امروز، اینتل پنجاهمین سالگرد ساخت اینتل 4004، اولین ریزپردازنده تجاری موجود در جهان را جشن گرفت. با عرضه در نوامبر 1971، 4004 مسیر را برای محاسبات ریزپردازنده مدرن هموار کرد – «مغزهایی» که تقریباً هر فناوری مدرن، از کلاود تا اج را ممکن می کند. ریزپردازنده‌ها همگرایی ابرقدرت‌های فناوری – محاسبات فراگیر، اتصال فراگیر، زیرساخت ابری به اج و هوش مصنوعی – را امکان‌پذیر می‌کنند و سرعتی از نوآوری را ایجاد می‌کنند که امروز سریع‌تر از همیشه در حال حرکت است.

امسال پنجاهمین سالگرد تراشه 4004 است. به این فکر کنید که در نیم قرن گذشته چقدر به موفقیت رسیده ایم. این یک لحظه خوب برای فناوری است. پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، گفت: این همان چیزی است که باعث شد محاسبات واقعاً پیشرفت کند. 4004 ریزپردازنده پیشگام است و موفقیت آن ثابت کرد که می توان مدارهای مجتمع پیچیده ساخت و آنها را بر روی تراشه ای به اندازه یک ناخن قرار داد.

اختراع آن همچنین یک متدولوژی طراحی منطق تصادفی جدید را ایجاد کرد، روشی که نسل‌های بعدی ریزپردازنده‌ها بر اساس آن تا قبل از تکامل برای ایجاد تراشه‌های موجود در دستگاه‌های مدرن امروزی، ساخته می‌شوند. در حالی که 4004 دوران محاسبات مدرن را از طریق طراحی و تولید اولین ریزپردازنده تجاری موجود برای یک ماشین حساب رومیزی ارائه کرد، آخرین پردازنده‌های نسل دوازدهم Intel Core – که رهبران شرکت در رویداد نوآوری اینتل در اکتبر معرفی کردند – عصر جدیدی از محاسبات را آغاز خواهند کرد.

معماری ترکیبی عملکرد این خانواده جدید نشان دهنده یک تغییر معماری است که با مهندسی مشترک نرم افزار و سخت افزار امکان پذیر شده و سطوح جدیدی از عملکرد رهبری را برای نسل ها ارائه می دهد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *