نرم افزار و اینترنت

آپدیت Raspberry Pi OS با بهبود بلوتوث، پشتیبانی Wayland و موارد دیگر

مجموعه میکروکامپیوترهای رزبری پای رسماً یک دهه است که وجود دارد و هنوز یک گزینه محبوب برای همه چیز از آموزش برنامه نویسی گرفته تا تقویت پروژه های DIY است. گروه پشت رزبری پای روی بهبود سیستم عامل پیش‌فرض کار کرده‌اند و اکنون چند تغییر برای آزمایش در دسترس هستند.

مهم ترین تغییر این است که سیستم عامل رزبری پای دیگر از “pi” به عنوان نام کاربری پیش فرض و پوشه اصلی استفاده نمی کند – در عوض، شما باید یک نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد را در طول فرآیند راه اندازی اولیه تنظیم کنید. رزبری پای در پست وبلاگ گفت که نام کاربری پیش‌فرض به طور بالقوه می‌تواند یک حمله brute-force را کمی آسان‌تر کند، و در پاسخ به این، برخی کشورها اکنون قوانینی را ارائه می‌کنند که هر دستگاه متصل به اینترنت را از داشتن اعتبار ورود پیش‌فرض منع می‌کند.

شما همچنان می‌توانید نام کاربری را به‌عنوان «pi» تنظیم کنید، که ممکن است برای برخی از اپلیکیشن ها و اسکریپت‌های Pi که برای نام‌های کاربری مختلف ساخته نشده‌اند، لازم باشد، اما توصیه نمی‌شود. اگر از ایمیج Raspberry OS Lite بدون ستاپ ویزارد استفاده می‌کنید، یک فرمان ساده‌تر برای تنظیم یک نام کاربری خواهید دید، و پیکربندی یک نام کاربری و رمز عبور سفارشی با تنظیمات هدلس امکان‌پذیر است (جایی که قرار نیست از Pi استفاده شود. یک تلویزیون یا مانیتور) با استفاده از تصویرگر Raspberry Pi.

ستاپ ویزارد نیز برای پشتیبانی از جفت شدن صفحه کلید بلوتوث و ماوس به روز شده است. بسیاری از بردهای جدید Pi از بلوتوث پشتیبانی می‌کنند (یا با آداپتورهای بلوتوث USB کار می‌کنند)، اما تا به حال، شما همچنان به یک صفحه‌کلید سیمی برای فرآیند راه‌اندازی اولیه نیاز داشتید.

سرانجام، سیستم عامل رزبری پای اکنون از جلسات دسکتاپ Wayland پشتیبانی می کند. Wayland یک فناوری نمایشگر است که به آرامی جایگزین سیستم 37 ساله X Window در اکوسیستم لینوکس می شود، و حتی اگر اکثر توزیع های لینوکس هنوز به طور پیش فرض از X استفاده می کنند، Pi OS آن را به عنوان یک گزینه آزمایشی برای جمع آوری بازخورد معرفی می کند. اسکرین شات، ذره بین صفحه، ابزارهای دسکتاپ از راه دور و سایر ویژگی ها هنوز کار نمی کنند.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا