این روزها قیمت تلویزیون سر به فلک کشیده! پس دیگر نمی‌توان با خیال راحت یک تلویزیون خرید و سپس بعد از پرداخت مبلغ، آن را داخل خانه تست کرد. متأسفانه تلویزیون هم جزو لوازم برقی به‌حساب می‌آید و هیچ‌کس مسئولیت خرابی آن را به عهده نمی‌گیرد. یعنی تلویزیون را که از داخل مغازه بیرون ببرید، مسئولیت آن بر عهده خودتان خواهد بود. برخی می‌گویند که حین جابه‌جایی و حمل‌ونقل آسیب‌دیده و برخی دیگر مشکل را بر گردن نوسانات برق و محافظ ولتاژ خانه شما می‌اندازند. پس بهتر است تست و بررسی تلویزیون قبل از خرید انجام شود. توجه داشته باشید که این موضوع هم درباره تلویزیون‌های کارکرده هم درباره تلویزیون‌های نو صدق می‌کند. پس حتی اگر تلویزیون نو هم خریداری می‌کنید، بهتر است آن را به‌صورت کامل ابتدا تست کنید تا آسوده‌خاطر باشید.

تست پیکسل سوخته

پیکسل سوخته که به آن Dead Pixel نیز گفته می‌شود. صفحه تلویزیون از هزاران پیکسل تشکیل‌شده است. این پیکسل‌ها کنار هم تشکیل یک صفحه بزرگ نمایش را می‌دهند. گاهی پیش می‌آید که یک یا چند پیکسل بسوزد. معمولاً وقتی‌که این اتفاق بیافتد، پیکسل‌های مجاور پیکسل سوخته نیز آسیب می‌بینند و به‌این‌ترتیب یک پیکسل سوخته به یک لکه سوخته تبدیل می‌شود. خب پیکسل سوخته را چطور باید تشخیص داد؟ ابتدا باید چهار عکس تمام سبز، تمام قرمز، تمام سفید و تمام آبی دانلود کنید و روی فلش بریزید. سپس فلش را به تلویزیون وصل کنید. نور تلویزیون را روی حالت حداکثر قرار دهید و هر عکس را باز کنید. سپس میلی‌متر به میلی‌متر تلویزیون را با دقت بررسی کنید. تمامی پیکسل‌ها باید یک رنگ باشد. اگر یک پیکسل کم‌رنگ‌تر یا پر‌رنگ‌تر باشد، نشان‌دهنده سوختگی پیکسل است.

تست صدا

هر تلویزیون چند بلندگوی مختلف دارد. جای بلندگو در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است. پس باید دفترچه راهنما را مطالعه کنید تا متوجه محل قرارگیری بلندگوها شوید. روی فلش یک یا چند فایل موسیقی بریزید. فایل را با صدای بلند اجرا کنید. بلندگوها باید صدای یکنواخت داشته باشند. یعنی صدای یک بلندگو از دیگری بیشتر یا کمتر نباشد. همچنین هیچ بلندگویی نباید تق‌تق کند.

تست درگاه USB

یک تلویزیون یک یا چند درگاه USB دارد. بهتر است یک فلش همراه داشته باشید و تمامی درگاه‌های USB آن را چک کنید و از سلامت تمامی آن‌ها مطمئن شوید. بهتر است فقط به دیدن پیام اتصال USB اکتفا نکنید. بلکه فایل داخل فلش را نیز اجرا نمایید.

تست درگاه HDMI

تمامی تلویزیون‌های جدید مجهز به درگاه HDMI هستند. این درگاه به وسایل دیگر همانند لپ‌تاپ، گیرنده دیجیتال و غیره متصل می‌شود. حتی با تبدیل، می‌توانید آن را به گوشی موبایل متصل کنید تا صدا و تصویر را به تلویزیون منتقل کند. در مراحل تست و بررسی تلویزیون قبل از خرید حتماً باید درگاه HDMI را بررسی کنید.

تست درگاه صدای دیجیتال

برخی تلویزیون‌های جدید دارای درگاه صدای دیجیتال هستند. درگاه صدای دیجیتال نیاز به یک سیم مخصوص به خود را دارد. همین موضوع تست صدای دیجیتال را در تست و بررسی تلویزیون قبل از خرید مشکل می‌کند؛ اما بهتر است آن را نیز تست کنید و از سلامتش مطمئن شوید.

تست درگاه AV یا VGA

برخی تلویزیون‌های قدیمی به جای استفاده از درگاه HDMI، از درگاه AV یا VGA استفاده می‌کنند. درگاه VGA فقط برای ارسال تصویر است. درگاه AV نیز معمولاً 2 یا 3 محل اتصال مختلف دارد که برای ارسال صدا، تصویر و صدای استریو تعبیه شده‌اند. پس بهتر است این درگاه‌ها را نیز در مراحل تست و بررسی تلویزیون قبل از خرید قرار دهید.

تست کنترل تلویزیون

در حال حاضر قیمت کنترل تلویزیون نیز همانند گذشته نیست. کنترل‌های تلویزیون هوشمند قیمت بسیار گرانی دارند. پس حتی اگر یک دکمه آن کار نمی‌کند، بهتر است آن را در قیمتی که بابت تلویزیون می‌پردازید لحاظ کنید.

تست اتصال به اینترنت

تقریباً تمامی تلویزیون‌های امروزی به اینترنت متصل می‌شوند. پس بهتر است حتماً اتصال به اینترنت را در تلویزیون‌ها بررسی کنید. اگر تلویزیون به اینترنت متصل نشود، یعنی روی برد آن احتمال آسیب‌دیدگی وجود دارد. پس حتی با هات‌اسپات موبایل، اینترنت تلویزیون را بررسی نمایید.

تست حافظه داخلی

برخی انواع تلویزیون دارای هارد یا همان حافظه داخلی هستند. درصورتی‌که این حافظه داخلی دچار آسیب‌دیدگی شود، هزینه تعمیر آن بسیار گران خواهد بود. پس بهتر است حتماً از وضعیت سلامت هارد آن اطمینان حاصل کنید.

تست صفحه کاملا مشکی

یک تلویزیون عالی، هنگام خاموش بودن، دارای صفحه کاملاً مشکی است. بهتر است در مراحل تست و بررسی تلویزیون قبل از خرید، یک بار تلویزیون را به‌صورت کامل خاموش کنید و به صفحه آن نگاهی بیندازید. صفحه تلویزیون در این حالت نه سورمه‌ای و نه طوسی باید باشد. در اصل باید صفحه کاملاً مشکی باشد.

کلام آخر

درنهایت توصیه ما به شما این است که حتماً تلویزیون را از مراکز فروش معتبر تهیه کنید. هر چه قدر هم که متخصص باشید، گاهی ممکن است چیزی را از قلم بیندازید. افراد سودجو نیز تلاش بسیاری می‌کنند تا گمراه شوید. پس خرید از فروشگاه‌های معتبر، بهترین روش برای جلوگیری از کلاه‌برداری است.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *