برای اکثر مردم، چیزی به نام “بهترین” سیستم عامل وجود ندارد. شما با استفاده از سیستم عاملی که با آن راحتید، خوب هستید. گفته می شود، هر سیستم عامل متفاوت است، و گاهی اوقات استفاده از چندین سیستم عامل عملی ترین راه است. یک برنامه نویس ممکن است از لینوکس برای کدنویسی و از ویندوز برای آزمایش استفاده کند، یا یک هنرمند ممکن است از ویندوز برای فتوشاپ و لینوکس برای استفاده معمولی خانگی استفاده کند.

اما اگر فقط یک دستگاه داشته باشید چه؟ مشکلی نیست. شما می توانید چندین سیستم عامل را با بوت دوگانه یا با استفاده از ماشین مجازی اجرا کنید. بیایید دریابیم که کدام یک برای شما بهترین است.

مزایا و معایب بوت دوگانه

بوت دوگانه، که گاهی به آن مولتی بوتینگ می گویند، زمانی است که دو یا چند سیستم عامل را در کنار هم نصب می کنید تا بتوانید هر بار که کامپیوتر خود را ریستارت یا ریبوت می کنید، از کدام یک استفاده کنید. این روزها راه‌اندازی دوگانه رایج است، به‌ویژه به این دلیل که بسیاری از توزیع‌های لینوکس می‌توانند به طور خودکار یک راه‌اندازی دوگانه را در هنگام نصب پیکربندی کنند.

بزرگترین مزیت در مقایسه با استفاده از ماشین مجازی این است که می توانید از تمام منابع زمان اجرا (رم، پردازنده، گرافیک و غیره) برای سیستم عاملی که در آن بوت می شوید، استفاده کنید. حتی با وجود اینکه چندین سیستم عامل را نصب کرده اید، فقط یکی را در یک زمان اجرا می کنید. این بدان معناست که شما نیمی از پردازنده خود را به یک و نیمی از پردازنده خود را به دیگری اختصاص نمی دهید. این برای فعالیت‌هایی که منابع فشرده دارند، مانند بازی، مهم است.

نه تنها یک سیستم عامل را در یک زمان معین اجرا می کنید، بلکه به هر سیستم عامل بخش هایی از هارد دیسک خود را می دهید که بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر یک درایو 500 گیگابایتی دارید، شاید ویندوز 200 گیگابایت و لینوکس 300 گیگابایت دریافت کند. اگر دو درایو جداگانه دارید، می توانید هر کدام را به یک سیستم عامل خاص اختصاص دهید. این به شما بستگی دارد.

این نامگذاری هارد دیسک پارتیشن نامیده می شود. در بیشتر موارد، سیستم عامل نمی تواند خارج از پارتیشن خود کار کند، اگرچه گاهی اوقات می توانید فایل ها را در پارتیشن های دیگر مشاهده و ویرایش کنید. سیستم عامل های مختلف داده های خود را به روش های مختلف ذخیره می کنند. به عنوان مثال، ویندوز معمولاً از سیستم فایل NTFS استفاده کرده، در حالیکه لینوکس از EXT4 یا BTRFS استفاده می کند. جابجایی فایل ها بین سیستم فایل ها گاهی به نرم افزار شخص ثالث نیاز دارد و به دلیل فرآیند تبدیل ممکن است زمان بیشتری ببرد.

بنابراین چه اتفاقی می افتد که می خواهید از ویندوز به لینوکس تغییر دهید؟ همانطور که قبلاً ذکر شد، شما باید رایانه را ریستارت کنید زیرا سیستم عامل در زمان بوت انتخاب شده است. بسته به اینکه چقدر باید بین سیستم عامل ها جابجا شوید، این می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا سیستم عامل خود را سریعتر بوت کنید، مانند نصب درایو NVMe. اما حتی با این وجود، ریبوت کردن برای تغییر سیستم عامل هنوز دردسرساز است.

اگر تصمیم دارید از روش بوت دوگانه استفاده کنید، به شدت توصیه می کنیم که به جای شروع با رایانه لینوکس و نصب ویندوز، با یک رایانه ویندوزی شروع کنید و لینوکس را نصب کنید. به طور خلاصه، در این راه سردرد کمتری دارد.

مزایا و معایب یک ماشین مجازی

ماشین های مجازی آنقدر که به نظر می رسد ترسناک نیستند. استفاده از آنها به طرز شگفت انگیزی آسان و راحت است حتی اگر تجربه فنی زیادی نداشته باشید. همانطور که گفته شد، استفاده از ماشین مجازی نه بهتر و نه بدتر از بوت دوگانه است. این فقط متفاوت است. به طور خلاصه، ماشین مجازی شبیه‌سازی است که یک سیستم‌عامل مهمان (مانند لینوکس) را از داخل سیستم‌عامل میزبان شما (مانند ویندوز) اجرا می‌کند. هنگامی که یک سیستم عامل مهمان را نصب می کنید، می توانید آن را مانند هر برنامه دیگری اجرا کنید و اساساً یک پنجره دیگر روی دسکتاپ شما خواهد بود.

خیلی عالی به نظر می رسد، اینطور نیست؟ در بیشتر موارد فوق العاده است. برای جابجایی بین سیستم‌عامل‌ها نیازی به ریستارت کردن نیست، و حتی می‌توانید چندین سیستم‌عامل مختلف را همزمان با هر کدام در پنجره‌ خود اجرا کنید. سعی کنید این کار را با بوت دوگانه انجام دهید. (نکته: شما نمی توانید.) این رویکرد نه تنها راحت‌تر است، بلکه ماشین‌های مجازی نیز امن‌تر هستند، زیرا هر سیستم‌عامل مهمان در یک محیط sandbox اجرا می‌شود. مهم نیست که در داخل سیستم عامل مهمان چه اتفاقی می افتد، سیستم عامل میزبان شما ایمن و بدون تغییر باقی می ماند – حتی اگر خراب شود یا ویروسی شوید! این یکی از دلایلی است که ماشین های مجازی برای آزمایش سیستم عامل های جدید بهترین هستند.

یکی دیگر از ویژگی های زیبایی که ماشین های مجازی ارائه می دهند، امکان انتقال سیستم عامل مهمان شما از یک هاست به میزبان دیگر است. سیستم عامل مهمان معمولاً به عنوان یک فایل روی هارد دیسک ذخیره می شود، بنابراین تا زمانی که دو هاست از یک شبیه ساز مانند VirtualBox استفاده می کنند، این فایل می تواند بدون دردسر زیاد منتقل و بارگذاری شود. در برخی موارد، شما حتی می توانید یک سیستم عامل میزبان را به یک سیستم عامل مهمان شبیه سازی کنید تا در جاهای دیگر استفاده شود.

هر چند این همه هزینه دارد؛ اشکال این است که منابع زمان اجرا رایانه شما – رم، پردازنده، گرافیک و غیره – بین همه ماشین های مجازی در حال اجرا و دستگاه میزبان شما به اشتراک گذاشته شده است. این بدان معناست که اگر تصمیم دارید لینوکس را در ویندوز اجرا کنید ، لینوکس 100 درصد کار نمی کند و ممکن است نوع دیگری از عملکرد را تجربه کند. هرچه رم بیشتری داشته باشید، روان تر اجرا می شود.

در رایانه‌های قدیمی‌تر، یا رایانه‌هایی که برای شروع خیلی قدرتمند نیستند، مجازی‌سازی نامطلوب است، مگر اینکه آماده تحمل یک عملیات بسیار کند باشید. و از آنجایی که سیستم‌عامل‌های مهمان به‌صورت فایل‌های منفرد ذخیره می‌شوند، ممکن است به‌طور تصادفی یک فایل پاک شود و کل سیستم‌عامل مهمان از بین برود. در نهایت، احتمالاً از خود می پرسید که از کدام سیستم عامل به عنوان میزبان و از کدام سیستم عامل به عنوان مهمان استفاده کنید. از نظر فنی مهم نیست. به عنوان مثال، VirtualBox، کراس پلتفرم است و تقریباً در سراسر صفحه عالی کار می کند.

بنابراین، توصیه می‌کنیم سیستم‌عاملی را انتخاب کنید که بیشترین استفاده را به عنوان میزبان خود دارید. اگر بیشتر وقت خود را در لینوکس می گذرانید و فقط به ویندوز برای فتوشاپ نیاز دارید، لینوکس را میزبان خود قرار دهید. اگر فقط یک ساعت در روز از لینوکس برای برنامه نویسی استفاده می کنید، ویندوز را میزبان خود قرار دهید.

تنها اخطار این است که به 100 درصد از منابع رایانه خود در سیستم عامل مهمان نیاز دارید، مانند ویرایش ویدیو، بازی، یا سایر فعالیت های فشرده با منابع. در این صورت، احتمالاً بهتر است بوت دوگانه را انجام دهید.

بوت دوگانه در مقابل ماشین های مجازی: کدام یک برای شما بهتر است؟

اگر در حال جابه‌جایی بین بسیاری از سیستم‌عامل‌ها در لحظه هستید، مجازی بروید. اگر فقط نیاز دارید چیزی را در سیستم عامل دیگری برای چند دقیقه آزمایش کنید، مجازی بروید. اگر یک جعبه ایمنی امن برای آزمایش می‌خواهید، مجازی بروید. اگر کامپیوتر بسیار قدرتمندی دارید، مجازی بروید. اگر فکر می کنید راه اندازی مجدد یک درد بزرگ است، مجازی بروید.

در غیر این صورت، ممکن است بخواهید با بوت دوگانه بروید. این مورد به خصوص اگر بخواهید هر سیستم عامل را در موقعیتی برابر قرار دهید، صادق است. همچنین در صورت تمایل می توانید چندین سیستم عامل را بر روی یک USB نصب کنید. این کار شما را از دردسر اشتراک گذاری فضای ذخیره سازی در رایانه تان نجات می دهد و به شما امکان می دهد هر زمان و هر کجا که می خواهید به راحتی یک سیستم عامل را از درایو USB بوت کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *