نرم افزار و اینترنت

مایکروسافت اج در مقابل گوگل کروم: کدام را باید استفاده کنید؟

مایکروسافت اج و گوگل کروم هر دو مرورگرهای وب بسیار مدرنی هستند که در اکثر رایانه های امروزی قابل دسترسی هستند. هر دو مرورگر وب با چند استثنا می توانند شما را تقریباً به هر جایی که مایلید در وب ببرند، چراکه استفاده از هر دو به نسبت آسان و مملو از ویژگی های مفید هستند. در اکثر رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه، اگر تعداد تب هایی که باز می‌گذارید معقول باشد، هیچ یک از منابع سیستم را نمی‌خورد.

البته، وقتی صحبت از باز کردن تعدادی تب برای کار به میان می‌آید، همه افراد آنقدر معقول نیستند، و به عنوان یک کاربر سخت‌کوش کروم، باید در نظر گرفت که آیا بهتر است در حین انجام چند کار، به مایکروسافت اج به‌عنوان مرورگر کاری معمولی سوئیچ کنید یا نه. علاوه بر این، ممکن است علاقه مند به درک تفاوت های خاص بین این دو مرورگر برای نیازهای خود باشید.

گاهی اوقات ممکن است با وب سایتی برخورد کنید که به ترتیب فقط با گوگل کروم یا مایکروسافت اج کار می کند، که حداقل ارزش نصب هر دو را در یک دستگاه دارد. این راهنمای مقایسه تفاوت‌های ظریف بین هر دو مرورگر را توضیح می‌دهد و روش‌های خاصی را که آنها در مقوله‌هایی مانند عملکرد، طراحی، امنیت، و پیوستگی بین پلتفرم‌ها از هم جدا می‌شوند، برای سهولت دسترسی به وب‌سایت‌هایی که اخیراً بازدید کرده‌اید، مقایسه می‌کند.

گوگل کروم چیست؟

گوگل کروم برترین مرورگر وب گوگل است که در ابتدا برای ویندوز ایکس پی در 2 سپتامبر 2008 به عنوان یک نرم افزار رایگان اختصاصی منتشر شد. این مرورگر در حال حاضر گسترده ترین مرورگر وب در سراسر وب است که در اکثریت قریب به اتفاق دستگاه های امروزی از جمله آیفون، آیپد، تبلت اندروید، رایانه های لینوکس، آی مک ها، رایانه های ویندوز، کروم بوک و تقریباً هر لپ تاپ موجود است.

این اولین مرورگری بود که بسیاری از ویژگی‌های مدرنی را که اکنون در سایر مرورگرها وجود دارد، معرفی کرد، مانند اکستنشن های سفارشی برای گسترش قابلیت‌های آن، و همگام‌سازی بین دستگاه‌ها و موارد دیگر. از زمان آغاز به کار، طرح حداقلی و سازگاری گسترده گوگل کروم (و قابلیت سفارشی‌سازی) در برخی مواقع مورد پذیرش اکثر کاربران اینترنت قرار گرفته است. کروم همچنان پرکاربردترین مرورگر وب در سراسر جهان است.

مایکروسافت اج چیست؟

مایکروسافت اج اساساً اینترنت اکسپلورر 2.0 است، اما به مراتب بهتر است. به نوعی، این پاسخ مستقیم مایکروسافت به کروم است، و نتیجه یک تجربه مروری بسیار روانتر از آنچه قبلاً یک تجربه مرور واقعاً سفت و اغلب ناامن در اینترنت اکسپلورر منسوخ شده بود، است – به همین دلیل است که بسیاری از کاربران تصمیم گرفتند فوراً کروم یا فایرفاکس را در رایانه‌های جدید ویندوز دانلود کنند و آن را روی مرورگر پیش‌فرض خود تنظیم کنند و اینترنت اکسپلورر را کنار بگذارند.

با این حال، مایکروسافت اج واقعاً ارزش استفاده را دارد و به‌عنوان پیش‌فرض در رایانه‌های ویندوز 10 و 11، برای داشتن بهترین تجربه مرور، نیازی به دانلود و نصب هیچ چیز دیگری ندارید. مانند کروم، مایکروسافت اج سازگاری بین دستگاه‌ها را با تمام انواع اصلی دستگاه‌هایی که قبلاً فهرست شده بود، منهای لینوکس و کروم بوک دارد. پشتیبانی لینوکس در حال آزمایش است، اما هیچ پشتیبانی برنامه ریزی شده ای از کروم بوک وجود ندارد. برای کاربران ویندوز که به طور خاص به ویندوز 10 ارتقاء نداده اند، مایکروسافت اج روی ویندوز 7 و بالاتر کار می کند.

طرح بندی و پرزنتیشن

گوگل کروم و مایکروسافت اج هر دو طرح‌بندی‌های تقریباً مشابهی دارند. هر دو مرورگر به ترتیب دارای نوارهای بالایی برای بوکمارک ها و برنامه های افزودنی هستند.  تفاوت عمده این است که آن نوارها در سمت راست بالای صفحه نمایش را همراهی می کند. همچنین در حالیکه در کروم وارد حساب گوگل خود می شوید، در اج باید وارد حساب کاربری مایکروسافت خود شوید.  این حساب‌ها جایی هستند که تمام اطلاعات مربوط به هر مرورگر مربوطه در آن ذخیره می‌شود، بنابراین شما می‌خواهید همیشه همه چیز را همگام‌سازی کنید.

سه نقطه در کنار تصویر پروفایل شما (در هر دو مرورگر) منوهای یکسانی را باز می کند، البته با کمی تفاوت. کروم در ابتدا کمی ساده‌تر است و همه ویژگی‌های پیشرفته آن در منوی «Settings» پنهان شده‌اند. این باعث می شود ظاهری بسیار تمیزتر و راحت تر داشته باشید. هنگامی که واقعاً نیاز به انجام کار خاصی دارید، منوی “Settings” هر برگه را در سمت چپ صفحه نمایش می دهد. گزینه های پیچیده به وضوح در زیر یک برگه “Advanced” مشخص می شوند.

مایکروسافت اج همه این موارد را در مقابل شما قرار می دهد و در نتیجه ممکن است کمی درهم ریخته تر یا پیچیده تر به نظر برسد. تشخیص آن به خودی خود سخت نیست و مدتی را صرف بررسی ویژگی‌ها و تنظیمات آن می‌کند، اما جذابیت آن کمتر از گوگل کروم است. هم گوگل کروم و هم مایکروسافت اج به شما امکان می‌دهند تم‌های سفارشی را نصب کنید که ظاهر و چیدمان مرورگر انتخابی شما را تغییر می‌دهد تا با سلیقه شما در چندین دستگاه مطابقت داشته باشد.

استفاده از منابع و عملکرد

اگر اغلب از آن استفاده می کنید و چندین برگه را به طور همزمان باز نگه دارید، گوگل کروم می تواند بهترین ریسورس باشد. مایکروسافت اج همچنین می تواند یک منبع منبع باشد. هر دو مرورگر پس از بستن همه برگه‌ها تا زمانی که به صورت دستی از آنها خارج شوید، سعی می‌کنند در پس‌زمینه اجرا شوند، و اگر به آنها اجازه دهید به طور نامحدود اجرا شوند، می‌تواند منابع سیستم شما را نیز تخلیه کند.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که مایکروسافت اج بسیار سریعتر از گوگل کروم است زیرا مقدار رم کمتری مصرف می کند. همچنین به شما این امکان داده می‌شود که «حالت کارایی» مناسب CPU را در اج تغییر دهید. کروم همچنین در ابتدا با اجزای نرم‌افزار WebKit اپل ترکیب شده بود، اما اکنون در همه جا به جز iOS، با موتور Blink اختصاصی خود کار می‌کند.

به همین دلیل است که بسیار منعطف است، هرچند که در اجرای حجم بالایی از تب ها در رایانه هایی با مقدار رم کم نصب شده، به عنوان یک عملکرد خوب شناخته شده است. به طور کلی، نقطه شیرین برای چندوظیفگی کارآمد، 8 گیگابایت رم یا بالاتر است. گفته می‌شود که گوگل کروم روی سیستم‌هایی با رم بیشتر سریع‌تر اجرا می‌شود، اما به نظر می‌رسد با مقدار رم نصب شده، میزان مصرف رم را کمی افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، Linus Tech Tips کروم را در سال 2020 به رایانه شخصی با بیش از دو ترابایت رم متصل کرد و متوجه شد که در حالت بیکار، 2.5 گیگابایت رم را اشغال می کند.

ویژگی ها و برنامه های افزودنی

هر دو مایکروسافت اج و گوگل کروم دارای ویژگی‌ها و تنظیمات کیفیت استفاده متنوعی هستند (تا حد زیادی مشابه)، و هر دو می‌توانند از بسیاری از برنامه‌های افزودنی مشابه استفاده کنند. در واقع می توانید تعداد قابل توجهی از افزونه های خود را از گوگل کروم به مایکروسافت اج بیاورید. برنامه‌های افزودنی می‌توانند هر چیزی باشند، از “Grammarly”، که با ارائه پیشنهادات سریع، نوشتار و املای شما را بهبود می‌بخشد تا “Strict WorkFlow”، اپلتی که وب‌سایت‌های خاصی را برای یک دوره زمانی خاص مسدود می‌کند.

می‌توانید بوکمارک های خود را در برگه بوکمارک ها در نوار بالایی هر دو مرورگر سفارشی کنید، اما کروم دارای فهرست خواندنی اختیاری و ستون بوکمارک ها است که به شما امکان می‌دهد به سرعت در میان بوکمارک های خود در هر صفحه پیمایش کنید. همچنین دکمه‌ای در گوشه سمت راست بالای صفحه دارد که می‌توانید برگه‌های رسانه باز مانند ویدیوهای یوتیوب را بدون بازگشت به آن برگه خاص کنترل کنید. اگر پنجره‌ها و برگه‌های زیادی باز دارید، خوب است. کروم همچنین می‌تواند به دستگاه‌های کروم کست خروجی دهد.

اج دارای چند ویژگی خاص خود است، از جمله منوی “Collections” که به شما امکان می دهد مجموعه وب سایت های خود را بر اساس نام و نوع سازماندهی کنید. همچنین می‌توانید مجموعه‌های خود را به Pinterest متصل کنید، که توصیه‌هایی را برای وب‌سایت‌های جدید بر اساس وب‌سایت‌هایی که قبلاً درج کرده‌اید به شما ارسال می‌کند. همچنین دارای ویژگی «خواندن با صدای بلند» است که صفحات وب را در دسترس‌تر می‌سازد، و یک «ویرایشگر» داخلی که اساساً «Grammarly» را با استفاده از هوش مصنوعی اختصاصی مایکروسافت تقلید می‌کند.

امنیت، حریم خصوصی، سازگاری بین دستگاه ها

مایکروسافت اج و گوگل کروم هر دو دارای تنظیمات امنیتی هستند، و مایکروسافت و گوگل همه چیز را ساده نگه می‌دارند: هنگامی که به برگه “Privacy, search, and services” در اج یا برگه “Security and Privacy” در کروم بروید، سه گزینه بزرگ ارائه شده است که حاوی توضیحات مربوط به عملکردهای دقیق آنها در مرورگر مایکروسافت اج یا گوگل کروم است.

مایکروسافت اج دارای یک فایروال داخلی پیچیده‌تر است که با Microsoft Defender SmartScreen صحبت می‌کند، که قادر است دستگاه شما را در برابر هدف قرار گرفتن توسط بازیگران بد هنگام مرور وب محافظت کند. با این حال، نقطه ضعف اصلی تکیه بر ویژگی امنیتی پیشرفته گوگل کروم این است که کاملاً مبتنی بر ارائه اطلاعات شخصی شما به گوگل است. مایکروسافت شما را مجبور به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا راحت هستید داده های خود را فوروارد می کنید یا خیر، مجبور نمی کند، هنگامی که گزینه امنیتی سخت گیرانه تری را انتخاب می کنید، به سادگی از شما محافظت بیشتری می کند. با این حال، ممکن است در مورد حفظ خود به عنوان مرورگر پیش فرض شما کمی سختگیر شود.

مایکروسافت اج و گوگل کروم می‌توانند همه چیز را از بوکمارک ها گرفته تا گذرواژه‌های مورد استفاده در سراسر وب ذخیره و همگام‌سازی کنند، و هر دو مرورگر به شما اجازه می‌دهند هر چیزی را که قبلاً در سیستم دیگری مشاهده می‌کردید، انتخاب کنید، مشروط بر اینکه به حساب خود وارد شده باشید و همگام سازی فعال باشد. آنچه ذخیره و همگام‌سازی می‌شود را می‌توان در داخل یک منو نیز مشخص کرد، و این مورد برای هر دو مرورگر نیز صادق است.

کدام را باید استفاده کنید؟

در بیشتر موارد نمی‌توانید با هیچ یک از مرورگرها اشتباه کنید، اما به نظر می‌رسد که مایکروسافت اج مرورگری در دسترس‌تر برای کار کردن است، و این به سه چیز بستگی دارد: گزینه‌های امنیتی قوی‌تر، منوی مفید مجموعه‌های وب‌سایت، و ردپای باریک‌تر در منابع سیستم.

از سوی دیگر، استفاده تفریحی سنگین‌تر، از جمله خواندن مقالات در اینترنت و مصرف رسانه‌هایی مانند ویدیوهای یوتیوب، احتمالاً در کروم لذت‌بخش‌تر است، که دارای پنل کناری بوکمارک ها و نوار کنترل رسانه در نسخه دسکتاپ خود است. اگرچه این نگرانی وجود دارد که چه مقدار از داده های خود را می خواهید به گوگل بسپارید تا بهترین و ایمن ترین تجربه را داشته باشید. برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است از شما بخواهند که یکی مرورگر سازگار را دانلود کنید، بنابراین خوب است که هر دوی آنها را حداقل بر روی هر یک از دستگاه‌های خود نصب کنید.

منبع
slashgear
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا