داده‌هایی مانند فریم‌های رندر شده، تکسچرها و سایه‌ها در حافظه گرافیک ذخیره می‌شوند و به گرافیک رایانه شما اجازه می‌دهند به سرعت به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. اما آیا واقعاً مهم است که چقدر حافظه GPU دارید؟ ما در این مقاله، دلیل این موضوع را بیان می کنیم.

VRAM برای چه مواردی استفاده می شود؟

مانند رم سیستم، حافظه دسترسی تصادفی ویدیویی (VRAM) داده های گرافیکی را ذخیره می کند تا گرافیک بتواند سریع به آن دسترسی داشته باشد و به شما امکان می دهد تصاویر بصری را روی صفحه رایانه خود مشاهده کنید. این رم است که برای استفاده با گرافیک رایانه شما طراحی شده و وظایفی مانند رندر تصویر، ذخیره نقشه های تکسچر و سایر کارهای مرتبط با گرافیک را بر عهده می گیرد.

VRAM در ابتدا DDR SGRAM نامیده می شد. در طول سال ها، این رم به رم GRDDR2 با ساعت حافظه 500 مگاهرتز تبدیل شد. امروزه رم GDDR6 می تواند به سرعت انتقال بیش از 144 گیگابایت بر ثانیه و سرعت کلاک حافظه بیش از 1125 مگاهرتز برسد. برای مثال، نسخه GeForce RTX 3080 Ti توسط EVGA دارای 12 گیگابایت رم GDDR6X و ساعت حافظه تقویت شده 1800 مگاهرتز است. با این حال، سؤال این است که آیا یک رایانه یا لپ‌تاپ بازی واقعاً به این مقدار VRAM نیاز دارد؟

VRAM توصیه شده برای اپلیکیشن ها و بازی ها

بسته به اینکه از دستگاه خود برای چه کاری استفاده می کنید، نیازهای VRAM رایانه شما متفاوت است. طراحان گرافیک، مدل‌سازان، مهندسان و سازندگان اغلب از نرم‌افزار قدرتمندی استفاده می‌کنند که به VRAM بیشتری نیاز دارد، بسته به اینکه پروژه چقدر پیچیده است. حداقل نیاز مطلق VRAM برای مدل سازی سه بعدی، انیمیشن، ویرایش ویدیو و طراحی گرافیکی بین 4 تا 6 گیگابایت GDDR5 است. با این حال، توصیه می شود از آخرین نسخه VRAM استفاده کنید، بنابراین حداکثر 6 گیگابایت GDDR6 ترجیح داده می شود.

VRAM همچنین تأثیر قابل توجهی بر عملکرد بازی دارد و اغلب جایی است که حافظه گرافیک بیشترین اهمیت را دارد. اکثر بازی هایی که با کیفیت 1080p اجرا می شوند می توانند به راحتی از یک کارت گرافیک 6 گیگابایتی با GDDR5 یا بالاتر از VRAM استفاده کنند. با این حال، بازی 4K به مقداری اضافی نیاز دارد، که 8 تا 10 گیگابایت پلاس GDDR6 VRAM توصیه می شود.

بسته به نوع بازی‌هایی که بازی می‌کنید، مقدار VRAM بیشتر به کارت گرافیکتان به این معنی نیست که گرافیک شما عملکرد بهتری دارد. اگر بازی را روی یک مانیتور با وضوح 800×600 انجام می‌دهید، 4 گیگابایت VRAM در واقع خیلی زیاد است و تفاوتی در عملکرد رایانه شما ایجاد نمی‌کند. با این حال، بازی در 1440p یا 4K با همان مقدار VRAM مناسب نیست. برای مدیریت تجربه کامل بازی ها در این وضوح، VRAM کافی نیست.

چه عواملی بر VRAM تأثیر می گذارد؟

به غیر از انجام بازی ها و اجرای برنامه ها، عوامل دیگری نیز بر VRAM تأثیر می گذارند. این عوامل تعیین می کنند که آیا رایانه شما به VRAM بیشتر یا کمتری نیاز دارد، بنابراین درک نیازهای شما مهم است. مانیتور رایانه یا نمایشگر لپ تاپ شما اگر وضوح بیشتری داشته باشد از VRAM بیشتری استفاده می کند. پردازش یک فریم از VRAM استفاده می‌کند، بنابراین هرچه تعداد پیکسل‌های بیشتری در هر فریم وجود داشته باشد، VRAM بیشتری مورد نیاز است.

یک صفحه نمایش 1080p نسبت به یک مانیتور 1440p مقدار VRAM کمتری مصرف می کند، اما یک مانیتور 4K در رزولوشن 3840×2160 مقدار VRAM بیشتری نسبت به یک مانیتور 2560×1440 (1440p) اشغال می کند. بنابراین، VRAM بیشتری برای اجرای بازی‌ها روی یک مانیتور 4K مورد نیاز است. همانطور که می دانیم، بازی از VRAM استفاده می کند. اما مقدار استفاده از آن بسته به نوع بازی شما متفاوت است. به عنوان مثال، اگر از طرفداران Minecraft هستید، که یک بازی گرافیکی کمتر است، به VRAM زیادی نیاز ندارید. در مقایسه، اگر در حال بازی یک عنوان AAA با مناظر متراکم و مناظر دقیق مانند Dying Light 2 یا Elden Ring هستید، برای اجرای روان بازی به VRAM بسیار بیشتری نیاز دارید.

به طور مشابه، تنظیماتی که در آن بازی‌ها را در رایانه خود انجام می‌دهید، بر میزان VRAM مورد نیاز شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان یک قانون کلی، تنظیمات بالاتر نیاز به VRAM بیشتری دارند. هر فریم رندر شده فشار بیشتری به کارت گرافیک شما وارد می کند. اما، علاوه بر آن، باید فناوری هایی مانند Ray Tracing و DLSS را در نظر بگیرید. اینها در VRAM نیز ذخیره می شوند.

به چه مقدار VRAM نیاز دارید؟

چه بخواهید بازی‌ها را با بالاترین تنظیمات با نرخ فریم ثابت انجام دهید یا روی پروژه‌های گرافیکی دقیق کار کنید، VRAM هنگام انتخاب بهترین کارت گرافیک برای رایانه یا لپ‌تاپ خود در انتخاب شما نقش دارد. سرمایه گذاری روی یک پردازنده گرافیکی که کمی بیشتر از آنچه در حال حاضر نیاز دارید VRAM ارائه می دهد، قطعاً ارزشمند است. نه تنها نیازهای موجود شما را برآورده می‌کند، بلکه کامپیوتر شما را برای سال‌های آینده محافظت می‌کند و شما را از ارتقای سریع کارت گرافیک خود نجات می‌دهد.

نصب یک کارت گرافیک با حداقل 6 گیگابایت VRAM GDDR6 احتمالاً شما را برای اکثر وظایف و بازی های مبتنی بر گرافیک پوشش می دهد. با این حال، توصیه ما این است که اگر بودجه شما اجازه می دهد، 8 یا 10 گیگابایت را انتخاب کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *