آموزش

آشنایی با اصطلاح APU و نحوه کارکرد آن

ممکن است اصطلاح APU را در کنار GPU و CPU برای توصیف نوع خاصی از تراشه داخل دسکتاپ، لپ‌تاپ، دستگاه قابل حمل یا کنسول شنیده باشید. بنابراین یک APU چه مزایایی دارد و چرا در وهله اول از آنها استفاده می شود؟

APU مخفف Accelerated Processing Unit است

واحد پردازش شتاب­ یافته  یا به اختصار APU اصطلاحی است که توسط سازنده تراشه AMD ابداع شده است. این به یک ریزپردازنده اشاره دارد که شامل یک واحد پردازش مرکزی استاندارد 64 بیتی (CPU) و یک واحد پردازش گرافیکی یکپارچه (IGPU) به طور یکپارچه است. اولین APUها در سال 2011 وارد شدند و از فرآیند ساخت 32 نانومتری به همراه آخرین تراشه ها با استفاده از فرآیند 7 نانومتری استفاده کردند.

این فناوری در ابتدا توسط AMD با نام Fusion شناخته می شد. فقط AMD در بازاریابی خود از اصطلاح “APU” استفاده می کند، اما اینتل از تکنیک مشابهی در معماری پردازنده خود برای ترکیب CPU و GPU در یک قالب استفاده کرده است. مزایای زیادی برای انجام این کار وجود دارد که با بهبود عملکرد شروع می شود. با CPU و GPU روی یک قالب، منابع را می توان بین این دو به اشتراک گذاشت.

این امر به ویژه در کارهایی که از GPU استفاده می‌کنند، مشهود است و نسبت به راه‌حل‌های گرافیکی قدیمی‌تر که به‌طور سنتی روی مادربرد قرار می‌گرفتند، دستاوردهای بزرگی را به همراه دارد. یک APU نیاز به نصب یک کارت گرافیک مجزا برای مشاهده پیشرفت عملکرد در کارهای اساسی مانند تماشای فیلم و مرور وب را از بین می برد.

APUها راه حلی اقتصادی و کارآمدتر برای نصب یک GPU اختصاصی در ماشین هایی ارائه می کنند که به ندرت از آن استفاده کامل می کنند. اما APU ها خالی از اشکال نیستند. یک APU مزایای عملکردی مشابه یک GPU اختصاصی را ارائه نمی دهد و نمی توان آن را به طور جداگانه به CPU ارتقا داد. آنها اغلب برای کسانی که به عملکرد گرافیکی جدی نیاز دارند، بسیار محدود هستند، مانند بازی های سطح بالا یا ویرایش حرفه ای ویدیو.

برخی از مثال های رایج که در آن APUها استفاده می شوند

AMD از APUها در انواع تراشه های خرده فروشی با نام تجاری Ryzen و Threadripper، به عنوان تراشه های سرور Opteron، و به عنوان تراشه های موبایل و فوق موبایل که برای استفاده در لپ تاپ ها و سایر دستگاه های کم مصرف طراحی شده اند، استفاده کرده است. این شرکت همچنین APUهای سفارشی را برای استفاده در سیستم های اختصاصی ایجاد کرده است.

AMD تاکنون راه‌حل‌های APU را برای سونی پلی‌استیشن 4 و مدل‌های اسلیم و پرو بعدی، ایکس‌باکس وان و وان اس و وان ایکس، و جدیدترین کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و سری ایکس‌باکس تولید کرده است. این شرکت همچنین تراشه ای را تولید می کند که دستگاه Steam Deck دستی Valve را تامین می کند. کمبود نیمه هادی که در سال 2020 آغاز شد، بسیاری از گیمرهای رایانه را بر آن داشت تا به دلیل مشکلات موجود در خرید یک GPU اختصاصی، راه حل APU را هنگام اسمبل رایانه در نظر بگیرند.

نسل بعدی APU ها احتمالاً نسخه های بعدی کنسول های سونی و مایکروسافت و نسخه بعدی استیم دک Valve را تقویت خواهند کرد. لپ تاپ بعدی شما ممکن است از APU یا چیزی مشابه با برند اینتل استفاده کند.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا