آموزش

سوئیچ MUX در لپ تاپ گیمینگ چیست؟

اگر اخیراً به دنبال یک لپ‌تاپ گیمینگ جدید گشته‌اید، به احتمال زیاد با سوئیچ MUX روبرو شده‌اید. در این مقاله به موضوع می پردازیم که چرا اهمیت دارد و چگونه می توانید بفهمید که آیا لپ تاپ سوئیچ MUX دارد یا خیر.

گلوگاه گرافیک یکپارچه

اکثر لپ‌تاپ‌های بازی مدرن دارای دو پردازنده گرافیکی هستند – گرافیک یکپارچه (iGPU) و گرافیک مجزا (dGPU). iGPU بخشی از پردازنده است، در حالی که dGPU یک تراشه گرافیکی اضافی است که قدرتمندتر از iGPU است اما انرژی بسیار بیشتری مصرف می کند. بنابراین برای متعادل کردن عمر باتری و عملکرد گرافیکی، لپ‌تاپ‌های بازی بین iGPU و dGPU در حال جابجایی هستند. این سوئیچینگ توسط Optimus (همچنین به عنوان MSHybrid شناخته می شود) در لپ تاپ های دارای پردازنده گرافیکی انویدیا و توسط ویژگی Switchable Graphics در لپ تاپ های دارای گرافیک AMD انجام می شود.

اگرچه Optimus و معادل AMD آن برای اطمینان از اینکه مصرف کنندگان بهترین عملکرد dGPU و عمر باتری iGPU را دریافت می کنند، مفید هستند، اما بی نقص نیستند. به عنوان مثال، حتی زمانی که Optimus گرافیک مجزا را برای یک کار گرافیکی فشرده فعال می کند، مانند یک بازی ویدیویی، محتوای ارائه شده توسط dGPU از طریق iGPU ارسال می شود. در این رویکرد، iGPU می تواند به یک گلوگاه تبدیل شود و منجر به سربار عملکرد و تاخیر شود.

میان بر گرافیک یکپارچه (iGPU)

سوئیچ MUX به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که iGPU را فعال یا غیرفعال کنند، بنابراین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز، تمام رندرهای گرافیکی را مستقیماً از dGPU به صفحه نمایش لپ‌تاپ هدایت کنند. اگرچه این امر به شدت بر عمر باتری لپ تاپ تأثیر می گذارد، اما عملکرد قابل توجهی را افزایش می دهد و تاخیر در بازی ها را کاهش می دهد.

سوئیچ مالتی پلکسر یک ریزتراشه بر روی مادربرد لپ تاپ است که ارتباط بین گرافیک مجزا و نمایشگر را به صورت فیزیکی تغییر می دهد و با نرم افزاری همراه است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد با تراشه ارتباط برقرار کنند. متأسفانه، از آنجایی که برای وجود یک لپ‌تاپ به سخت‌افزار خاصی نیاز دارد، نمی‌توانید لپ‌تاپ خود را به سادگی ارتقا دهید تا سوئیچ MUX داشته باشد.

علاوه بر این، هر بار که سوئیچ MUX را برای فعال یا غیرفعال کردن حالت گرافیک مجزا تغییر می دهید، یک ریبوت کردن لازم است. اما این یک قربانی کوچک برای به دست آوردن تاخیر کمتر و افزایش نرخ فریم است. ایسوس می گوید دور زدن iGPU می تواند به طور متوسط 9 درصد افزایش نرخ فریم را به همراه داشته باشد. برخی از بازی‌ها مانند Rainbow Six Siege و Shadow of Tomb Raider افزایش بیشتری در حدود 30 درصد دریافت می‌کنند.

مزایای سوئیچ MUX فقط به بهبود عملکرد گرافیکی محدود نمی شود. همچنین به شما امکان می‌دهد ویژگی‌هایی مانند NVIDIA G-Sync یا نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر را تجربه کنید، که با Optimus حتی زمانی که dGPU لپ‌تاپ از آنها پشتیبانی می‌کند، در دسترس نیستند. اما، البته، صفحه نمایش لپ تاپ نیز باید از این ویژگی ها پشتیبانی کند تا بتوانید آنها را با حالت GPU مجزا استفاده کنید.

روش بررسی سوئیچ MUX در لپ تاپ گیمینگ

اگر تعجب می کنید که آیا لپ تاپ گیمینگ فعلی شما دارای سوئیچ MUX است یا خیر، یک راه آسان برای بررسی وجود دارد. معمولاً همه لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای نرم‌افزار داخلی هستند که به شما امکان می‌دهد تنظیمات مختلف دستگاه را تغییر دهید. به عنوان مثال، ایسوس دارای Armory Crate، اچ پی دارای Omen Gaming Hub، ام اس آی دارای Dragon Center و لنوو دارای Vantage است.

اگر لپ‌تاپ شما سوئیچ MUX دارد، یک حالت گرافیک مجزا، حالت گرافیک اختصاصی یا کلیدی برای غیرفعال کردن حالت هیبریدی (MSHybrid) در این نرم‌افزار خواهید یافت. اگر چنین گزینه ای وجود ندارد، می توانید برای تایید با سازنده تماس بگیرید. برخلاف سایر سازندگان، لپ‌تاپ‌های دل و Alienware معمولاً تنظیمات حالت گرافیک ترکیبی و اختصاصی را در صفحه تنظیمات BIOS یا UEFI خود دارند.

اما اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ جدید را دارید و می‌خواهید پشتیبانی از سوییچ MUX را تأیید کنید، تنها راه اطلاع از این موضوع این است که با سازنده تماس بگیرید. متأسفانه پشتیبانی از سوییچ MUX در مشخصات دستگاه ذکر نشده است.

سوئیچ MUX ندارید؟

اگر لپ تاپ شما سوئیچ MUX ندارد، یکی از گزینه ها این است که یک صفحه نمایش خارجی را از طریق یک پورت DisplayPort یا خروجی HDMI متصل به dGPU به لپ تاپ خود وصل کنید. این باعث می شود dGPU تمام داده های گرافیکی را مستقیماً به صفحه نمایش خارجی بدون عبور از iGPU ارسال کند. اساساً مانند نحوه اتصال مستقیم مانیتورها به پورت های dGPU روی دسکتاپ است.

گرافیک NVIDIA Optimus و AMD Switchable Graphics در برابر MUX Switch

سوئیچ MUX و فناوری های هیبریدی مانند NVIDIA Optimus و AMD Switchable Graphics از نظر نحوه کار بسیار متفاوت هستند. در حالی که Optimus و همتای AMD آن بر راحتی و عمر باتری تمرکز دارند، سوئیچ MUX تماماً به دنبال بهترین استفاده از سخت افزاری است که برای آن هزینه کرده اید.

هر دو مزایا و معایب خود را دارند. با Optimus و Switchable Graphics، ممکن است مجبور شوید کمی از عملکرد گرافیکی و تأخیر را فدا کنید، اما عمر باتری بیشتری خواهید داشت. علاوه بر این، لازم نیست هر روز یا هر چند ساعت یکبار نگران دست و پنجه نرم کردن گزینه‌ها باشید.

از طرف دیگر، با سوئیچ MUX، مگر اینکه حالت dGPU را با هر کاری روشن و خاموش کنید، مطمئناً تأثیر قابل توجهی بر عمر باتری لپ تاپ خواهید دید. گفته می‌شود، اگر قصد دارید در ابتدا در حالی که به یک آداپتور دیواری متصل هستید، بازی کنید، فعال کردن حالت اختصاصی GPU منطقی است.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا