تست نفوذ (یا تست قلم) یک حمله سایبری مجاز علیه یک شبکه است. این کار نه برای آسیب رساندن به یک شبکه بلکه برای سنجش توانایی آن در دفع حملات انجام می شود. پس از تست نفوذ، هر گونه ضعف امنیتی قابل تعمیر است.

تست نفوذ را می توان هم به صورت دستی، با استفاده از انسان و هم به صورت خودکار با استفاده از ابزار انجام داد. هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند و همیشه مشخص نیست که کدام یک مناسب است. بنابراین تفاوت بین تست خودکار و دستی خودکار چیست و کدام یک برای تجارت شما مناسب است؟

تست نفوذ دستی چیست؟

تست نفوذ دستی توسط انسان انجام می شود. هکرهای اخلاقی سعی می کنند با استفاده از تکنیک های مختلف به یک سیستم نفوذ کنند. آنها سپس تلاش های خود را برای انجام این کار مستند می کنند، هرگونه نقص امنیتی را نشان می دهند و توصیه هایی برای رفع آنها ارائه می کنند. آزمایش نفوذ دستی اغلب شامل تست خودکار است زیرا افراد درگیر از ابزارهای خودکار استفاده می کنند. قبل از اختراع تست خودکار، تست قلم دستی تنها گزینه برای کسب و کاری بود که می خواست امنیت سیستم را ارزیابی کند.

جوانب مثبت تست نفوذ دستی

تست نفوذ دستی از چندین جهت قدرتمندتر است. بنابراین، بیایید به مزایای آن نگاه کنیم.

  1. مشکلات اضافی را شناسایی می کند: بدیهی است که حملات سایبری توسط هکرهای انسانی انجام می شود و هیچ ابزاری قادر به پیش بینی نحوه تلاش آنها برای دسترسی به یک شبکه نیست. به همین دلیل، آزمایش نفوذ دستی، که کارشناسان امنیتی انجام می‌دهند، اغلب می‌تواند آسیب‌پذیری‌هایی را شناسایی کند که ابزارهای خودکار انجام نمی‌دهند.
  2. موارد مثبت کاذب تولید نمی کند: همه ابزارهای امنیتی موارد مثبت کاذب یا False Positive تولید می کنند. مثبت کاذب هشداری در مورد آسیب پذیری است که یا وجود ندارد یا یک تهدید واقعی نیست. ابزارهای تست قلم اغلب نتایج مثبت کاذب تولید می کنند. این نه تنها باعث اتلاف وقت کارکنان فناوری اطلاعات در استفاده از آنها می شود، بلکه حواس را از تهدیدهای واقعی منحرف می کند. تمام آسیب‌پذیری‌ها در طی یک آزمایش خودکار قلم بررسی می‌شوند و مثبت کاذب رد می‌شوند.
  3. مشاوره عملی ارائه می دهد: پس از تکمیل تست نفوذ دستی، گزارشی به یک کسب‌وکار ارائه می‌شود که مشکلات شناسایی‌شده و نحوه رفع آن مشکلات را توضیح می‌دهد. بسیاری از هکرهای اخلاقی نیز در انجام این کار کمک می کنند. ابزارهای خودکار نیز گزارش‌هایی را ارائه می‌کنند، اما جزئیات کمتری دارند و همیشه توضیح نمی‌دهند که یک کسب‌وکار باید چه کاری انجام دهد.

معایب تست نفوذ دستی

همانطور که ما عاشق تست نفوذ دستی هستیم، به طور قابل توجهی گران تر است. در اینجا به نکات منفی آن نگاهی می اندازیم.

  1. هزینه غیرقابل تحمل: تست های نفوذ دستی به طور قابل توجهی گران تر از تست های خودکار هستند. در حالی که تست نفوذ خودکار صرفاً یک نرم افزار در حال اجرا است، یک تست نفوذ دستی باید برنامه ریزی شود. به جای اجاره نرم افزار، یک کسب و کار نیاز به استخدام متخصصان امنیتی دارد. تست های نفوذ دستی نیز نیازمند کار اضافی از سوی یک کسب و کار هستند.
  2. مجموعه مهارت های مختلف: اثربخشی تست نفوذ دستی به طور کامل به مجموعه مهارت فردی که برای انجام آن استخدام شده، بستگی دارد. به همین دلیل، اگر فرد اشتباهی را استخدام کنید، آسیب پذیری های مهم ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. این بر خلاف ابزارهای خودکار است، که اگرچه به اندازه کافی کامل نیستند، اما تضمین شده که استاندارد خاصی را رعایت کنند.

تست نفوذ خودکار چیست؟

تست نفوذ خودکار فرآیند آزمایش یک سیستم با استفاده از ابزارهای کامپیوتری به جای تخصص انسانی است. این به طور قابل توجهی ارزان تر از تست دستی است زیرا کارکنان فناوری اطلاعات می توانند بدون نیاز به استخدام یک هکر اخلاقی آن را انجام دهند. ابزارهای تست نفوذ می توانند یک سیستم را به سرعت بررسی کنند و آسیب پذیری هایی را که یک هکر می تواند برای دسترسی به آن استفاده کند، نشان دهد. برای کسب و کارهای کوچکی که می خواهند شبکه خود را آزمایش کنند اما بودجه محدودی برای انجام این کار دارند، محبوب است.

جوانب مثبت نفوذ خودکار

یکی از بزرگترین مزایای تست نفوذ خودکار این است که هزینه زیادی ندارد.

  1. سرمایه گذاری کمتر: تست نفوذ خودکار به طور قابل توجهی ارزان تر از تست نفوذ دستی است. به جای استخدام یک متخصص امنیتی، فقط باید هزینه نرم افزار را بپردازید. نرم افزار تست نفوذ خودکار نیز به گونه ای طراحی شده که توسط کارکنان عادی فناوری اطلاعات بدون آموزش اضافی مورد استفاده قرار گیرد.
  2. می توان آن را به طور مکرر انجام داد: با توجه به هزینه بسیار پایین راه حل های خودکار، اکثر مشاغل می توانند به طور منظم آنها را اجرا کنند. اکثر شرکت ها فقط یک بار تست نفوذ خودکار را انجام می دهند، در حالی که می توانند نرم افزار تست خودکار را با هزینه ماهانه اجاره کنند. این بسیار سودمند است زیرا آسیب‌پذیری‌های جدید دائماً در حال کشف هستند.
  3. بسیاری از مشکلات مشابه را شناسایی می کند: تست نفوذ خودکار به اندازه دستی کامل نیست، اما همچنان می تواند طیف گسترده ای از مسائل امنیتی را شناسایی کند. بسته به کیفیت شبکه یک کسب و کار، این امکان وجود دارد که تست خودکار خودکار مشکلات یکسانی را با کسری از قیمت کشف کند.

معایب تست نفوذ خودکار

در زیر، ما به تک و بزرگترین مشکل تست نفوذ خودکار نگاه خواهیم کرد.

  1. همه آسیب پذیری ها را شناسایی نمی کند: عیب اصلی ابزارهای خودکار این است که نمی توانند تمام آسیب پذیری ها را شناسایی کنند. آنها نمی توانند خطاهای منطق کسب و کار را تشخیص دهند و نمی توانند تعیین کنند که یک تجارت چقدر در برابر مهندسی اجتماعی آسیب پذیر است. تست نفوذ دستی اغلب شامل تلاش برای دسترسی به شبکه با استفاده از حملات فیشینگ است که با استفاده از یک ابزار خودکار عملی نیست.

کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟

هم از تست خودکار و هم دستی می توان برای ایمن کردن شبکه استفاده کرد. اگرچه هر دوی آنها می توانند آسیب پذیری ها را شناسایی کنند، اما انتخاب مناسب برای کسب و کار شما در درجه اول به میزان هزینه ای که می خواهید خرج کنید بستگی دارد. اگر آماده سرمایه گذاری در تست نفوذ دستی هستید، این کار سطح بالاتری از تست و درک بهتری از امنیت شبکه شما را فراهم می کند. استخدام کارشناسان امنیتی همچنین به این معنی است که به شما توصیه هایی در مورد نحوه اجرای هر گونه تغییرات ضروری به شما داده می شود.

تست نفوذ خودکار جایگزین ارزان‌تری است و برای مشاغلی که می‌خواهند وضعیت امنیتی شبکه‌شان را بدون سرمایه‌گذاری زیاد درک کنند، محبوب است. اگرچه قادر به شناسایی همه آسیب‌پذیری‌ها نیست، قیمت پایین‌تر همچنین به این معنی است که تست‌های نفوذ خودکار را می‌توان به دفعات بیشتری انجام داد. در نهایت، بسیاری از مشاغل ترجیح می دهند از ترکیبی از تست خودکار و دستی استفاده کنند. این به آنها اجازه می‌دهد از یک تست امنیت شبکه کامل بهره ببرند، پس از آن می‌توانند از تست خودکار خودکار برای کشف آسیب‌پذیری‌های جدید استفاده کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *