گوناگون

چین با موفقیت مریخ نورد Tianwen-1 را به فضا پرتاپ کرد

چین با موفقیت فرودگر و کاوشگر و مدارگرد Tianwen-1 را با موفقیت به فضا پرتاپ کرد. این مأموریت اوایل صبح امروز با یک راکت قدرتمند Long March 5 از مرکز پرتاب جزیره هاینن در شمال غربی هنگ کنگ آغاز شد.

شرکت علم و فناوری هوافضای دولتی چین اعلام کرد که این پرتاب موفقیت آمیز بوده و گفته است که مریخ نورد “Tianwen-1” با موفقیت به مدار از پیش تعیین شده خود منتقل شده است. Tianwen-1 هفت ماه دیگر به مریخ می رسد و دو تا سه ماه نیز طول خواهد کشید تا فرودگر و مریخ نورد بر سطح این سیاره بنشینند.

دانشمندان امیدوارند که نقشه سطح شناسی ساختار مریخ را به واسطه این ماموریت نقشه برداری کنند، ویژگی های خاک مریخ و آب-یخ های آن را بررسی کنند، ترکیب مواد سطح آن را مورد مطالعه قرار دهند و به طور گسترده تر محیط این سیاره را بشناسند. اما کاوشگر چینی Tianwen-1 که امروز عازم مریخ شد نامش را از شعری مربوط به دوران چین باستان گرفته و به معنای پرسش هایی از خدا است. اگر همه چیز درست پیش برود فضاپیمای 4989 کیلوگرمی Tianwen-1 تا اسفندماه در مدار پیرامونی مریخ قرار می گیرد.

این مدارگرد به هفت نوع تجهیزات مختلف مجهز شده که عبارتند از دوربین های پیشرفته و با رزولوشن متوسط؛ یک رادار زمین نفوذ؛ طیف سنج؛ مغناطیس سنج و دو ردیاب ذره. این مدارگرد قرار است که در مدارهای از پیش تعیین شده و با فاصله 165 مایل از سطح مریخ بر فراز آن حرکت کند. پس از نقشه برداری از سطح ماه، مدارگرد مریخ یک فرودگر را به سطح این سیاره می فرستد و کاوشگر شش چرخی که همراه این فرودگر است در ادامه به گشت زنی روی سطح مریخ خواهد پرداخت.

مأموریت مریخی چین پس از آن انجام شده است که امارات متحده عربی با موفقیت کاوشگر مریخی خود به نام امید (Hope) را پرتاب کرد و در عین حال، ایالات متحده هم در حال آماده شدن برای پرتاب مأموریت جدید خود موسوم به مارس 2020 و مریخ نورد استقامت به سمت مریخ است.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا