لپ تاپ

مک بوک ایر M2 در مقابل مک بوک ایر M1: آیا ارزش ارتقا را دارد؟

مک‌بوک‌های اپل از زمانی که به تراشه‌های سیلیکونی داخلی خود روی آورده‌اند، قدرتمندتر و باتری آنها کارآمد از همیشه شده است. اگر به دنبال یک مک بوک ایر جدید هستید، دو گزینه دارید: مک بوک ایر M2 یا مک بوک ایر M1. با اختلاف قیمتی 200 دلاری، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید M2 MacBook Air را انتخاب کنید یا نسخه قبلی آن. یا اینکه اگر صاحب مک بوک ایر M1 هستید، آیا ارزش ارتقا به مک بوک ایر  را دارد؟ خوب، در اینجا یک مقایسه دقیق از این دو ماشین وجود دارد تا به شما در تصمیم گیری کمک کند.

طراحی و صفحه نمایش

یکی از تفاوت های اصلی دو مدل مک بوک ایر طراحی آن است. اپل به‌عنوان جدیدترین مدل، طراحی مک بوک ایر 2022 را به گونه‌ای تغییر داد که با مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی بازطراحی شده که در اواخر سال 2021 عرضه شد، مطابقت داشته باشد. اپل شکل گوه ای را برای طراحی مسطح با ضخامت یکنواخت در یک محفظه تمام آلومینیومی حذف کرد. با این حال، شما باید از نظر فیزیکی از مک بوک خود محافظت کنید.

مک بوک ایر M2 نازک تر و سبک تر از مدل M1 است. بلندی آن 0.44 اینچ و وزنش 2.7 پوند بوده که نسبت به قد 0.63 اینچی قبلی (در حجیم ترین نقطه) و وزن 0.1 پوند کمتر است. در استفاده روزمره، به سختی می توان به تفاوت جزئی وزن توجه کرد. وقتی صحبت از باریکی شد، مک بوک ایر M1 در نازک ترین نقطه فقط 0.16 اینچ اندازه گرفت، بنابراین در باریک ترین نقطه بسیار نازک تر بود، به لطف طراحی گوه ای.

حاشیه‌های صفحه‌نمایش کوتاه شده‌اند و به مدل M2 MacBook Air کمک می‌کند تا صفحه نمایش را به میزان 0.3 اینچ به صورت قطری افزایش دهد. مک بوک ایر M2 با حاشیه های نازک خود دارای یک بریدگی در بالای نمایشگر بوده که دوربین FaceTime HD را در خود جای داده است. در مک بوک ایر M1، دوربین FaceTime HD در داخل قاب در بالا قرار دارد. در نهایت، مک بوک ایر M2 در چهار رنگ عرضه می شود، در حالیکه نسخه قبلی آن در سه رنگ موجود است. هر دو در رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای عرضه می‌شوند، اما جدا از این دو، می‌توانید مک بوک ایر M2 را در Starlight ir Midnight و مک بوک ایر M1 را در رنگ طلایی خریداری کنید.

این دو مدل از فناوری نمایشگر LED یکسان IPS استفاده می کنند. با این حال، اندازه صفحه نمایش کمی متفاوت است. مدل M2 دارای یک پنل کمی بزرگتر 13.6 اینچی با وضوح 2560 در 1664 پیکسل و تراشه 224ppi است. از سوی دیگر، مدل M1 دارای یک پنل 13.3 اینچی با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل و تراکم 227ppi است. روشنایی صفحه نمایش در دومی به 400 نیت می رسد، در حالی که مدل M2 آن را یک بریدگی بیشتر به 500 نیت می رساند که با آنچه مک بوک پرو 13 اینچی ارائه می دهد، مطابقت دارد. هر دو پنل دارای فناوری True Tone و پشتیبانی از طیف رنگ گسترده P3 هستند.

پردازنده و عملکرد آن

همانطور که از نام آن پیداست، مک بوک ایر M2 با تراشه M2 کار می کند، در حالی که مک بوک ایر M1 از تراشه قدیمی M1 استفاده کرده که در نوامبر 2020 راه اندازی شد. به لطف تراشه جدیدتر M2، مک بوک ایر M2 از نظر عملکرد مزایای بسیار زیادی دارد. اپل می‌گوید تراشه M2 در طرح بزرگ، 1.4 برابر سریع‌تر از تراشه M1 است. و اگر از مک بوک ایر قدیمی با تراشه اینتل استفاده می کنید، M2 تا 15 برابر سرعت بیشتری دارد.

تراشه M2 از 8 هسته پردازشی استفاده می کند که نسبت به مدل M1 تا 18 درصد عملکرد سریعتری دارد. این با وجود چیدمان یکسان از چهار هسته عملکرد و چهار هسته کارآمد است. همراه با هسته ها، یک واحد پردازنده گرافیکی 8 هسته ای هم وجود دارد که 35 درصد عملکرد بهتری نسبت به M1 دارد. اگر هشت هسته پردازشگر گرافیکی برای نوع کار شما کافی نیست، می توانید به جای آن یک پردازنده گرافیکی قوی تر و 10 هسته ای را انتخاب کنید تا با مک بوک ایر M2 خود استفاده کنید.

تراشه M2 همچنین دارای 25 درصد ترانزیستور بیشتر، دو برابر پهنای باند حافظه (100 گیگابایت بر ثانیه) و پشتیبانی از حداکثر 24 گیگابایت حافظه یکپارچه است که در تراشه M1 حداکثر 16 گیگابایت است. موتور رسانه نیز در تراشه M2 قدرتمندتر شده و از 8K H.264 و H.265 با شتاب سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند، که در M1 موجود نیست. M2 همچنین قادر است HEVC، ProRes و ProRes RAW را مدیریت کند و دارای موتور اینکد و دیکد ویدیویی، به علاوه موتور اینکد و دیکد ProRes است.

حافظه و پورت ها

اگر به حافظه بیشتری نیاز دارید، مک بوک ایر M  شما را پوشش می دهد. حداکثر 24 گیگابایت حافظه یکپارچه دارد، در حالیکه مدل قبلی با ظرفیت 16 گیگابایت است. اگر به این مقدار حافظه نیاز ندارید، هر مک بوک دارای پیکربندی حافظه کمتری است که از حافظه 8 گیگابایتی شروع می شود. البته میزان حافظه مورد نیاز شما بسته به اپلیکیشن های شما متفاوت خواهد بود. از نظر فضای ذخیره سازی، هر دو مدل از 256 گیگابایت شروع می شوند و می توانید هر کدام را تا حداکثر 2 ترابایت پیکربندی کنید.

تا جایی که به پورت ها مربوط می شود، هر دو مک بوک ایر M2 و M1 دارای دو درگاه USB 4 با قابلیت تاندربولت 3 در سمت چپ و یک جک هدفون 3.5 میلی متری در سمت راست هستند. اما در مک بوک ایر M2، جک هدفون از هدفون های امپدانس بالا پشتیبانی می کند. علاوه بر این سه، مک بوک ایر M2 دارای یک پورت MagSafe برای شارژ است.

دوربین، بلندگو و میکروفون

در حالی که هر دو مدل مک بوک ایر دارای بلندگوهای استریو با پخش Dolby Atmos هستند، مک بوک ایر M2 با سیستم صوتی چهار بلندگو با پشتیبانی از صدای فضایی آن را تقویت می کند. مک بوک ایر M2 همچنین دارای دوربین 1080p FaceTime HD برای وضوح بهتر است، در حالیکه مدل قبلی دوربین 720p دارد. با این حال، برای ضبط صدای بهتر در هر دو، همان آرایه سه میکروفون را دریافت می کنید.

کیبورد، ترک پد و باتری

اگر دستگاهی برای تایپ ساده می‌خواهید، هر دو گزینه صفحه کلید جادویی یکسانی داشته و حسگر Touch ID در بالا سمت راست دارند. با این حال، مک بوک ایر M2 دارای کلیدهای عملکرد کمی بزرگتر است. ترک پد معروف Force Touch اپل در هر دو مدل یکسان است. در حالیکه پیش‌بینی‌های سازنده در مورد عمر باتری را نمی‌توان به صورت واقعی در نظر گرفت، اپل پیش‌بینی‌های مشابهی را برای این دو لپ‌تاپ حفظ می‌کند.

هر دو می توانند تا 18 ساعت پخش ویدیو یا 15 ساعت وبگردی ارائه دهند. با کمال تعجب، این بدون توجه به باتری لیتیوم پلیمری کمی بزرگتر 52.6 وات ساعتی در مک بوک ایر M2 در مقایسه با باتری 49.9 وات ساعتی مدل M1 است. با حرکت به سمت تجربه شارژ، هر دو گزینه دارای قابلیت شارژ سریع هستند. با این حال، اپل تنها یک آداپتور برق 30 واتی یا 35 واتی USB-C را از جعبه خود در نظر گرفته است. برای کاهش زمان شارژ، می توانید یک آداپتور 67 واتی سریعتر را جداگانه خریداری کنید.

قیمت گذاری

قیمت پایه برای پیکربندی 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی در مک بوک ایر M1 بالغ بر 999 دلار و در مک بوک ایر M2 بالغ بر 1199 دلار است. همچنین نسخه 10 هسته ای گرافیک مک بوک ایر M2 از 1499 دلار شروع شده، درحالیکه نسخه 8 هسته ای گرافیک مک بوک ایر M1 با قیمت پایه 1249 دلار ارائه می شود.

کدام مک بوک ایر را باید بخرید؟

برای وبگردی معمولی و ویرایش تصویر یا تماشای زیاد فیلم ها و برنامه های تلویزیونی، مک بوک ایر M1 هنوز کافی است. اگر از یک مک‌بوک قدیمی بدون سیلیکون اپل می‌آیید، بسته به برنامه‌هایتان می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید و همچنان شاهد بهبود قابل توجهی در عملکرد خواهید بود. اگر قبلاً یک مک بوک ایر M1 دارید، ممکن است بخواهید ابتدا دست نگه دارید و قبل از ارتقاء منتظر نسل سوم تراشه های سیلیکونی اپل باشید. فریب معیارها را نخورید؛ مک بوک ایر M1 هنوز یک لپ‌تاپ قدرتمند است، مخصوصاً برای کارهای روزمره. بعید است که متوجه تغییر بزرگی در عملکرد مک‌بوک M2 شوی (اگرچه متوجه طراحی جدید خواهید شد).

در عین حال، اگر قبلاً یک مک بوک ایر M1 دارید اما به چیزی با عملکرد بیشتر نیاز دارید، تراشه M2 احتمالاً پیشرفت کافی را ارائه نخواهد کرد. در عوض، باید به تراشه های M1 Pro یا M1 Max در مدل های مک بوک پرو نگاه کنید. علیرغم اینکه نسل اول تراشه های سیلیکونی اپل هستند، اما همچنان قدرت بسیار بیشتری نسبت به M2 دارند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا