نرم افزار و اینترنت

بررسی ویژگی های اوپو ColorOS 13

اوپو به وعده خود پایبند بود و اخیرا در رویدادی از جدیدترین ColorOS 13 خود رونمایی کرد. همانطور که از نام آن پیداست، ColorOS 13 مبتنی بر اندروید 13 گوگل است. این به خودی خود مستلزم تغییرات جالبی است که عمدتاً مربوط به داده های شخصی و امنیت است. اوپو هر ذره از اندروید 13 را مستقیماً به کار نگرفته است، به ویژه در جنبه بصری، جایی که این شرکت روی همه چیز تمرکز کرده است. با این حال، بهبودهای “زیر کاپوت” وجود دارد. در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد آنها بخوانید.

در ColorOS 13 چیزهای زیادی فراتر از اندروید 13 بیت گوگل وجود دارد. همانطور که می توانید تصور کنید، ColorOS 13 مدتی است که در حال آزمایش است. بیشتر در محافل داخلی و به دنبال آن آزمایش عمومی محدود انجام می شود. اکنون که نسخه جهانی ColorOS 13 رسمی شده است، انتظار داریم به زودی نسخه بسیار گسترده تری منتشر شود. با جزئیات جدید، تغییرات و تجربه کلی ما با ColorOS 13 و اندروید 13 در گوشی پرچمدار اوپو فایند ایکس 5 پرو همراه باشید.

تغییرات بصری – طراحی آکوامورفیک

بیایید ابتدا با تغییرات بصری در ColorOS 13 شروع کنیم. یک تغییر مشخص در ظاهر و احساس کلی UX وجود دارد. همانطور که انتظار می رفت، ظاهر حالت تمیزتری به خود گرفته و و این بار، اوپو یک سبک بصری کاملا جدید دارد که در بیشتر بخش های رابط کاربری نفوذ می کند. اوپو آن را طراحی Aquamorphic می نامد که شامل شکل های گرد فراوانی مانند سنگریزه ها، با خطوط نرم و انتقال های صاف و انیمیشن های الهام گرفته از حرکت آب است.

بیشتر طرح‌بندی‌ها دارای کارت‌هایی برای جداسازی بصری خوب هستند. آیکون ها با رنگ های متضاد و شکل های گرد الهام گرفته از طبیعت بسیار قابل تشخیص هستند. وقتی صحبت از آیکون ها شد، واقعاً می‌توانید سطح همکاری نزدیک اوپو و گوگل را ببینید زیرا زیرسیستم جدید طراحی Material You AOSP به وضوح در ColorOS 13 ادغام شده است.

اوپو خودش به آن اشاره داشته، اما اصول اولیه به وضوح از جانب گوگل است. سفارشی سازی واقعا عمیق است. شما می توانید اشکال، انحنا، اندازه متن و رنگ را ویرایش کنید. تنظیمات از پیش تعیین شده بسیار خوبی نیز وجود دارد. نکته قابل توجه این است که آیکون های اپلیکیشن های شخص ثالث اکنون می توانند تا حد مشخصی از طریق همان رابط کاربری برای ظاهر و احساس منسجمی استایل دهی شوند. خوانایی فونت در بسیاری از زبان ها بهبود یافته است. انیمیشن‌ها در سرتاسر رابط کاربری به لطف یک موتور انیمیشن کوانتومی خاص ارائه می‌شوند که حتی شامل پیش‌بینی رفتاری برای اقدامات کاربر می‌شود.

عملکرد اصلی پالت های رنگ اندروید بخشی از ColorOS 13 نیز هست. شما می توانید با یکی از پالت های از پیش تعیین شده استفاده کنید یا به تنهایی یکی را بسازید. مطابق با تم آبی رابط، به طور پیش فرض، ColorOS 13 دارای مجموعه ای از رنگ ها است که عمدتاً از طرح های رنگی در طلوع و غروب خورشید در نزدیکی دریا الهام گرفته شده، که به معنای بسیاری از آبی عمیق و لهجه های نارنجی تا زرد مشابه خورشید است.

نمایشگر همیشه روشن (AOD)

قابلیت AOD کارهایی هم از نظر بصری و هم از نظر کاربردی انجام شده است. از نظر عملکرد، یک ویجت کاملاً جدید در حال پخش وجود دارد. به ویژه Spotify در اینجا با رفتار ویژه ای روبرو می شود. اوپو همچنین استایل جدیدی از اعلان‌ها را برای پیگیری مواردی مانند بروزرسانی‌های وضعیت تحویل و بروزرسانی‌های اشتراک‌گذاری سواری از برنامه‌های مختلف پشتیبانی شده توسعه داده است.

به طور کلی تنظیمات زیادی برای نمایشگر همیشه روشن وجود دارد. شما می توانید مجموعه متفاوتی از موارد موجود یا غایب را در صفحه نمایش داشته باشید. همچنین مجموعه کاملی از تنظیمات رفتاری وجود دارد، مانند قرار دادن نمایشگر همیشه روشن برای صرفه جویی در مصرف باتری.

ColorOS 13 چند بیت سفارشی جالب از خود ارائه می دهد، مانند Insight always-on. هر زمانی که قفل گوشی خود را در طول روز باز می‌کنید و از آن استفاده می‌کنید، یک جدول زمانی با داده‌ها را به تصویر می‌کشد. این چیزی شبیه به سیستم Android Digital Wellbeing است، بنابراین می توانید میزان استفاده از تلفن خود را پیگیری کنید. یکی دیگر از افزوده‌های جالب ColorOS 13، ادغام Bitmoji در صفحه نمایش همیشه روشن است. این یک آواتار کوچک شخصی سازی شده است که می تواند روی صفحه قفل آویزان شود. همچنین ثابت نخواهد بود، زیرا می تواند به زمان روز، آب و هوا و فعالیت های خاص روی تلفن واکنش نشان دهد.

همچنین مجموعه‌ای از انیمیشن‌های Homeland همیشه روشن وجود دارد که تغییرات زیستگاه طبیعی برخی از موجودات را در نتیجه تغییرات اقلیمی و تغییر در طول روز بر اساس نوسانات دمایی روزانه به نمایش می‌گذارد.

کنترل سنتر و فولدرها

Control center نیز بازسازی شده است. Toggle و کارکرد ضامن ها آسان تر است. یک ویجت کنترل پخش یونیورسال وجود دارد که به شما امکان می دهد به سرعت بین منابع صوتی و همچنین دستگاه های پخش جابجا شوید.  مرکز کنترل دارای یک طرح افقی جدید در ColorOS 13 است. دارای جابجایی سریع در سمت چپ و اعلان ها در سمت راست است.

ColorOS 13 نوع جدیدی از رابط پوشه بزرگ شده برای دسکتاپ شما دارد. این پوشه‌ها به شما امکان می‌دهند در داخل آن‌ها حرکت کنید، مانند پیمایش در صفحات برنامه‌ها و راه‌اندازی خود برنامه‌ها بدون باز کردن پوشه واقعی. الهام از iOS به وضوح قابل مشاهده است، اما این بد نیست زیرا اینها با ظاهر و احساس کلی UX مطابقت دارند.

تغییرات عملکردی ColorOS 13

همانطور که قبلاً ذکر شد، یکی از نقاط قوت ColorOS 13 این واقعیت بوده که مبتنی بر آخرین سیستم عامل اندروید 13 گوگل است. این بدان معناست که گوشی هایی که از ColorOS 13 استفاده می‌کنند، به‌طور خودکار تمام مزایای اساسی را از سیستم‌عامل اصلی جدید دریافت می‌کنند. بسیاری از ویژگی ها و بهبودهای جدید در اندروید 13 به حفظ حریم خصوصی و امنیت مربوط می شود. اپلیکیشن ها فقط برای اینکه بتوانند یک مورد را به اشتراک بگذارند، به کل کتابخانه رسانه شما دسترسی ندارند.

اگر داده‌های حساسی مانند ایمیل، شماره تلفن یا اطلاعات ورود به سیستم خود را کپی کنید، سابقه کلیپ‌بورد شما به‌طور خودکار «پس از مدتی» پاک می‌شود، و اپلیکیشن ها به‌جای داشتن این قابلیت به‌طور پیش‌فرض، باید صریحاً از شما بخواهند که به آنها اجازه ارسال اعلان‌ها را بدهید. همه اینها در ColorOS 13 در کنار تمام تنظیمات همراه و رابط داشبورد امنیتی وجود دارد. اوپو برخی از سیستم های حفظ حریم خصوصی سفارشی را نیز در بالای هسته اندروید اضافه کرده است. یکی از کارهای جالب ColorOS 13 این است که به صورت خودکار آواتارها و نام ها را در اسکرین شات های چت پیکسل کند.

این ویژگی به طرز شگفت انگیزی خوب کار می کند. شما حتی می توانید بین سه گزینه pixelation/blur یکی را انتخاب کنید. تشخیص آواتارها و نام ها برای بهترین حفظ حریم خصوصی ممکن کاملاً روی دستگاه انجام می شود و به لطف فناوری تشخیص تصویر کاملاً خودکار است. مطمئناً این یک ویژگی نسبتاً کوچک است، اما دارای پتانسیل عظیمی برای صرفه جویی در وقت و تلاش زیرمجموعه خاصی از کاربران است.

اوپو همچنین ادعا می کند که به لطف کار نرم افزاری خود و هسته جدید اندروید 13، کارایی باتری بیش از حد با ColorOS 13 بهتر شده است. همچنین، به لطف مدیریت حافظه بهتر، که اوپو آن را “Always-alive apps” می نامد، برنامه های بیشتری می توانند در پس زمینه فعال باقی بمانند. هر دوی این پیشرفت‌ها بخشی از چیزی است که اوپو آن را موتور محاسباتی پویا می‌نامد. ویژگی همکاری بین دستگاهی خود اوپو به نام Multi-screen connect در ColorOS 13 نیز قدرتمندتر شده است.

این ویژگی به شما امکان می‌دهد فایل‌ها را بین تلفن خود و دستگاه متصل دیگر، اکنون با انواع فایل‌های پشتیبانی‌شده‌تر، به‌طور یکپارچه انتقال دهید، یا فایل‌های ذخیره‌شده در تلفن خود را مستقیماً از رایانه شخصی ویرایش کنید. همچنین می‌توانید تمام اعلان‌های خود را همگام‌سازی کنید و حتی می‌توانید از راه دور گوشی خود را کاملاً کنترل کنید. به نظر می رسد که آخرین ویژگی افزوده جدیدی به ترکیب است و سطح کاملاً جدیدی از انعطاف پذیری را ارائه می دهد.

اتصال چند صفحه‌ای از طریق یک برنامه ویندوز در دسترس است یا همانطور که اوپو اشاره می‌کند، اگر تبلت شرکت نیز داشته باشید، مانند اوپو پد ایر در کنار گوشی اوپو، بسیار عالی عمل می‌کند. یکی دیگر از ویژگی های جدید جالب، Meeting Assistant است. این شامل چند ویژگی از جمله اعلان‌های بنر ساده در طول جلسات آنلاین برای حداقل حواس‌پرتی، امکان یادداشت‌برداری سریع در یک پنجره بازشو و همچنین بهینه‌سازی شبکه پس‌زمینه برای اولویت‌بندی بسته‌های داده مربوط به برنامه‌های ملاقات و چت ویدیویی است.

زمان‌بندی انتشار ColorOS 13

اوپو همچنان به همکاری نزدیک با گوگل در زمینه سیستم عامل اندروید ادامه می دهد. این همکاری اغلب منجر به بیلدها و بروزرسانی‌های زودتر و به موقع‌تر برای دستگاه‌های شرکت می‌شود. این بار، اوپو به وعده خود مبنی بر ارائه اندروید 13 در ابتدا و در مراحل اولیه سری اوپو فایند X5 و اوپو فایند N تاشو عمل کرد. برنامه‌های جهانی کامل برای Color OS 13 بسیار جاه‌طلبانه‌تر هستند و حدود 35 مدل گوشی هوشمند را شامل می‌شوند.

دور اول (دو مدل) آگوست فایند X5 و فایند X5 پرو
دور دوم (33 مدل) سپتامبر فایند X3 پرو
رینو 8 پرو 5G
اکتبر رینو 8 5G، رینو 7 پرو 5G، رینو 7 5G، رینو 7، رینو 6 5G
F21 پرو، K10 5G ،A77 5G ،A76
نوامبر رینو Z 5G، رینو 6 پرو، 5G، رینو 6 پرو 5G Diwali Edition، رینو 6 Z 5G، رینو 5 پرو 5G، رینو 5 پرو
F21 پرو 5G، F19 پرو پلاس، K10 ،A96
دسامبر فایند X5 لایت 5G، فایند X3 نئو 5G، فایند X3 لایت 5G، فایند X2 پرو، فایند X2 پرو لامبورگینی ادیشن، فایند X2
رینو8، رینو 8 Z 5G، رینو 5 5G، رینو 5 Z 5G
A94 5G (Elsa), A74 5G
دور سوم (25 مدل) اوایل 2023 اوپو پد ایر
رینو 8 لایت 5G، رینو 7 لایت 5G، رینو 7 A، رینو 6، رینو 6 لایت، رینو 5، رینو 5 مارول ادیشن، رینو 5 F، رینو 5 لایت و رینو 5 A
F19 پرو، F19، F19s، A95، A94

به خاطر داشته باشید که به گفته اوپو، این زمان‌بندی عرضه «آزمایشی» بوده و احتمالاً در معرض تغییر است. با این حال، یک نمای کلی از برنامه های بروزرسانی جاه طلبانه مداوم این شرکت ارائه می دهد. همچنین بسیار مهم است که توجه داشته باشید که اوپو می‌گوید همه این رام‌های بروزرسانی ColorOS 13 نیز بر اساس اندروید 13 خواهند بود که شنیدن آن واقعاً عالی است.

نتیجه گیری

ColorOS 13 تقریباً تجسم همکاری نزدیک اوپو با گوگل و تعهد آن به پذیرش و بروزرسانی به موقع اندروید است. دیدن تحویل به موقع و پراکنده شدن بروزرسانی‌های اصلی اندروید در مواردی مانند امنیت و حریم خصوصی واقعاً عالی است. کار سفارشی اوپو روی اندروید برای ColorOS 13 نیز معنادار و تاثیرگذار است. زبان طراحی پیشرفته Aquamorphic و انیمیشن‌ها و رنگ‌های همراه آن به‌راحتی در سرتاسر رابط کاربری قابل‌توجه هستند و یک لمس مدرن خوب برای تازه نگه داشتن چیزها ارائه می‌دهند. وعده‌های مدیریت بهتر باتری و حافظه، که مبهم هستند نیز استقبال می‌شوند.

اگرچه هیچ چیز واقعاً پیشگامانه یا بسیار متفاوتی در مورد ColorOS 13 وجود ندارد. خوب یا بد، این خیلی باید روشن شود. ما امیدوار بودیم اوپو بالاخره برخی از مشکلات قدیمی خود را، مانند ناتوانی در اجرای بازی با نرخ تازه سازی بالا حتی در دستگاه های رده بالای خود برطرف کند. متأسفانه، ظاهراً این یک اولویت نبود. با این حال، از تغییراتی که در ColorOS 13 وجود دارد قدردانی می کنیم و از آن لذت می بریم و معتقدیم که شما نیز از آن لذت خواهید برد.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا