همانطور که شایعه شده، رگولاتور رقابت و بازار بریتانیا (CMA) به متا (فیس بوک) دستور داد تا Giphy را بفروشد. این غول شبکه‌های اجتماعی یک سال و نیم پیش از خرید Giphy خبر داده بود اما به نظر می‌رسد که سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) باور دارد که این معامله می‌تواند به رقابت در بازار شبکه‌های اجتماعی آسیب بزند.

این رگولاتور دریافت که این معامله با محدود کردن دسترسی پلتفرم‌های دیگر به Giphy GIF، قدرت بازار فوق‌العاده متا را افزایش می‌دهد و ترافیک بیشتری را به سایت‌های متعلق به متا – فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام – هدایت می‌کند. CMA گفت که سایت‌های متا تا 73 درصد بر زمان کاربران رسانه‌های اجتماعی تسلط دارند و می‌توانند با استفاده از Giphy رقبایی مانند تیک تاک، توییتر و اسنپ چت را کنار بگذارد.

همچنین گفته شده که متا با تبدیل Giphy به اهرم فشار می‌تواند اطلاعات بیشتری از پلتفرم‌های رقیب دریافت کند. سازمان رقابت و بازار بریتانیا مدعی است که سرویس‌های تبلیغاتی Giphy رقیبی برای متا محسوب می‌شدند که این معامله موجب شد آن‌ها هم از گردانه رقابت کنار بروند. به گفته رگولاتور، فیسبوک خدمات تبلیغاتی Giphy را در زمان ادغام متوقف و منبع مهم رقابت بالقوه را حذف کرد. CMA این موضوع را به ویژه نگران‌کننده می‌داند، زیرا فیس‌بوک نزدیک به نیمی از بازار تبلیغات نمایشی نمایشگر 7 میلیارد پوندی در بریتانیا را کنترل می‌کند.

فیسبوک در ماه می سال 2020 سرویس Giphy را به قیمت 400 میلیون دلار با هدف ادغام آن در اینستاگرام خریداری کرد. یک ماه بعد، CMA تحقیقاتی را درباره این معامله آغاز کرد و در ماه اوت حکم داد که فیس بوک می تواند رقبایی مانند تیک تاک و اسنپ چت را از دسترسی به کتابخانه Giphy GIF منع کند. در همان زمان، اعلام کرد که این معامله می‌تواند رقبای بالقوه تبلیغات نمایشی بریتانیا را پس از پایان همکاری متا در تبلیغات پولی Giphy حذف کند.

متا قبلاً گفت که CMA هیچ صلاحیتی ندارد زیرا Giphy هیچ عملیاتی در بریتانیا ندارد، و افزود که خدمات پولی Giphy طبق تعریف CMA، تبلیغات نمایشی نیستند. در ماه اکتبر، این مقام، متا را 70 میلیون دلار به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به معامله با امتناع از گزارش اطلاعات مورد نیاز و تغییر دو بار بدون اجازه مدیر ارشد اجرایی خود جریمه کرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *