امنیت

ثبت پتنت جدید فناوری تشخیص چهره توسط Clearview AI در آمریکا

شرکت Clearview AI در آستانه دریافت تاییدیه رسمی برای فناوری بحث برانگیز تشخیص چهره خود است. Politico گزارش داده که Clearview اعلام کرد که اداره‌ ثبت اختراع ایالات متحده اعلامیه‌ای را برای آن ارسال کرده و از آنها خواسته بعد از پرداخت هزینه‌های اداری می‌تواند حق ثبت اختراع خود را دریافت نماید.

سیستم تشخیص چهره‌ Clearview AI، که توسط آژانس‌های قانونی از جمله FBI و وزارت امنیت داخلی استفاده می‌شود، به دلیل پایگاه داده‌های بزرگ تصویری خود که از طریق جستجو در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از تصاویر افراد بدون رضایت تغذیه می‌شود؛ مورد انتقاد قرار گرفته است. در مصاحبه ای با Politico، بنیانگذار شرکت، Hoan Ton-That ادعا کرد که این اولین حق ثبت اختراع تشخیص چهره بوده که شامل “داده های اینترنتی در مقیاس بزرگ” است. این شرکت ابزار خود را به مشتریان دولتی (از جمله مجریان قانون) به امید تسریع جستجوها می فروشد.

این شرکت اعلام کرده تصاویر جمع‌آوری شده، عمومی هستند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها ممنوعیتی ندارد. این رویکرد Clearview باعث شده که فیس‌بوک، توئیتر و غیره، نامه‌هایی برای توقف فعالیت این کمپانی صادر کنند. مقامات استرالیا، بریتانیا و کانادا نیز از این کمپانی به دلیل نقض حفظ حریم خصوصی انتقاد کرده‌اند.

به طور کلی سیستم‌های تشخیص چهره به دلیل عدم دقت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که در برخی موارد باعث می‌شود افراد به صورت اشتباهی دستگیر شوند. مهم‌تر از همه سیستم‌ها در تشخیص افراد رنگین پوست و زنان با مشکل مواجه شده‌اند. علاوه بر این مردم نگرانند از این سیستم‌ها برای نظارت بر تظاهرات سیاسی و اعتراضات استفاده شود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا