موبایل و تبلت

تراشه A16 اپل، احتمالا 15 درصد پردازش سریعتر و 30 درصد گرافیک بهتر خواهد داشت

انتظار می‌رود که سری آیفون‌های 14 آینده به دو دسته تقسیم شوند: مدل‌های پرو دارای چیپست جدید اپل A16، دوربین‌های بهتر و تنظیمات صفحه نمایش متفاوت خواهند بود. مدل‌های معمولی دارای تراشه فعلی A15، دوربین‌های 12 مگاپیکسلی و نمایشگر ناچ خواهند بود.

سری فعلی آیفون 13 در حال حاضر یک تقسیم بندی کوچک از نظر عملکرد را نشان می دهد – تلفن های معمولی دارای پردازنده گرافیکی 4 هسته ای و حرفه ای ها دارای پردازنده گرافیکی 5 هسته ای هستند. همچنین مدل‌های معمولی دارای 4 گیگابایت رم هستند، در حالی که مدل‌های حرفه‌ای دارای 6 گیگابایت (هر دو LPDDR4X) می باشند.

انتظار می رود آیفون 14 و 14 مکس نسخه 5 هسته ای پردازنده گرافیکی چیپست A15 را به همراه رم بیشتر (6 گیگابایت LPDDR4X) داشته باشند، بنابراین نسبت به مدل های فعلی مزیتی خواهند داشت. اما آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس چقدر سریع خواهند بود؟ مک ورلد تلاش می کند با این سوال مقابله کند. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که تراشه‌های A16 جدید بر روی گره N4P TSMC ساخته می‌شوند، یک پیشرفت تکراری نسبت به گره N5P مورد استفاده برای A15، اما نه یک جهش کامل نسلی.

انتظار می رود تراشه جدید A16 بزرگتر باشد – 18 تا 20 میلیارد ترانزیستور، از 15 میلیارد. این شرکت همچنین ممکن است با تغییر به ARMv9 شاهد بهبودهایی باشد. به عنوان مثال، ARM با هسته های Cortex-A715 و X3 موفقیت هایی را به دست آورد. در مجموع، پردازنده ممکن است 15 درصد بهبود عملکرد را ارائه دهد. انتظار می رود اپل همان پیکربندی هسته (2 بزرگ، 4 کوچک) را حفظ کند.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود تغییر به رم سریع‌تر باعث افزایش عملکرد نیز شود – دیجی‌تایمز گزارش داد که آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس از نوع جدید LPDDR5 استفاده می‌کنند که 50 درصد پهنای باند بیشتری نسبت به LPDDR4X ارائه می‌کند و برای راه‌اندازی انرژی کارآمدتری دارد. با این حال، هر دو مدل به ظرفیت 6 گیگابایت خواهند ماند.

در مورد پردازنده گرافیکی، پیش‌بینی می‌شود که اپل از 5 هسته‌ برای A16 استفاده کند تا از بزرگ‌تر کردن تراشه یا حتی تا 6 هسته‌ای کردن جلوگیری کند. در هر صورت، انتظار افزایش 25 تا 30 درصدی عملکرد GPU است. اپل همچنین باید ISP و سخت افزار یادگیری ماشینی را تقویت کند تا بتواند وضوح بالاتری داشته باشد – شایعه شده است که سری 14 پرو به دوربین 48 مگاپیکسلی و فیلمبرداری 8K جهش می کند. این همچنین می تواند محدودیت رزولوشن حالت سینمایی را از 1080p به 4K افزایش دهد.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا