اپل شب گذشته اعلام کرد که چیپست A15 Bionic که نیرو دهنده سری جدید آیفون 13 است به 15 میلیارد ترانزیستور مجهز است. این میزان با 11.8 میلیارد ترانزیستور موجود در A14 Bionic و 8.5 میلیارد ترانزیستور که A13 Bionic مجهز بوده، قابل مقایسه است. تراشه M1 مورد استفاده در مک و آیپد پرو (2021) دارای 16 میلیارد ترانزیستور است.

A15 Bionic توسط بزرگترین تولیدکننده چیپ جهان، TSMC، با استفاده از گره فرایند 5 نانومتری تقویت شده تولید می شود. یک کمبود تراشه جهانی وجود دارد که ممکن است اپل بتواند به لطف موقعیت خود به عنوان بزرگترین مشتری بزرگترین کارخانه ریخته گری از آن بگذرد. اپل نه تنها از چیپست جدید برای آیفون 2021 استفاده می کند، بلکه از آن برای تغذیه تبلت جدید آیپد مینی نیز استفاده کرده که در آن 40 درصد عملکرد را افزایش می دهد.

A15 Bionic دارای شش هسته و موتور نمایشگر جدید است و می تواند 15.8 تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد که حدود 44 درصد بیشتر از 11 تریلیون عملیات در ثانیه بوده که A14 Bionic قادر به انجام آن است. و پردازنده گرافیکی پنج هسته ای چیزی را ارائه می دهد که اپل بهترین گرافیک را در هر گوشی هوشمندی می نامد. این تراشه همچنین به سیستم دوربین سری آیفون 13 قدرت می دهد. همچنین دارای انکودر و دیکودر جدید ویدیو است و در حافظه پنهان سیستم دو برابر می شود.

مدتی قبل در خبرها اعلام شد که TSMC قیمت چیپ‌ها را تا 20 درصد افزایش داده است، اما به‌دلیل اهمیت اپل برای این شرکت و راضی نگه‌داشتن کوپرتینویی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مشتری‌اش، قیمت چیپ جدید اپل فقط 3 درصد افزایش یافته است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *