آی‌بی‌ام ادعا می کند که گام بزرگی به سمت محاسبات کوانتومی عملی برداشته است. این شرکت امروز از Eagle، یک پردازنده کوانتومی 127 کیوبیتی رونمایی کرد. IBM ادعا می‌کند که اولین پردازنده‌ای است که نمی‌تواند توسط یک ابررایانه کلاسیک شبیه‌سازی شود. برای درک معنای آن، این شرکت می گوید برای شبیه سازی Eagle به بیت های کلاسیک بیشتری نسبت به اتم های موجود در هر انسان روی این سیاره نیاز دارید.

IBM این پیشرفت را به طراحی جدیدی نسبت می دهد که اجزای کنترلی پردازنده را در چندین سطح فیزیکی قرار می دهد در حالی که کیوبیت ها روی یک لایه قرار دارند. این طرحی است که به گفته شرکت امکان افزایش قابل توجهی در قدرت محاسباتی را فراهم می کند. یکی از جنبه های Eagle که شرکت در حال حاضر درباره آن اشاره نکرده، حجم کوانتومی است.

این معیار که توسط IBM ابداع شده، تلاش می‌کند تا عملکرد یک رایانه کوانتومی را با نگاهی کلی به بخش‌های مختلف آن اندازه‌گیری کند و نه تنها کیوبیت‌ها را در نظر می‌گیرد، بلکه نحوه تعامل آنها با یکدیگر را نیز در نظر می‌گیرد. هرچه حجم کوانتومی بیشتر باشد، رایانه کوانتومی توانایی بیشتری در مقابله با مسائل دشوار دارد.

جری چو مدیر واحد توسعه سیستم‌های سخت افزاری کوانتوم در آی بی ام می‌گوید:

نخستین تراشه عقاب 127 کیوبیتی ما در یک سیستم آزمایشی در IBM Cloud برای تعداد محدودی از اعضای شبکه کوانتوم این شرکت مهیا است. سیستم‌های آزمایشی دسترسی اولیه به جدیدترین فناوری‌های ما را فراهم می‌کنند.

البته بدون اطلاع از حجم کوانتوم پردازشگر Eagle، به سختی می‌توان آن را با فناوری‌های امروز مقایسه کرد. نکته جالب دیگر درباره این تراشه آن است که آی بی ام ادعای برتری کوانتومی نمی‌کند. طبق این شرکت توسعه چنین تراشه‌ای یک نقطه عطف به حساب می‌آید، اما ابزار مذکور هنوز به اندازه‌ای توسعه نیافته که بتواند مشکلاتی را حل کند که رایانه‌های معمول قادر به حل آنها نیستند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *