سونی عادت دارد گوشی‌هایی بسازد که هیچ‌کس انتظارش را ندارد و هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کند که بخواهد. اکسپریا پرو اینگونه به وجود آمد؛ گوشی سونی اکسپریا پرو آی دنباله ای بر سونی اکسپریا پرو است. فقط این بار برای خریدارانی در نظر گرفته شده، که راه خود را در زمینه عکاسی و فیلمبرداری می دانند. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی اکسپریا پرو آی خواهیم پرداخت.

با توجه به اینکه اکسپریا 1 مارک 2 به عنوان مانیتور اکسترنال برای دوربین های سونی آلفا استفاده می شد، اکسپریا پرو آی  می تواند به عنوان یک مانیتور و کنترل کننده خارجی برای تعدادی از دوربین های محبوب سونی عمل کند. همچنین می‌توانید آن را با لوازم جانبی جدید مانیتور Vlog با یک صفحه‌نمایش مغناطیسی خارجی جفت کنید، که می‌تواند دوربین سه‌گانه پشتی را به یک دستگاه vlogging بی‌نظیر تبدیل کند.

در داخل پرو آی، سونی یک سنسور نوع 1.0 اینچی تعبیه کرده، و می تواند خروجی 12 بیتی RAW داشته باشد و برنامه های دوربین زیادی را برای استفاده از سیستم دوربین پیشرفته ارائه می دهد. بقیه قطعات داخلی تقریباً کاملاً از اکسپریا 1 مارک 3 قرض گرفته است. بنابراین پرو آی از صفحه نمایش 120 هرتزی 4K خود استفاده کرده و وظایف پردازشی را تراشه اسنپدراگون 888 انجام می دهد. پرو آی هنگام طراحی مسیر منحصر به فرد خود را طی می کند، اما در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مشخصات سخت افزاری اکسپریا پرو آی

  • بدنه: 166 در 72 در 8.9 میلیمتر، وزن 211 گرم، پنل جلو (گوریلا گلس ویکتوس)، پشت شیشه ای (گوریلا گلس 6)، فریم آلومینیومی.
  • نمایشگر: 6.5 اینچ، اولد، 1 میلیارد رنگ، نرخ تازه سازی 120 هرتز، رزولوشن 1644 در 3840 پیکسل، نسبت ابعاد 21 به 9، تراکم 643ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 888، گرافیک Adreno 660
  • حافظه: 12 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه ذخیره سازی UFS 3.X، اسلات microSDXC
  • دوربین پشتی: اصلی 12 مگاپیکسل f/2.0-4.0، تله فوتو 12 مگاپیکسل f/2.4، اولتراواید 12 مگاپیکسل f/2.2
  • دوربین جلویی: 8 مگاپیکسل f/2.0
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی 4K@30/60/120fps با لرزشگیر 5 محوره، جلویی 1080p@30fps
  • باتری: 4500 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 30 وات
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (ادغام با دکمه پاور)، NFC، جک 3.5 میلیمتری، پشتیبانی بومی از دوربین سونی آلفا

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی جدید سونی سبک و متعادل است و ضخامت کم در کنار بافت شیاردار فریم سبب می‌شود که در هنگام نگه داشتن آن حس خوبی به شما منتقل شود. اکسپریا پرو آی هم ظاهر بسیار زیبایی دارد. و هم کار کردن با آن لذت بخش است. البته جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را نیز نباید فراموش کرد. در اکسپریا جدید هیچ خبری از ناچ یا بریدگی نمایشگر نیست و برآمدگی دوربین اصلی نیز با توجه به حسگر بزرگی که در خود جای داده، که نسبتا کوچک است.

پشت اکسپریا سونی پرو آی واقعاً جذاب است. روی آن با ورق گوریلا گلس مسطح با روکش مات پوشانده شده است. دوربین سه گانه به همراه تمام سنسورهای اضافی و فلاش در اینجا وجود دارد. در اینجا سه ​​دوربین 12 مگاپیکسلی وجود دارد که هر کدام سنسورهای متفاوتی دارند. روبروی نشان آبی زایس، دریچه ای برای میکروفون وجود دارد. شما از آن برای ولاگ کردن در دوربین عقب استفاده خواهید کرد، مگر اینکه پرو آی را با یک میکروفون خارجی در بالای سایر لوازم جانبی وبلاگ نویسی فریب دهید.

اکسپریا پرو آی مانند سایر پرچمداران اخیر سونی در برابر آب مقاوم است و دارای پنل جلو و پشت گوریلا گلس است. صفحه نمایش توسط آخرین نسخه ویکتوس محافظت می شود، در حالی قاب پشتی، دارای گوریلا گلس 6 است. اکسپریا پرو آی به اندازه سونی اکسپریا وان مارک 3 است. ضخامت کناره‌ها نیز مشابه است (8.3 میلی‌متر در مقابل 8.9 میلی‌متر)، اما این مدل جدید 25 گرم سنگین‌تر است، احتمالاً به دلیل فناوری جدید دوربین که در داخل آن قرار گرفته است.

در بالای صفحه‌نمایش، دوربین سلفی و یکی از بلندگوها را می‌بینید که به‌عنوان یک گوشی نیز عمل می‌کند. همچنین یک چراغ LED اعلان در گوشه بالا سمت چپ وجود دارد. زیر صفحه‌نمایش بلندگوی استریو دیگری قرار دارد؛ سونی اکسپریا پرو آی یکی از معدود تلفن‌های موجود در بازار است که بلندگوهای واقعاً متقارن دارد.  قسمت بالای اکسپریا دارای جک 3.5 میلی متری و یک میکروفون دیگر است.

میکروفون اصلی در پایین و در کنار درگاه USB-C قرار دارد. سمت چپ سینی سیم کارت هیبریدی و چشمک قلاب قرار دارد. سمت راست بیش از حد شلوغ است؛ در اینجا می توانید کنترل صدا، کلید پاور/حسگر اثر انگشت، یک کلید گرد کوچکی که برای پیکربندی شما در نظر گرفته شده و شاتر سخت افزاری دو مرحله ای را مشاهده کنید.

صفحه نمایش

اکسپریا پرو آی نمی‌تواند خود را اولین گوشی سونی با صفحه نمایش 4K 120 هرتزی بداند – این عنوان به 1 III تعلق دارد، اما دومین گوشی بودن، هم خیلی ضعیف نیست. پرو آی همان پنل 6.5 اینچی OLED را با رزولوشن 3840 در 1644 پیکسل را با خود یدک می کشد. پنل گوشی همچنین دارای نرخ تازه سازی 120 هرتز و تراکم پیکسلی 643ppi است.

با این حال، وضوح 4K برای اکثر موارد استفاده در دسترس نیست، و گوشی معمولاً در وضوح 1096 در 2560 پیکسل نمایش داده می شود. با این حال، وقتی ویدیوی 4K دریافت می‌کند، بدون توجه به اینکه نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز فعال باشد یا خیر، به حالت 4K تغییر می‌کند. اکسپریا پرو آی مشابه مدل‌های قبلی سونی است که با آن مواجه شده‌ایم و در حالت Creator برای برنامه‌های منتخب نسبت به حالت استاندارد یا بیشتر برنامه‌ها، روشنایی کمی بالاتر می‌دهد. ما در گوگل فوتوز 644 نیت دریافت کردیم (کروم نیز همین طور).

با روشنایی تطبیقی خاموش، و خارج از برنامه‌های لیست سفید، حداکثر روشنایی 406 نیت است. هر دو نتیجه بالاتر از اکسپریا 1 مارک 3 هستند، نشانه ای خوب برای موقعیت بالاتر پرو آی در بازار، اما در نهایت کاملاً مطابق با استاندارد گوشی های پرچمدار اصلی نیستند. روشنایی بالاتر برای تکه‌های کوچک‌تر از ناحیه نمایشگر به طور بالقوه برای برنامه‌های HDR نیز امکان‌پذیر است، اما این چیزی نیست که بتوانیم با اطمینان آن را آزمایش کنیم.

پرو آی برای مقابله با بازتولید رنگ از همان رویکردی استفاده می کند که 1 مارک 3 و سایر اکسپریاهای پرچمدار در سال های اخیر انجام می دهند. تنظیم کیفیت تصویر به شما امکان می‌دهد بین حالت‌های Creator و Standard سوئیچ کنید، در حالی که تنظیمات بیشتر در بخش تعادل سفیدی امکان‌پذیر است – گزینه‌ها شامل تنظیمات از پیش تنظیم Warm/Medium/Cool، و همچنین لغزنده‌های RGB برای بهینه‌سازی دانه‌ای بیشتر است.

عمر باتری

اکسپریا پرو آی ظرفیت باتری 4500 میلی‌ آمپر ساعت داشته و از شارژ سریع 30 وات پشتیبانی می کند. باتری 4500 میلی آمپری برای یک پرچمدار اندرویدی خیلی عدد بدی نیست اما زمانی که آن دستگاه به نمایشگر با رزلوشن 4K مجهز نشده باشد. سونی نمایشگر با رزلوشن فوق العاده بالا را روی موبایل های پرچمدار خود ارایه می کند و به هر دلیلی به آن اعتقاد دارد. این سبب می شود که مصرف انرژی دستگاه بالا باشد و طبعا مسائل جانبی گرما هم سخت تر کنترل شود.

در بخش عملکرد باتری، امتیاز کلی 87 را کسب کند. همچنین در تمام بخش ها بین نیم تا یک ساعت بهبود عملکرد داشتیم. در بخش مرور وب 9:37 دقیقه دوام آورد، درحالیکه در بخش های دیگر نظیر تماس و پخش ویدیو عمر 24 ساعت و 14 ساعت داشت. سونی گوشی پرچمدر خود را شارژر 30 وات درون جعبه به فروش می رساند. این شارژر می تواند پرچمدار جدید سونی را در مدت 1 ساعت و 49 دقیقه از صفر به 100 برساند. همچنین در 30 دقیقه اول تا 53 درصد باتری را شارژ می کند.

نرم افزار، بازده و کارایی

اکسپریا پرو آی روی اندروید 11 با پوسته معمولی اکسپریا در بالای آن اجرا می شود. با شروع با برخی از اصول اولیه، یک ویژگی نمایشگر همیشه روشن (AOD) وجود دارد که با نام Google Ambient display شناخته می شود و مجموعه نسبتاً محدودی از گزینه های سفارشی سازی دارد. صفحه قفل مانند همیشه، با یک ساعت (که می توانید آن را سفارشی کنید)، یک میانبر برای دوربین و یکی دیگر برای گوگل اسیستنت (در صورتی که از قبل یک کلید سخت افزاری برای آن وجود داشته باشد کمی زائد است) ارائه می شود.

صفحه اصلی به همان اندازه استاندارد است؛ فید گوگل سمت چپ ترین صفحه است، اما اگر مورد شما نیست، می توانید آن را غیرفعال کنید. منطقه سریع تغییر/اعلان نیز خام گوگل است. با این نسخه از اندروید، تاریخچه اعلان و میانبرهای حباب‌ها را به عنوان بخشی از ویژگی‌های مکالمه دریافت می‌کنید؛ هر دو بر خلاف برخی از رابط‌های کاربری بسیار سفارشی‌شده در اکسپریا موجود هستند.

اجرای چند پنجره ای جالب سونی در اکسپریا پرو آی نیز وجود دارد. Game Enhancer سونی نیز بخشی از بسته نرم افزاری است. این یک ابزار جامع برای برخورد با بازی‌ها است و از دو رابط تشکیل شده است، یک مرکز بازی/راه‌انداز، و یک پوشش که در حین بازی از کناری بیرون می‌آورید. بقیه مجموعه نرم افزار شامل چند برنامه سونی برای عکاسان و برنامه های پیش فرض گوگل است.

اکسپریا پرو آی دقیقاً مانند 1 مارک 3 تراشه کوالکام اسنپدراگون 888 را در داخل خود دارد. تنها یک پیکربندی رم/حافظه ذخیره سازی موجود است، و ما معتقدیم که 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی مناسب هستند. همانطور که معمولاً در مورد اکسپریاها صدق می کند، پرو آی یک قهرمان بنچمارک نیست، اما همچنان اعداد درجه یک پرچمدار را که از سخت افزار خود انتظار دارید را ارائه می دهد.

پرو آی در معیارهای گرافیکی روی صفحه نمایش بهتر از گوشی هایی با نمایشگر 1440p به دلیل رندر 1096 در 2560  عمل می کند. اکسپریا یک گوشی گیمینگ نیست، و راگ فون 5 آن را شکست می دهد.

کیفیت دوربین

اکسپریا پرو آی به عنوان اولین گوشی هوشمند با سنسور نوع 1.0 اینچی و فوکوس خودکار تشخیص فاز ارائه می شود. این حسگر همان حسگر پشت دوربین سونی RX100 است (یک Exmor RS BSI CMOS 20.1 مگاپیکسلی 1 اینچی با گام 2.4 میکرومتر). احتمالاً متوجه اختلاف وضوح شده اید – یک سنسور 20 مگاپیکسلی که عکس های 12 مگاپیکسلی می گیرد. این به این دلیل است که سونی از کل سنسور استفاده نمی کند، بلکه فقط از مرکز 12 مگاپیکسلی آن استفاده می کند.

در حالی که سونی از لحاظ فنی با بیان اینکه از سنسور نوع 1 اینچی در داخل گوشی استفاده می‌کند درست است، ناحیه حسگری که به طور موثر استفاده می‌شود کوچکتر است – حتی اگر گام پیکسل مانند سنسور 1 اینچی در 2.4 میکرومتر باقی بماند. سونی این سنسور را به لنز تثبیت شده 24 میلی متری و دیافراگم متغیر با مراحل ثابت f/2.0 و f/4.0 مجهز کرده است. این راه حل بسیار نادر است و تاکنون تنها سامسونگ چند دوربین از این قبیل گوشی های هوشمند داشته است، اما سازنده کره ای در نهایت این مسیر را رها کرد.

جالب اینجاست که برخلاف پیاده سازی سامسونگ، دیافراگم در سونی اکسپریا پرو آی راه حل خودکار ندارد. شما باید به صورت دستی به f/2.0 یا f/4.0 مورد نظر تغییر دهید، حتی زمانی که در حالت دوربین اصلی (فول خودکار) هستید. از نقطه نظر خلاقانه، زمانی که نور زیادی وجود دارد، انتخاب دو سطح دیافراگم به عکاس اجازه می‌دهد تا بتواند عمق فوکوس بیشتر و وضوح بهتر (f/4.0) یا عدم فوکوس پس‌زمینه بهتر در نمای نزدیک (f/2.0) را کنترل کند. البته، در هر شرایطی که نور کافی وجود ندارد، هر مزیت وضوح از پایین آوردن دیافراگم تا f/4.0 تیره‌تر به سرعت با افزایش نویز و لکه‌دار شدن کاهش نویز از بین می‌رود.

سونی همچنین از قدرت پشته‌بندی تصاویر، HDR و بهبودهای مختلف نرم‌افزاری استفاده می‌کند که به ویژگی‌های استاندارد در اکثر گوشی‌ها تبدیل شده‌اند و اغلب به عنوان عکاسی محاسباتی از آن یاد می‌شود. مانند سایر گوشی‌ها حالت شب وجود ندارد، اما Xperia Pro-I بر اساس صحنه‌هایی که تعداد فریم‌ها را می‌گیرد، به‌طور خودکار تصمیم می‌گیرد و سپس آنها را با هم ترکیب می‌کند تا عکسی با نویز کم و محدوده دینامیکی خوب به دست بیاورد.

دوربین فوق عریض از سنسور سونی 12 مگاپیکسلی 1/2.55 اینچی IMX363  با پیکسل‌های 1.4 میکرومتری استفاده می‌کند. این دوربین پشت یک لنز 16 میلی‌متری f/2.2 قرار می‌گیرد و از PDAF پشتیبانی می‌کند، به این معنی که می‌تواند عکس‌های ماکرو نیز انجام دهد. دوربین تله‌فوتو دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی 1/2.9 اینچی Sony IMX486 با پیکسل‌های 1.25 میکرومتر است و از لنز ثابت شده 50 میلی‌متری f/2.4 استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که این دوربین در واحد بررسی اولیه ما کارایی نداشت زیرا سونی هنوز در حال تنظیم دقیق آن است. یک دوربین سونی IMX316 ToF نیز وجود دارد. دوربین سلفی یک دوربین قدیمی 8 مگاپیکسلی است.

گوشی پرو آی دارای سه برنامه است که با توجه به تخصص و نوع استفاده شما برای فیلمبرداری به کار گرفته می‌شود. این گوشی قادر است ویدیوی 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه ضبط کند. همچنین دارای سه میکروفن و یک دکمه قابل تنظیم علاوه بر شاتر معمولی است. این گوشی از لوازم جانبی جدیدی پشتیبانی می‌کند که آن را به یک دوربین فیلمبرداری سبک تبدیل می‌کند. سونی برنامه Cinema Pro را از زمان اکسپریا 1 ارائه کرده و از آن زمان اصلاحاتی نیز انجام داده است. Video Pro یا Videography Pro افزونه‌ جدید به این بسته نرم افزاری است که از نظر قابلیت‌ها، بین Cinema Pro و برنامه‌ی پیش‌فرض قرار می‌گیرد.

عکس های گرفته شده با دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی کیفیت خوبی را از خود نشان می دهد. پردازش سونی یکی از قوی‌ترین پردازش‌هایی است که اخیراً دیده‌ایم، زیرا عکس‌های فوق‌العاده طبیعی تولید می‌کند. جزئیات حل شده مشابه با سایر دوربین های 12 مگاپیکسلی پرچمدار است، اما نحوه ارائه جزئیات چیزی است که سونی را از بقیه متمایز می کند.

همه چیز، از شاخ و برگ و چمن گرفته تا مردم و ساختمان‌ها، ارگانیک‌تر و به‌خوبی واقع‌بینانه‌تر به نظر می‌رسند. نمایش رنگ در این عکس‌ها فوق‌العاده است؛ اشباع و گرما کاملاً دلپذیر است و برخلاف ظاهر قدیمی و دقت خسته‌کننده اپل، این نمونه‌ها را زنده می‌کند. در نهایت، درست مانند سایر دوربین‌های اکسپریا، این دوربین در محدوده دینامیکی عالی است، اما گاهی اوقات سایه‌ها خیلی عمیق هستند و می‌توانند از لمس روشنایی بهره ببرند.

دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض عکس‌های چشمگیری را ذخیره می‌کند و از بهترین‌هایی هستند که دیده‌ایم. تصاویر به اندازه تصاویری که از دوربین اصلی می‌آیند ارگانیک به نظر می‌رسند، تا حد زیادی در کادر قرار می‌گیرند و محدوده دینامیکی عالی، وضوح و به ویژه اشباع رنگ خوب را ارائه می‌دهند. گوشه ها نیز خوب به نظر می رسند، به این معنی که به لطف لنز ممتاز و الگوریتم های قوی، تصحیح اعوجاج ماهرانه ای داریم.

عکس‌های کم نور گرفته شده در پرو آی خیره‌کننده هستند. آنها از نظر جزئیات غنی هستند، با محدوده دینامیکی برجسته (یعنی برای یک عکس در نور کم)، نویز کم، نوردهی خوب و نمایش رنگ عالی. در اطراف قاب و پس‌زمینه رنگ‌های تند و یکسانی وجود دارد، چیزی که تعداد کمی از دوربین‌های گوشی می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند. گرفتن یک عکس در شب به یک دست ثابت و کمی صبر نیاز دارد زیرا عکاسی از چنین صحنه‌ای چندین تصویر را روی هم می‌گذارد و سپس آنها را به یک عکس می‌پیوندد. به لطف OIS و چند انباشتگی، می‌توانید حتی با دیافراگم تاریک‌تر f/4.0 عکس‌های خوبی بگیرید، اما تصاویر به طور طبیعی تیره‌تر و با محدوده دینامیکی پایین‌تر هستند.

عکس های کم نور دوربین فوق عریض بسیار بهتر از بسیاری از تصاویر فوق عریض است که حتی با پرچمداران گرفته ایم. آنها نوردهی روشنی دارند و کاهش نویز تمام جزئیات را از بین نمی برد و کمی وضوح برای ما باقی می گذارد تا از آن لذت ببریم.

جمع بندی

اکسپریا پرو آی با قیمت 1799 یورو وارد بازار می شود. این یک قیمت سنگین است. برای یک پرچمدار رده بالا که یک دوربین عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای نیز هست، به نظر تعجب آور نیست. و حتی ممکن است انتخاب معقولی برای افرادی باشد که هم روش های خود را در مورد دوربین ها می دانند و هم از آن برای ایجاد محتوای باکیفیت در حین حرکت استفاده می کنند، جایی که می توانند به اندازه یک تلفن و مانیتور vlogging بیاورند.

به نظر می رسد پرو جدید به وعده ها عمل می کند و علاوه بر فناوری جالب، کیفیت عکس و ویدیوی فوق العاده ای را حتی در هنگام استفاده از تنظیمات پایه ارائه می دهد. تنها شکست واقعی ما برای این اکسپریا این است که عکاسی محاسباتی رقیب قبلاً جهشی بزرگ به جلو داشته است و آنها می توانند با سخت افزار بسیار کمتر کارهای بیشتری انجام دهند.

برنامه جدید Video Pro به شما کنترل زیادی بر فرآیند ضبط ویدیو می دهد که برنامه ساده آن را ندارد – بدون اینکه شما را مجبور به انجام یک جریان کاری خسته کننده مانند Cinema Pro کند. و لوازم جانبی اختصاصی مانیتور vlog، همراه با یک دستگیره، یک راه حل مناسب برای گرفتن خود ایجاد می کند، هرچند که با محدودیت هایی همراه است.

بخش گوشی هوشمند اکسپریا پرو آی مانند 1 مارک 3 است و این باعث می شود گوشی خوبی باشد، اما در کلاس برتر نیست. صفحه نمایش 4K 120 هرتز جالب به نظر می رسد، اما وضوح آن بیش از حد است، به همین دلیل است که سونی آن را فقط برای تعداد محدودی از موارد استفاده می کند. عمر باتری رقابتی نیست، چیپست نیز تمایل به گرم شدن بیش از حد دارد. بدنه برای پرو آی منحصر به فرد و بسیار عالی است.

نقاط مثبت 

  • طراحی خوب، ساخت پیشرفته، امتیاز IP65/IP68
  • قاب لبه دار بسیار چسبندگی خوبی دارد و کنترل های اضافی می توانند مفید باشند.
  • جک هدفون و اسلات microSD با توجه به کاربرد مورد نظر در این مورد به‌ویژه مورد استقبال قرار می‌گیرند.
  • اگر بدانید در حال انجام چه کاری هستید، اپلیکیشن‌های پیشرفته عکس‌برداری و فیلم‌برداری بسیار مفید هستند.
  • سیستم دوربین پتانسیل بالایی دارد، فقط کمی پردازش پست لازم است تا بهترین نتیجه را به دست آورید و مخاطب هدف از آن راضی خواهد بود.

نقاط منفی

  • ما نمی‌توانیم بازاریابی حسگر نوع 1.0 اینچی را تأیید کنیم، وقتی تلفن به وضوح فقط از بخشی از آن استفاده می‌کند.
  • دکمه باز کردن شاتر فاقد نقطه نیمه فشار مشخص شده است، بسیار حساس است، گاهی اوقات مانع می شود.
  • حداکثر روشنایی صفحه نمایش به اندازه بهترین نمایشگر در تجارت نیست، وضوح 4K برای لاف زدن خوب است، اما واقعا درک آن سخت است.
  • عمر باتری کمتر از حد متوسط است.
  • دوربین سلفی کمی قدیمی است.
  • کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی بالا نیست.
  • مانیتور vlog فاقد ورودی لمسی و گزینه پخش است، کنترل‌های گریپ محدود هستند.
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *