقیم، افراد لازم است تا با انواع روش‌های تحلیل آشنا شوند و با توجه به میزان ریسک پذیری خود اقدام به انجام معاملات در بازار سرمایه کنند. لازم به ذکر است که در صورت نداشتن اطلاعات کافی در خصوص بازار سرمایه، فرد ممکن است بازدهی مناسبی کسب نکند.

در هر دو روش افراد نیاز دارند تا به مقدار ریسک و میزان نقدشوندگی دارایی توجه کنند تا یک سرمایه‌گذاری مطلوب با حداقل میزان ریسک را داشته باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی در بازار سرمایه وجود دارد که در ادامه قصد داریم با ویژگی‌های بهترین صندوق برای سرمایه‌گذاری آشنا شویم.

ویژگی صندوق سرمایه‌گذاری

از ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به امکان سرمایه گذاری با پول کم، نقدشوندگی بالا، مدیریت حرفه‌ای، سبد دارایی متنوع و … اشاره کرد. هر فرد متناسب با میزان ریسک پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری خود، می‌تواند بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را برای خود انتخاب کند.

صندوق‌های متنوعی از نظر ساختار و ترکیب دارایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ترکیب دارایی خود، میزان ریسک متفاوتی دارند و در ادامه با برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از میزان ریسک زیاد تا ریسک کم آشنا خواهید شد.

صندوق مبتنی بر سکه طلا

صندوق‌های مبتنی بر طلا، حداکثر 70 درصد از سبد دارایی خود را به گواهی سپرده سکه و شمش طلا و مابقی را به اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا، اوراق مشارکت و سپرده بانکی اختصاص می‌دهند. این صندوق‌ها مناسب افراد با ریسک پذیری بالا هستند.

صندوق اهرمی

صندوق اهرمی یکی دیگر‌ از این صندوق‌ها است که عمده سبد دارایی آن از سهام و حق تقدم سهام تشکیل شده‌است، از نظر ساز و کار خرید و فروش، این صندوق‌ها به صورت صدور و ابطالی و قابل معامله در بازار (ETF) معامله می‌شوند.

این صندوق از دو نوع واحد ممتاز (پر ریسک) و عادی (کم ریسک) تشکیل شده است، به همین علت افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند و همچنین افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند، می‌توانند از این صندوق استفاده می‌کنند. واحدهای ممتاز از مکانیزم اهرم مالی برخوردار هستند که امکان کسب بازدهی بیش‌تر و بدون دریافت اعتبار معاملاتی را فراهم می‌سازد.

صندوق سهامی

حداقل ۷۰ درصد از ترکیب دارایی این صندوق‌ها به سهام و حق تقدم سهام و حداکثر ۱۵ درصد نیز به اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی و مابقی نیز به سایر دارایی‌ها اختصاص پیدا می‌کند. به همین علت، این صندوق برای افراد ریسک پذیر مناسب خواهد بود.

صندوق با درآمد ثابت

این صندوق به دلیل اینکه عمده سبد دارایی خود را به اوراق بهادار کم ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق خزانه و … اختصاص می‌دهد، می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد کم ریسک باشد.

ضرایب آلفا و بتا

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری، به بررسی مولفه‌های مختلفی همچون ضریب آلفا و بتا نیز نیاز داریم. ضریب آلفا نشان‌دهنده تفاوت بازدهی کسب شده توسط صندوق و شاخص بازار است. این نسبت می‌تواند مثبت، منفی و صفر باشد.

عدد مثبت این ضریب نمایانگر عملکرد بهتر صندوق نسبت به شاخص بازار، عدد صفر نشان‌دهنده بازدهی یکسان صندوق و شاخص بازار و عدد منفی به معنی عملکرد ضعیف‌تر صندوق نسبت به شاخص بازار خواهد بود.

ضریب بتا نمایانگر میزان حساسیت صندوق نسبت به تحرکات شاخص بازار است. هرچه ضریب بتا بالاتر باشد، واکنش صندوق نسبت به نوسانات شاخص بازار بیش‌تر و هرچه این ضریب پایین‌تر باشد، نشان‌دهنده واکنش کمتر صندوق نسبت به شاخص بازار خواهد بود.

برای بررسی ضرایب آلفا و بتای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افراد می‌توانند به سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران) مراجعه و ضرایب و اطلاعات تکمیلی هر صندوق را به صورت جامع بررسی کنند. آشنایی با میزان ریسک هر صندوق و مفاهیمی همچون ضریب آلفا و بتا، به افراد کمک می‌کند تا صندوق سرمایه‌گذاری مناسب خود را انتخاب کنند.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا