همه شما آماده خرید سخت افزار جدید بازی هستید. اما، آیا باید به سراغ یک کامپیوتر مخصوص بازی بروید یا یک لپ تاپ بازی؟ مزایای قابل توجهی برای هر گزینه وجود دارد – اما نکات منفی نیز وجود دارد. بنابراین، کدام را باید انتخاب کنید؟ پنج تفاوت کلیدی بین لپ تاپ های گیمینگ و کامپیوترهای گیمینگ وجود دارد که می توان به تجهیزات و ویژگی ها، عملکرد بازی، گزینه های ارتقا، قابلیت حمل و فضای مورد نیاز و هزینه اشاره کرد.

این معمایی است که هر گیمر وقتی زمان ارتقاء سخت افزار بازی خود می رسد با آن روبرو می شود. لپ تاپ گیمینگ به وضوح قابل حمل تر از کامپیوترهای بازی است، اما آیا عملکرد یکسانی را ارائه می دهد؟ کامپیوترهای گیمینگ نسبت به لپ‌تاپ‌های بازی قابل ارتقا هستند، اما آیا در درازمدت بیشتر از یک لپ‌تاپ بازی برای شما هزینه خواهد داشت؟ با در نظر گرفتن این سؤالات، بیایید نگاهی به پنج تفاوت کلیدی بین کامپیوتر گیمینگ و لپ تاپ گیمینگ بیندازیم و بفهمیم که کدام یک را باید خریداری کنید.

1. تجهیزات و ویژگی ها

لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کامپیوترهای گیمینگ در واقع از نظر تجهیزات و ویژگی‌ها بیشتر شبیه به آن چیزی هستند که فکر می‌کنید. جالب توجه است، بزرگترین تفاوت در واقع در تجربه خارج از جعبه شما است. وقتی یک لپ تاپ گیمینگ می خرید، همه چیزهایی که نیاز دارید به همراه دارد. شما به صورت آنلاین یا به فروشگاه سخت افزار رایانه خود مراجعه می کنید، یک لپ تاپ بازی انتخاب می کنید و همه زنگ ها و سوت ها از جمله وب کم، بلندگوهای یکپارچه، کارت وای فای، باتری و غیره را به همراه دارد.

وقتی نوبت به کامپیوتر گیمینگ می شود، باید بین متغیرهای بیشتری یکی را انتخاب کنید. کامپیوتر گیمینگ تقریباً بی‌پایان قابل پیکربندی است (که در یک لحظه بیشتر به بررسی آن خواهیم پرداخت) – اما برای راه‌اندازی آن نیز به سخت‌افزار جانبی بیشتری نیاز دارید. به عنوان مثال، شما به یک صفحه کلید و یک ماوس به عنوان حداقل نیاز دارید.

سپس، اگر می‌خواهید دیده شوید، ممکن است یک میکروفون برای صحبت با مردم و یک وبکم برای دیدن شدن بخواهید. بعد صدا چطور؟ شما به بلندگو نیاز دارید. لیست می تواند به سرعت گسترش یابد.

2. عملکرد بازی

در مرحله بعد، کدام یک عملکرد بهتر در بازی ارائه می دهد: لپ‌تاپ‌ گیمینگ یا کامپیوتر گیمینگ؛ به طور معمول، اگر سخت افزارهای مشابه را با هم مقایسه کنید، کامپیوترهای گیمینگ بر لپ تاپ های گیمینگ پیروز می شوند. دلیل آن، ممکن است در مورد سخت‌افزار یکسانی در لیست محصولات کامپیوتر های گیمینگ و لپ‌تاپ‌های گیمینگ بخوانید، اما تفاوت‌هایی در قابلیت‌ها بین این دو وجود دارد.

برای مثال، یک پردازنده گرافیکی لپ تاپ با یک پردازنده گرافیکی دسکتاپ محتاطانه یکسان نیست. پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ احتمالاً برای کنترل حرارتی ضعیف است، چه بخواهیم چه نخواهیم، تأثیر منفی بر عملکرد درون بازی دارد. این یک داستان مشابه برای پردازنده های لپ تاپ است. افزودن سخت افزار قدرتمند به یک فضای محدود همیشه منجر به سازش می شود و متأسفانه عملکرد بازی ضربه می زند.

3. گزینه های ارتقا

عملکرد بازی، ما را مستقیماً به یک تفاوت کلیدی دیگر بین لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر گیمینگ هدایت می‌کند: گزینه‌های ارتقا. به عبارت ساده تر، ارتق لپ تاپ گیمینگ در اکثر موارد تقریبا غیرممکن است. مطمئناً پردازنده یا گرافیک را نمی توان در لپ تاپ ارتقا داد (دو جزء اصلی پشت یک تجربه لپ‌تاپ بازی). طرح‌های لپ‌تاپ ماژولار وجود دارد، اما اینها معمولاً روی ساخت لپ‌تاپ‌های گیمینگ متمرکز نیستند (حداقل، هنوز).

در برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ، می‌توانید رم سریع‌تر یا دستگاه ذخیره‌سازی سریع‌تری مانند M.2 SSD را نصب کنید. اما این محدودیت مطلق برای چیزی است که می توانید در لپ تاپ بازی ارتقا دهید. سازندگان لپ‌تاپ‌های گیمینگ زمان زیادی را صرف ساده‌سازی طرح‌های خود می‌کنند و مطمئن می‌شوند که در انتقال گرما از کیس کارآمد هستند و نمی‌خواهند کاربران نهایی کاری انجام دهند که ممکن است آن طراحی را به خطر بیندازند، حتی اگر آن را با بهترین نیت انجام دهید.

وقتی نوبت به ارتقای کامپیوتر گیمینگ می‌رسد، شما فقط با بودجه و تصمیمات قبلی خود در زمینه ایجاد رایانه محدود هستید. یعنی ممکن است تصمیم بگیرید سخت افزار موجود خود را به یک پردازنده سریعتر ارتقا دهید. در این صورت، شما به سوکت پردازنده ای که مادربرد از آن پشتیبانی می کند، محدود خواهید شد. به عنوان مثال، هنگامی که AMD سوکت AM5 جدید خود را عرضه می کند، با پردازنده های قدیمی AM4 سازگار نخواهد بود. این ممکن است برخی را به ارتقاء از AM4 به AM5 سوق دهد، اما شما همچنین به یک مادربرد جدید سازگار با AM5 نیاز دارید.

همچنین این داستان برای حافظه رم سیستم شما هم صدق می کند. شما می توانید حافظه خود را ارتقا دهید، اما با هر نوع حافظه ای که مادربرد شما با آن سازگار است، محدود خواهید شد، اعم از DDR3، DDR4، یا DDR5. ممکن است متوجه شده باشید که یکی از نکات سخت افزاری نمایان هر دسکتاپ، مادربرد آن است. از آنجایی که مادربرد تمام سخت افزارهای رایانه شما را به یکدیگر متصل می کند تا عملکرد رایانه بازی شما را انجام دهد، در قلب هر دستگاه بازی قرار دارد. اگر احساس می کنید رایانه بازی شما در حال پیر شدن است، می توانید مادربرد را تعویض کرده و به طور بالقوه بیت های دستگاه بازی قدیمی خود را با ساخت جدید خود ذخیره کنید.

4. قابلیت حمل و فضای مورد نیاز

همانطور که در بخش ارتقا فقط یک برنده واضح وجود داشت، در بخش قابل حمل نیز تنها یک برنده وجود دارد. یکی از عوامل محرک محبوبیت لپ‌تاپ‌های گیمینگ، قابلیت حمل آنهاست. اگرچه برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای داشتن سخت‌افزار بیشتر و خنک‌کننده بهتر، در جنبه‌های کوچک‌تر هستند، اما ردپایه کلی لپ‌تاپ‌های گیمینگ کوچک‌تر از اکثر کامپیوترهای گیمینگ است.

از نظر فضای مورد نیاز، در واقع مقایسه جالبی است. مطمئناً، یک کیس رایانه گیمینگ به طور کلی فضای بیشتری را اشغال می کند، اما برای اکثر مردم، برج زیر یک میز یا موارد مشابه زندگی می کند و تنها چیزی که در مقابل شما قرار دارد صفحه کلید مکانیکی و یک ماوس گیمینگ است. البته مانیتورهای خود را فراموش نکنید.

یک لپ‌تاپ گیمینگ فوت پرینت کلی کوچک‌تری دارد، اما می‌توانید آن را به یک نمایشگر ثانویه متصل کنید، از صفحه‌کلید USB، ماوس بازی، بلندگوهای اضافی و غیره استفاده کنید، بنابراین مقایسه بین کامپیوترهای بازی و لپ‌تاپ‌های بازی از نظر فضا کاملاً واضح نیست. اما، بله، وقتی صحبت از قابلیت حمل به میان می‌آید، یک لپ‌تاپ بازی برنده می‌شود.

5. هزینه و ارزش

مقوله مقایسه نهایی هزینه و ارزش است. هزینه کدام یک بیشتر است: لپ‌تاپ‌ گیمینگ یا کامپیوتر گیمینگ؛ به طور معمول، یک دسکتاپ گیمینگ ارزان تر از یک لپ تاپ گیمینگ مشابه است. دو عامل کلیدی پشت این موضوع وجود دارد.

اول اینکه، یک دسکتاپ گیمینگ به اندازه یک لپ‌تاپ گیمینگ به توسعه و ساده‌سازی نیاز ندارد. یک سازنده لپ تاپ بازی باید همه چیز را در یک کیس منفرد و قابل حمل طراحی و بسته بندی کند و در عین حال اطمینان حاصل کند که بیش از حد گرم نمی شود و همچنان می تواند به درستی کار کند.

دوم، اگرچه این به قابلیت ارتقا مربوط می شود، اما عملکرد لپ تاپ با افزایش سن کاهش می یابد. همچنین کسری عملکرد دسکتاپ گیمینگ در ابتدا کمکی به آن نمی کند و ارزش بلندمدت لپ تاپ های گیمینگ را کاهش می دهد. وقتی نوبت به هزینه و ارزش می رسد، دسکتاپ بازی اغلب بهترین گزینه است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *