سامسونگ گلکسی زد فولد 4 یکی از بهترین گوشی های هوشمند تاشو است که می توانید در سال 2022 خریداری کنید. در طول تنها سه سال، گوشی‌های تاشو از جایگاهی پیشرفته به گزینه دیگری برای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند که می‌توانید بخرید. به طور خاص، سامسونگ قبلاً در فرمول تاشو آنقدر خوب شده که مجبور نیست هر سال چرخ را دوباره اختراع کند. فقط باید کاری را که سال قبل انجام می داد ادامه دهد.

با قیمت اولیه 1800 دلاری، سامسونگ گلکسی زد فولد 4 هیچ چیز خیلی بزرگ یا تازه‌ای نسبت به نسل قبلی خود ارائه نمی‌دهد، اما با این وجود، تا به امروز می‌توان گفت که باورنکردنی‌ترین گوشی هوشمند برای علاقه‌مندان به فناوری و کاربران قدرتمند اندروید است. زد فولد 4 با بسیاری از ویژگی‌های مولتی تسکینگ قدرتمند، پشتیبانی از قلم، نمایشگر بزرگ و زیبای تاشو و عمر باتری قابل‌اعتماد، نه تنها می‌تواند یک گوشی در جیب شما و یک تبلت در دستان شما باشد، بلکه حتی می‌تواند جایگزین رایانه شما شود. پس در ادامه با نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد 4 همراه باشید تا ببینید که چه ویژگی ها و مشخصات جدید را نسبت به قبل در اختیار شما قرار می دهد.

مشخصات سخت افزاری

  • صفحه نمایش اصلی: 7.6 اینچ، Dynamic AMOLED Infinity Flex Display، وضوح 2176 در 1812 پیکسل، نرخ تازه سازی متغیر 120 هرتز
  • صفحه نمایش کاور: 6.2 اینچ، Dynamic AMOLED، وضوح 2316 در 904 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز
  • ابعاد و وزن: 67.1 در 155.1 در 15.8 میلیمتر درحالت باز و 130.1 در 155.1 در 6.3 در حالت بسته، 263 گرم
  • پردازنده: کوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1
  • حافظه: 12 گیگابایت رم LPDDR5 و 256/512 گیگابایت یا 1 ترابایت فضای ذخیره سازی
  • نرم افزار: اندروید 12 و رابط کاربری One UI 4.1.1
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل f/1.8 با لرزشگیر اپتیکال و Dual Pixel AF، فوق عریض 12 مگاپیکسل f/2.2 با زاویه دید 123 درجه، تله فوتو 10 مگاپیکسل f/2.4 با زوم اپتیکال 3 برابر و لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین زیر نمایشگر: 4 مگاپیکسل f/1.8
  • دوربین سلفی: 10 مگاپیکسل f/2.2
  • باتری: 4400 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 25 وات و بیسیم 10 وات

طراحی و کیفیت ساخت

در این بخش، سامسونگ به وضوح معتقد است که ساختار بنیادی بسیار خوبی برای دستگاه تاشوی برتر خود دارد و به همین دلیل است که زد فولد 4 تفاوتی اساسی با نسل قبلی اش ندارد. گفته شده، در واقع تفاوت های کوچک زیادی در ساخت و طراحی وجود دارد که برخی از آنها را می توانید به وضوح ببینید در حالی که برخی دیگر در زیر قاب پنهان هستند.

دستگاه تا شده هنوز 67.1 میلی متر عرض دارد. اما شکل محصول تغییر کرده، به طوری که از زوایای خاصی لولا کمتر به چشم می آید. این گوشی 155.1 میلی‌متر طول دارد که تقریباً 3 میلی‌متر کوتاه‌تر از زد فولد 3 است. مهمتر از آن، این در حال حاضر یک دستگاه نازک تر و سبک تر است. به جای ضخامت 6.4 میلی متری گلکسی زد فولد 3 (در صورت باز شدن)، حالت جدول اکنون فقط 6.3 میلی متر ضخامت دارد. این تفاوت بزرگی نیست، اما وزن آن را به 263 گرم کاهش می دهد که هشت گرم سبک تر از گلکسی زد فولد 3 است.

دکمه ها در مکان های استانداردی که معمولا برای یک گوشی هوشمند در نظر گرفته شده، جایگذاری شده است، اما طراحی تاشو به این معنی است که قرارگیری آن معمولی نیست. شیار سیم‌کارت در لبه بالایی، سوراخ‌های بلندگو و میکروفون در یک لبه، جلوپنجره بلندگو، سوراخ میکروفون، و پورت USB-C در امتداد پایین و در لبه دیگر، دکمه تنظیم صدا و دکمه روشن/خاموش و خواب وجود دارد که می توان یافت. حسگر اثر انگشت شما که اتفاقاً به خوبی کار می کند. این گوشی همچنین از بیومتریک Face ID پشتیبانی می کند، اما به شما هشدار داده شده که امنیت آن نسبت به روش های دیگر کمتر است.

وقتی گلکسی زد فولد 4 تا شود، در مقایسه با اکثر گوشی‌های اندرویدی دیگر کمی ضخیم و سنگین در دست احساس می‌شود. هرچند ناراحت کننده نیست. در حالت باز شده، این یک تبلت نازک و سبک است. تفاوت اصلی و قابل توجه بین آن و مثلاً آیپد مینی این است که قاب اطراف صفحه نمایش دارای لبه‌ای برآمده کوچک است تا پوشش قابل خم شدن صفحه نمایش را در جای خود نگه دارد و محافظت شود.

سامسونگ لولای دستگاه طوری طراحی کرده که وقتی تا می شود دیگر از کناره گوشی بیرون نمی آید. در عوض، به لطف طراحی لولای جدید که چرخ دنده ها را به نفع طراحی مکانیکی مسطح تر می کند، قاب را در آغوش گرفته است. عالی به نظر می رسد و حداقل در زمانی که ما از تلفن استفاده می کنیم، به آرامی کار می کند. همانطور که تلفن را خم می‌کنید، به نظر محکم و در عین حال انعطاف‌پذیر می‌آید، انگار به شما اطمینان می‌دهد، “بله، این کاری است که باید با من انجام دهید.” این فریم دارای استاندارد IPX8 است، به این معنی که 30 دقیقه در یک متر آب دوام می آورد، اما به دلیل مکانیک لولا، در برابر گرد و غبار مقاوم نیست.

صفحه نمایش

در قسمت بیرونی یک صفحه نمایش 6.2 اینچی Dynamic AMOLED با رزولوشن 2316 در 904 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز و نسبت تصویر 23.1:9 قرار دارد. گوشی را باز کنید و یک 7.6 اینچی Dynamic AMOLED، همچنین با نرخ رفرش 120 هرتز و رزولوشن 2176 در 1812 دریافت خواهید کرد. نرخ تازه سازی برای صفحه باز بین 1 هرتز و 120 هرتز متغیر است، در حالی که صفحه نمایش پوششی بین 48 هرتز و 120 هرتز متغیر است.

حاشیه‌های کوچک‌تر در اطراف صفحه‌نمایش و تغییرات در شکل گوشی، آن را به مراتب قابل استفاده‌تر کرده است و در طراحی بهبود یافته و قابلیت استفاده گوشی ضروری است. صفحه داخلی جایی است که برای تماشای ویدیو، بازی، خواندن کتاب، مشاهده و ویرایش عکس‌ها و انجام چند کار می‌روید. خبر خوب این است که شکل جدید آن را در اینجا نیز قابل استفاده تر کرده است. مربعی بیشتری نسبت به زد فولد 4 دارد و در واقع شکل آن به اوپو فایند N نزدیک‌تر است. من هنگام استفاده از تلفن در خارج از خانه هیچ مشکلی با روشنایی نداشتم، اگرچه صفحه نمایش داخلی کاملاً منعکس کننده است.

هنگام اجرای بازی آسفالت 9، با رنگ های پر جنب و جوش و بدون تاری یا کاهش سرعت رو به رو شدیم. ویدیو همچنین واضح و پر از جزئیات به نظر می رسد. پشتیبانی اپلیکیشن از صفحه نمایش بزرگ خوب است، اما چیزهایی وجود دارد که باید به آنها عادت کرد. به عنوان مثال، اینستاگرام هنوز از کل صفحه استفاده نمی‌کند، در حالی که یوتیوب از نمای تبلت عالی آیپد استفاده نمی‌کند، و فقط یک نسخه چاپی بزرگ از برنامه موبایل است که انتخاب ویدیوها را به کاری پر زحمت تبدیل می‌کند.

با این حال، همه اپلیکیشن های سامسونگ و اصلی گوگل واقعاً نرم کار می کنند، و زمانی که Z Fold 4 را باز می‌کنید، چیزی فوق‌العاده رضایت‌بخش وجود دارد که در یک برنامه روی صفحه جلد شروع کنید، و به‌طور یکپارچه به صفحه دیگر تغییر دهید. برای اینکه برعکس عمل کند، باید وارد تنظیمات شوید و به صورت دستی برنامه‌ها را مجبور کنید که از صفحه داخلی روی صفحه کاور ادامه دهند. به طور پیش فرض، همه آنها غیرفعال هستند.

کیفیت دوربین

گلکسی زد فولد 4 دارای دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی با زاویه باز 123 درجه و دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3 برابر و حداکثر زوم دیجیتال 30 برابر است. فیلمبرداری تا 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه (fp-، با گزینه 4K در 30 یا 60 فریم در ثانیه) امکان پذیر است. به علاوه، لرزشگیر ویدیویی Super Steady سامسونگ نیز وجود دارد. یک حالت حرفه ای برای عکس و فیلم، یک حالت شب، یک عکس برداری و حالت پرتره در دوربین اصلی و سلفی وجود دارد.

یکی دیگر از نکته‌های کلیدی این گوشی را باید دوربین درون نمایشگر آن دانست. هنوز شاهد سنسور 4 مگاپیکسل هستیم، اما کیفیت کلی آن در بسیاری از موارد بهبود پیدا نکرده است. البته توسط یک لایه نمایشگر بسیار متراکم‌تر با شبکه پیکسلی کمتر پوشیده شده است. تشخیص سخت‌تر شده و زمانی که در حال بررسی ویدیو یا تصاویر هستید، این مسئله به صورت کامل قابل مشاهده است. اینطور که پیداست، یک گام به سوی استفاده از دوربین‌های نامرئی بوده که در آینده می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند. با این حال اگر واقعا می‌خواهید تصاویر سلفی بگیرید، احتمالا از سنسور 10 مگاپیکسل روی نمایشگر استفاده می‌کنید یا امکان استفاده از دوربین‌های اصلی وجود دارد؛ به نظر می‌رسد این یک روش مطمئن برای موفقیت در زمینه ثبت تصاویر سلفی است.

به طور کلی همه دوربین های عملکرد بسیار خوبی داشتند، به خصوص ماژول سه گانه مطابق با انتظاراتی است که ما پس از بررسی گلکسی S22 سامسونگ داشتیم.  توانایی های جمع‌آوری نور استثنایی هستند، رنگ‌ها برجسته هستند (شاید کمی بیش از حد، اما این برای شما سامسونگ است)، و حالت پرتره عالی است. زوم اپتیکال 3 برابر موثر است و دستیار دیجیتالی و Space Zoom تثبیت شده اپتیکال و دیجیتال نیز بسیار خوب است.

عملکرد عکاسی در نور کم و در شب در حد متوسط است. با این حال، وقتی در نظر بگیرید که گوشی تاشو گران قیمت شما بهترین دوربین‌های ارائه شده توسط سامسونگ را ندارد، ناامیدی جزئی ایجاد می‌شود. برنامه دوربین دسترسی سریع به طیف گسترده ای از گزینه های عکسبرداری از جمله حالت Pro را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد تنظیماتی مانند سرعت شاتر و تعادل رنگ سفید را کنترل کنید.

نرم افزار و عملکرد

گلکسی زد فولد 4 از نرم افزار اندروید 12 ال گوگل استفاده می کند که با در نظر گرفتن صفحه نمایش های بزرگتر و رابط کاربری OneUI 4.1.1 خود سامسونگ ساخته شده است. اندروید 12 ال تفاوت فاحشی با اندروید 12 معمولی ندارد و سامسونگ طرح تنظیمات سریع دو ستونی را که واضح ترین تغییر بصری است، ادغام نکرده است. وظایف پردازش دستگاه را پردازنده کوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 با 12 گیگابایت رم انجام می دهد. کاربران برای ذخیره سازی اطلاعات می توانند یکی از پیکربندی ها 256 گیگابایت، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت را انتخاب کنند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های جدید Taskbar است که همانطور که از نامش پیداست، مانند نوار وظیفه ویندوز یا MacOS Dock عمل می کند، زیرا وقتی گوشی باز است، آیکون‌های برنامه را به پایین صفحه اضافه می‌کند. این برای جابجایی سریع بین اپلیکیشن ها طراحی شده و در واقع این کار را به خوبی انجام می دهد. مشکل اینجاست که وقتی صفحه را به سمت بالا بکشید، نمای هلیکوپتر و نوار هوشمند کشویی همیشه حاضر سامسونگ نیز ظاهر می‌شود.

اگرچه به خوبی پیاده‌سازی شده است، در ابتدا برای تعویض برنامه‌ها غیرضروری به نظر می‌رسد، اما آن را امتحان کنید زیرا سریع‌تر از هر سیستم دیگری است و برنامه‌ها عملاً فوراً جابجا می‌شوند. همچنین هنگام انجام چند کار مفید است، زیرا نمادها شماره اعلان ها را نشان می دهند. این طرح منعکس کننده داک اصلی اندروید است، بنابراین به راحتی می‌توان برنامه‌های مهم را در آنجا قرار داد و در صورت وجود اعلان‌ها همیشه هشدار داده می‌شود.

استفاده از چندین برنامه به طور همزمان در صفحه داخلی یکی از مزایای برجسته زد فولد 4 است. شروع کار بسیار آسان است: فقط روی یک برنامه از نوار وظیفه یا نوار هوشمند ضربه بزنید و نگه دارید، سپس آن را روی صفحه بکشید، جایی که به طور خودکار در اطراف برنامه های در حال اجرا تغییر جهت می دهد. سه برنامه می توانند در کنار یکدیگر اجرا شوند، به علاوه برخی از برنامه ها می توانند برای برنامه چهارم در بالای صفحه شناور شوند. و وقتی این کار را انجام می دهید، همه آنها کاملاً قابل استفاده می مانند (فقط کمی کوچک). این واقعاً به خوبی اجرا شده و واقعاً زد فولد 4 باز شده را به گوشی تبدیل می کند که بسیاری از کارها را سریع و بدون سر و صدا انجام می دهد.

این یک اعتبار هم برای نرم افزار و هم اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 است که این گوشی به راحتی از عهده مولتی تسکینگ چهار اپلیکیشنی بر می آید. با اجرای تماس چند نفره Teams و توییتر در طرف دیگر صفحه، در حالی که به یک جفت گلکسی بادز 2 پرو متصل است، تلفن اصلا داغ نمی‌شود. با این حال، مقداری فشار بر باتری وارد کرد، که به زودی به آن خواهیم پرداخت. چندوظیفگی بخش بزرگی از چیزی است که زد فولد 4 را بسیار جذاب می‌کند، زیرا تجربه‌ای ظریف و ساده است و صفحه‌نمایش داخلی آن اندازه و کیفیتی را دارد که استفاده همزمان از بیش از یک برنامه را واقعاً ارزشمند می‌کند.

من به طور مداوم تحت تاثیر اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 قرار گرفته‌ایم و به وضوح کارآمدتر از 8 نسل 1 است و فشار بازی های سطح بالا و دمای محیط بالاتر را نیز بهتر کنترل می کند. به نظر می رسد که به طور کلی آنقدرها داغ نیست، و این به آن کمک می کند تا با نیازهایی که به دلیل توانایی محض گوشی به آن تحمیل می شود، کنار بیاید.

باتری و عملکرد شارژ

سامسونگ باتری 4400 میلی آمپر ساعت را حفظ کرده و مشابه چیزی است که در زد فولد 3 مشاهده کرده‌ایم. البته در کنار چیپست 4 نانومتری کوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و نرخ تازه‌سازی تطبیقی نمایشگر، می‌توان گفت به صورت بالقوه شاهد افزایش طول عمر باتری دستگاه و دوام آن هستیم. زد فولد 3 در تست باتری اختصاصی توانسته به مدت 8 ساعت و 15 دقیقه در وب گردی، نزدیک به 7 ساعت در زمان پخش ویدیو و 5 ساعت و 20 دقیقه هنگام بازی دوام بیاورد، اما در حال حاضر می‌توان گفت زد فولد 4 شرایط را برای کاربران بهتر رقم می‌زند.

در این مرحله، استفاده سخت باعث می شود باتری قبل از پایان یک روز کامل تمام شود. ترکیبی از برنامه‌ها، تماس‌های ویدیویی، GPS و استفاده از دوربین باعث شد که تلفن از ساعت 7:30 صبح تا 10 شب کار کند و در مجموع کمتر از چهار ساعت از صفحه نمایش استفاده کند. یک تماس ویدیویی یک ساعته همراه با چندوظیفگی در طول آن، باتری را 20 درصد کاهش داد، در حالی که یک صبح با اتصال 5G، عکس‌ها و GPS حدود نیمی از عمر باتری را با آن گرفت.

اسنپدراگون 8 پلاس 1 در کاهش مصرف انرژی در هنگام استفاده ساده از گوشی، مانند مرور وب، برنامه های اجتماعی و پاسخ دادن به پیام ها، بسیار خوب است. یک روز کامل به علاوه کمی بیشتر در این سناریو به راحتی قابل دستیابی است، اما زمانی که تلفن اینقدر توانمند باشد و واضح است که برای رسانه ها و چند وظیفه ای ساخته شده، احتمالاً اغلب این اتفاق نمی افتد.

شما شارژر در جعبه همراه گوشی دریافت نمی کنید (اما یک کابل USB نوع C دریافت می کنید) و زد فولد 4 از شارژ 25 واتی پشتیبانی می کند. شارژر سازگار 88 دقیقه طول کشید تا از 1 درصد به حالت کامل شارژ شود. این گوشی همچنین از شارژ بی سیم با وات کمتر پشتیبانی می کند و ویژگی Wireless PowerShare یک دستگاه سازگار با Qi را که در پشت Z Fold 4 قرار دارد نیز شارژ می کند.

جمع بندی

اگرچه گلکسی زد فولد 4 یک ارتقاء بزرگ نسبت به نسل قبلی خود نیست، مسلماً بهترین گوشی هوشمند برای علاقه مندان به فناوری است که می خواهند همه کارها را تنها با یک دستگاه انجام دهند. این یک تلفن و یک تبلت است و حتی می تواند شبیه به یک رایانه عمل کند! زد فولد 4 با بسیاری از ویژگی‌های قدرتمند و شگفت‌انگیز، مانند تقسیم صفحه‌نمایش و مولتی تسکینگ با پنجره، نوار وظیفه ثابت، سامسونگ DeX و پشتیبانی از قلم، به طور کامل به شما این امکان را می‌دهد که هر کاری را که تا به حال می‌خواهید با اندروید انجام دهید.

حتی اگر فقط می‌خواهید ویدیوها و فیلم‌ها را تماشا کنید، یا بازی‌هایی را روی چیزی بزرگ و در عین حال راحت‌تر از تبلت در دستان خود تجربه کنید، زد فولد 4 همچنان گزینه‌ای عالی است. با این حال، اگر از علاقه مندان سرسخت فناوری نیستید، یا قبلاً زد فولد داشتید، هزینه کردن 1800 دلار یا بیشتر برای این گوشی ممکن است ارزشش را نداشته باشد.

مزایا

  • صفحه نمایش کاور قابل استفاده
  • ویژگی های چندوظیفه ای عالی
  • صفحه نمایش داخلی برای بازی و ویدیو عالی است
  • دوربین قابل اعتماد و سرگرم کننده
  • مقاوم در برابر آب و متریال بادوام

معایب

  • استفاده زیاد باتری را از بین می برد
  • شارژ آهسته
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *