کامپیوتر

Frontier مجهز به تراشه های AMD، حالا سریعترین ابرکامپیوتر جهان است

ابرکامپیوتر Frontier که توسط پردازنده های AMD EPYC کار می کند، عنوان قوی ترین ابررایانه جهان را به دست آورده است. این ابررایانه که در آزمایشگاه ملی اوک ریج مستقر بوده، با قدرت 1.102 اگزافلاپس، عملکرد آن بیش از دو برابر رکورددار قبلی، Fugaku است. با چنین عملکردی، اولین ماشینی است که رسماً سد اگزاسال را می شکند.

فارست نورود، معاون ارشد و مدیر کل گروه راه حل های مرکز داده، AMD، در بیانیه ای مطبوعاتی گفت:

ما از اینکه پردازنده‌های AMD EPYC و شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct، سریع‌ترین، کارآمدترین و اولین ابررایانه جهان را نیرو می‌دهد و سد اگزااسکال را می‌شکند، هیجان‌زده هستیم. نوآوری و ارائه عملکرد و کارایی بیشتر برای ابررایانه ها برای پرداختن به پیچیده ترین چالش های جهان بسیار مهم است. پردازنده‌های AMD EPYC و شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct همچنان به محاسبات با کارایی بالا ادامه و عملکرد مورد نیاز برای پیشبرد اکتشافات علمی را ارائه می‌کنند.

این ابررایانه نه تنها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته، بلکه بیشترین بازدهی انرژی را نیز دارد و بازده انرژی 62.68 گیگافلاپ/وات را از یک کابینت از پردازنده‌های بهینه‌شده نسل سوم AMD EPYC و شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct MI250x ارائه می‌کند. این شبکه توسط فناوری اتصال HPE Slingshot-11 انجام می شود که به صراحت برای تسریع بارهای کاری محاسباتی با کارایی بالا (HPC) طراحی شده است.

مرحله بعدی برای Frontier ادامه آزمایش و اعتبارسنجی سیستم تا اواخر سال 2022 است. این ابررایانه تا پایان سال به روی تعداد محدودی از محققان باز خواهد شد و در سال 2023 به صورت عمومی راه اندازی خواهد شد.

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا