شرکت تولید نیمه هادی تایوان TSMC، امروز به طور رسمی فرآیند N4P خود را که نسخه پیشرفته پلتفرم 5 نانومتری این شرکت بوده، رونمایی کرد. این فرآیند جدید N4P سومین پیشرفت فرآیند 5 نانومتری TSMC را نشان می‌دهد و ادعا می‌شود که حدود 11 درصد افزایش عملکرد را نسبت به فناوری اصلی N5 و حدود 6 درصد بهبود نسبت به فرآیند N4 ارائه می‌کند.

در مورد بهره وری انرژی، این شرکت ادعا می کند که 22 درصد راندمان بهتری نسبت به فناوری اصلی N5 دارد و تراکم ترانزیستور نیز 6 درصد بیشتر است. چند ماه پیش، این شرکت مستقر در تایوان برنامه خود را برای به تعویق انداختن گره فرآیند 3 نانومتری اعلام کرده بود و هیچ به روز رسانی در مورد آن وجود ندارد. این نشان می‌دهد که نسل بعدی چیپست A16 Bionic برای سری آیفون 14 می‌تواند از فرآیند 4 نانومتری به جای فرآیند شایعه شده 3 نانومتری استفاده کند.

برای اولین بار، نسل فعلی فرآیند Apple A15 Bionic موجود در سری آیفون 13 توسط TSMC با استفاده از فرآیند 5 نانومتری (N5P) ساخته شده است. مدیاتک دایمنسیتی 2000 آینده نیز با استفاده از فرآیند 4 نانومتری در حال توسعه است. سامسونگ، بزرگترین رقیب TSMC، همچنین عرضه تراشه های 3 نانومتری خود را به تعویق می اندازد و این بدان معناست که نسل بعدی چیپست کوالکام اسنپدراگون 898 که قدرت گوشی های پرچمدار سال آینده را تامین می کند، با استفاده از گره 4 نانومتری ساخته خواهد شد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *