اگر در حال خرید تلویزیون 8K هستید، احتمالاً با چیزی به نام «تأیید 8K Association Certified» یا «8K Certified» مواجه خواهید شد. در این مقاله در رابطه با معنی این تاییدیه صحبت خواهیم کرد که بین یک تلویزیون 8K معمولی و یک تلویزیون “8K Certified” چه تفاوتی است.

8K چیست؟

8K وضوح صفحه نمایشی است که در چند سال اخیر در تلویزیون ها یافت می شود و با اندازه 7680 در 4320 پیکسل، چهار برابر بیشتر از رزولوشن 4K پیکسل دارد. به لطف میلیون‌ها پیکسل اضافی، 8K تصاویر واضح‌تری نسبت به 4K ارائه می‌دهد و برای نمایشگرهای بزرگ مناسب‌تر است. به همین دلیل است که شما فقط تلویزیون های 8K را در اندازه های 65 اینچی یا بزرگتر خواهید یافت.

از آنجایی که تلویزیون‌های 8K هنوز یک محصول نسبتاً جدید هستند، مصرف‌کنندگان می‌توانند از سرمایه‌گذاری روی آن‌ها نگران باشند. بنابراین برای اینکه آنها در مورد ورود به اکوسیستم 8K اطمینان داشته باشند، موسسه 8K Association گواهی 8K TV را معرفی کرده است. 8KA یک گروه صنعتی غیرانتفاعی متشکل از شرکت‌های سخت‌افزار و محتوا است که به ترویج رشد 8K اختصاص دارد. برنامه تلویزیونی “8K Certified” مشابه برنامه تلویزیونی “گواهینامه UHD” توسط UHD Alliance است که در سالهای اولیه روی تلویزیون های Ultra HD یا 4K فعال بود.

تضمین تجربه Premium 8K

8K Association در ابتدا برنامه صدور گواهینامه 8K را در دسامبر 2019 معرفی کرد و تضمین می کند که تلویزیون های “8K Certified” حداقل مجموعه ای از مشخصات را برای ارائه یک تجربه عالی 8K دارند. این حداقل مشخصات شامل استانداردهایی برای عملکرد بصری، مانند توانایی نمایش رزولوشن 8K، حداکثر روشنایی بیش از 600 نیت، و پشتیبانی از HDMI 2.1 و کدک ویدیویی با کارایی بالا (HEVC) است.

برنامه 8K Association Certified اولین ویرایش خود را در ژانویه 2021 دریافت کرد که شامل مشخصات حتی بیشتر از جمله پشتیبانی از مجموعه گسترده‌تری از استانداردهای رمزگشایی ویدیو برای محتوای استریم 8K و امکان دسترسی به فرمت‌های صدای فراگیر چند بعدی است. Dolby Atmos و DTS:X دو یکی از رایج ترین فرمت های صدای فراگیر چند بعدی در بازار هستند.

مشخصات تلویزیون 8KA Certified قبل از CES 2022 دوباره مورد بازنگری قرار گرفت تا تلویزیون‌های 8K برای بازی‌های نسل بعدی آماده شوند.ویژگی‌هایی مانند حالت تأخیر کم خودکار (ALLM) و نرخ تازه سازی متغیر (VRR) که قبلاً در بهترین تلویزیون‌های بازی مشاهده می‌کنیم، بخشی از مشخصات به‌روز شده هستند. علاوه بر این، یک مشخصات اختیاری در فرم نسبت کنتراست محیطی (ACR) وجود دارد که توانایی تلویزیون را برای تنظیم روشنایی و کنتراست در شرایط مختلف نور محیطی آزمایش می کند.

برخلاف سالن‌های سینما که دارای نور کنترل‌شده هستند، خانه‌ها می‌توانند شرایط نور محیطی متفاوتی داشته باشند و توانایی تلویزیون برای انطباق با آن‌ها به تجربه کلی بهتر کمک می‌کند. طبق 8KA، مشخصات ACR می تواند در آینده اجباری شود. در مجموع، این مشخصات تلویزیون تایید شده از انجمن 8K تضمین می کند که تلویزیون های 8K آماده ارائه یک تجربه عالی 8K هستند.

کدام تلویزیون ها دارای گواهینامه 8K هستند؟

8KA می گوید که آنها بیش از 80 مدل تلویزیون 8K را در دو سال اول صدور گواهی تایید کرده اند. این تلویزیون ها از شرکت های سامسونگ، هایسنس و تی سی ال در دسترس هستند. تلویزیون های 8K منتشر شده در سال 2020 مطابق با مشخصات اصلی گواهی دریافت کردند، در حالی که مدل های 2021 دارای مشخصات نسخه اول هستند. با این حال، بسیار محتمل است که بسیاری از تلویزیون‌های 8K 2020 و 2021 نیز آخرین مشخصات اصلاح‌شده را داشته باشند، اما مشخص نیست که آیا این تلویزیون‌ها دوباره آزمایش خواهند شد یا خیر.

طبق گفته 8K Association، اولین تلویزیون هایی که مشخصات اصلاح شده را برآورده می کنند، از سال 2022 به بازار می رسند. شما می توانید لیست کامل تلویزیون های “8K Certified” را در وب سایت 8KA بیابید. همچنین می‌توانید تلویزیون‌های دارای گواهی 8K را با لوگوی گواهی موجود بر روی بسته‌بندی تلویزیون و در مواد بازاریابی تشخیص دهید.

تلویزیون‌های 8K Certified در مقابل تلویزیون‌های معمولی 8K

اگرچه ده‌ها مدل تلویزیون 8K در بازار وجود دارد که توسط 8KA تایید شده‌اند و نشان آن را دارند، ولی تلویزیون‌های 8K زیادی را نیز خواهید دید که چنین گواهینامه‌ای ندارند. این تلویزیون‌ها از برندهایی مانند ال‌جی و سونی می‌آیند که عضو 8KA نیستند، بنابراین تلویزیون‌های خود را تأییدیه انجمن دریافت نکرده‌اند. این سازندگان به طور بالقوه می توانند در آینده به 8KA بپیوندند و گواهی تلویزیون های خود را دریافت کنند. اما ال جی و سونی در این مورد چیزی نگفته اند.

با این حال، فقدان گواهینامه لزوماً به این معنی نیست که این تلویزیون ها به هیچ وجه پایین تر هستند و می توانند به اندازه تلویزیون های دارای گواهی 8KA یا بیشتر باشند. اما، اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که تلویزیون دارای 8K Certified که می‌خرید، تمام ویژگی‌های مورد نیاز شما را دارد و تجربه خوبی را ارائه می‌دهد، بهتر است نظرات آن را از نشریات معتبر بررسی کنید.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که تلویزیون‌های دارای 8K Certified تضمین شده است که تجربه 8K خوبی را ارائه می‌دهند، گواهی‌نامه مواردی مانند عملکرد HDR، ویژگی‌های تلویزیون هوشمند، کاهش نور محلی، طراحی، یا جزئیات کنتراست را منعکس نمی‌کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *