محققان دانشگاه پرینستون و دانشگاه واشنگتن یک سیستم تصویربرداری به اندازه یک دانه درشت نمک ساخته اند. این به اصطلاح بر روی یک متاسرفیس 1.6 میلیون استوانه کوچک تشکیل شده است که سایز هر کدام از آن‌ها به اندازه‌ی یک ویروس میکروبیولوژی است.

هر پست به عنوان یک آنتن نوری عمل می کند و نور را دریافت می کند تا جبهه موج نوری را شکل دهد و سپس به لطف الگوریتم های هوش مصنوعی، تصویر با کیفیت بالا در رنگ های کامل توسعه می یابد. دوربین‌های سنتی از لنزهای پلاستیکی و شیشه‌ای پیچیده استفاده می‌کنند که نور را روی حسگری خم می‌کنند و سیگنال‌ها را به صورت الکترونیکی ارسال می‌کند. راه حل جدید متکی به متاسرفیس است، که به طور خلاصه، یک لایه نازک با عناصر مینیاتوری جداگانه است که برای شکست نور در هر جهت دلخواه ساخته شده است.

با بازگشت به دوربین، این متاسورفیس و پست‌های استوانه‌ای آن، نوآوری در طراحی مناسب لوله‌ها و توسعه الگوریتم پردازش سیگنال مناسب است که می‌تواند یک تصویر واقعی تولید کند. این به دوربین متاسورفیس اجازه می‌دهد به جای اینکه مانند لیزری عمل کند که تصاویر مبهم و مخدوش با میدان دید محدود تولید می‌کند، یک عکس تمام رنگی بگیرد. کاربرد اصلی این نوع جدید دوربین در درجه اول پزشکی است – ربات ها قادر خواهند بود آندوسکوپی کم تهاجمی را برای تشخیص و درمان بیماری ها انجام دهند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *