سخت افزار

AMD از فناوری FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرد

با توجه به اعلامیه های جدید پردازنده های AMD، این شرکت امروز از نسل جدید فناوری FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرده که ارتقای فضایی را به بازسازی زمانی برای بهبود کیفیت تصویر در تمام وضوح‌ها تغییر می‌دهد.

برای درک FSR 2.0، ابتدا باید FSR 1.0 را دوباره بررسی کنیم. تکنیک اصلی یک فناوری افزایش مقیاس فضایی ساده بود. این به طور انحصاری روی فریم فعلی کار می کرد تا آن را به یک تصویر با وضوح بالاتر ارتقا دهد. در اصل، مانند ویرایشگر تصویر مورد علاقه شما عمل می کند که یک تصویر را به وضوح بالاتر ارتقا می دهد و در عین حال کمی وضوح نیز اضافه می کند.

FSR 2.0 وضوح تصویر رندر شدن بازی‌های را پایین می‌آورد تا پردازنده گرافیکی قادر به ارائه نرخ فریم دهی بالاتر باشد. سپس از طریق اعمال الگوریتم پیشرفته upscaling اقدام به افزایش وضوح تصویر آن می‌کند. در الگوریتم جدید از داده‌های مربوط به فریم رندر شده قبلی برای پیش بینی جزئیات فریم بعدی با کمترین پردازش ممکن استفاده می‌شود. به این ترتیب FSR قادر به افزایش نرخ فریم دهی در تمامی وضوح تصویرها با کیفیت دلخواه کاربر است.

جالب اینکه AMD ادعا می‌کند عملکرد FSR 2.0 به حدی خوب است که کیفیت تصویر آن با تنظیمات Performance با حالت Quality نسل اول این فناوری برابری می‌کند. خوشبختانه فناوری FSR 2.0 برخلاف DLSS انویدیا به شتاب دهنده یا هسته اختصاصی برای یادگیری ماشین نیاز ندارد. برخلاف RSR که تقریباً با تمامی بازی‌ها کار می‌کند، FSR 2.0 به پشتیبانی در سطح خود بازی نیاز دارد و AMD در حال کار برای اضافه شدن پشتیبانی از آن به چندین موتور بازی رایج است. ظاهراً بازی Deathloop از این فناوری پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل AMD از آن در معرفی FSR 2.0 استفاده کرد. AMD در تلاش است تا در فصل دوم سال 2022 میلادی (بازه آوریل تا ژوئن) پشتیبانی از FSR 2.0 به اولین بازی‌ها اضافه شود.

AMD همچنین فناوری Radeon Super Resolution را معرفی کرد که FSR 1.0 در سطح درایور برای کارت های گرافیک AMD پیاده سازی شده است. این به کاربر اجازه می دهد تا این ویژگی را در هر بازی که در حالت تمام صفحه انحصاری اجرا می شود فعال کند. نکته منفی این است که فعال کردن آن کمی مشکل است و برخلاف FSR موجود در بازی که فقط تصویر سه بعدی را ارتقا می دهد و نه HUD، RSR همه چیز را روی صفحه نمایش ارتقا می دهد زیرا کل بازی باید به صورت دستی تنظیم شود تا با وضوح کمتر اجرا شود.  RSR اکنون از طریق آخرین نسخه Adrenalin Edition 2022 در دسترس است. این ویژگی فقط در گرافیک های سری RX 5000 و جدیدتر موجود است.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا