برنامه‌ اینترنت فضایی استارلینک اسپیس‌ایکس از دیش مستطیلی جدیدی رونمایی کرده که با وزن و حجم کم‌تر نسبت به نسل قبلی، دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت. حالا مشتریان علاقه‌مند می‌توانند با استفاده از دیش جدیدی از صورت فلکی ماهواره‌ای در حال رشد شرکت در مدار پایین زمین استفاده کنند. این آنتن جدید یک گزینه‌ نازک‌تر و سبک‌تر از آنتن دایره‌ای است که کاربران نسخه‌ بتای استارلینک از سال گذشته آن را آزمایش کرده‌اند.

استارلینک پروژه اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس بوده که هدف آن پرتاب نزدیک به 12000 ماهواره در مدار پایین زمین است تا بتوانند پوشش اینترنت وسیع را برای مردم روی زمین فراهم کنند – به ویژه آنهایی که در مناطق دورافتاده و روستایی هستند و زیرساخت سنتی اینترنت در آنها وجود ندارد. با وجود تعداد زیادی ماهواره در مدار پایین به طور همزمان، ایده این است که حداقل یک ماهواره در هر قسمت از زمین در معرض دید قرار گیرد و پوشش اینترنتی تقریباً مداومی را برای کاربران فراهم کند. برای دسترسی به سیستم، کاربران باید دیش را در جایی نزدیک خانه خود نصب کنند، مانند پشت بام، جایی که بتوانند همیشه دید واضحی از آسمان (بدون درختان) داشته باشند.

اسپیس‌ایکس فعالیت استارلینک را در اکتبر 2020 راه‌اندازی کرد و به کاربران در مناطق جغرافیایی خاصی از آمریکا امکان داد تا کیت آغازگر این شرکت را که شامل یک پایانه‌ی کاربری (یا دیش) دایره‌ای 58.5 سانتی‌متری (23 اینچی)، تجهیزات نصب، یک روتر وای‌فای و کابل‌های مورد نیاز است، خریداری کنند. در ماه سپتامبر عنوان شده بود که اسپیس ایکس در حال آماده شدن برای افزایش تولید دیش‌های خود با یک مدل جدید است که در پاییز عرضه می‌شود و ظاهرا اکنون زمان آن رسیده است.

طبق صفحه پشتیبانی استارلینک، طراحی این دیش به صورت چهارگوش است که منجر به کمی کاهش ابعادش نسبت به نسل اول با طراحی دایره‌ای شده است. همچنین وزن آن حدود 4 کیلوگرم است که در مقایسه با نسخه قبلی با وزن 7.2 کیلوگرمی، کاهش وزن را تجربه کرده است. دیش جدید همچنین از یک روتر 3 در 3 مایمو (MU-MIMO) چند خروجی بهره می‌برد، بنابراین می‌تواند به صورت همزمان داده‌ها را بدون هیچ تداخلی از طریق سه جریان پهنای باند به سه دستگاه انتقال دهد. دیش جدید در این زمینه نیز نسبت به نسل قبل خود که از روتر 2 در 2 بهره می‌برد، پیشرفت کرده است.

علاوه بر این، به‌نطر می‌رسد کسانی که دیش مستطیلی را می‌خرند، هنگام نصب تجهیزات در خانه، گزینه‌های جانبی بیشتری دارند. راهنمای نصب جدید، انواع متفاوتی از تیرک‌ها را نشان می‌دهد که به دیواره‌های ساختمان متصل می‌شود و حتی یک تیر عمودی بلند هم وجود دارد که کاربران می‌توانند به سادگی آن را به زمین حیاط خود متصل کنند و طبق انتظار، راهنمای لوازم جانبی دیش استارلینک، اشاره می‌کند که این گزینه نیاز به حفاری دارد. در نهایت باید عنوان کرد که قیمت این دیش نسبت به نسل قبلی خود تغییری نکرده است. طبق سایت استارلینک، قیمت نسل دوم دیش این شرکت همچنان ۴۹۹ دلار است و برای دریافت سرویس اینترنت ماهواره‌ای نیز باید 99 دلار در ماه هزینه پرداخت کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *