موبایل و تبلت

معرفی کوالکام از تراشه اسنپدراگون 6 نسل 1 و اسنپدراگون 4 نسل 1

امروز کوالکام از چیپست های میان رده اسنپدراگون 6 نسل 1 و اسنپدراگون 4 نسل 1 خود رونمایی کرد. 6 نسل 1 بر اساس فرآیند تولید 4 نانومتری ساخته شده، در حالی که اسنپدراگون 4 نسل 1 مقرون به صرفه تر در گره 6 نانومتری باقی می ماند. انتظار می رود اولین دستگاه های مجهز به اسنپدراگون 6 نسل 1 در سه ماهه اول سال 2023 وارد بازار شوند، در حالی که اسنپدراگون 4 نسل 1 این سه ماهه رونمایی خواهد شد.

متأسفانه، کوالکام مشخصات کامل پردازنده‌ها را به اشتراک نگذاشته، بنابراین ما فقط می‌دانیم که هسته‌های اصلی اسنپدراگون 6 نسل 1 تا 2.2 گیگاهرتز افزایش می بایند، در حالی که اسنپدراگون 4 نسل 1 دارای فرکانس پردازشی 2.0 گیگاهرتز است. همچنین هر دو هشت هسته پردازشی دارد اما معماری آنها مشخص نیست. همچنین هیچ اشاره ای به پردازنده های گرافیکی Adreno استفاده شده نیز نشده است.

تمام آنچه کوالکام گفته است این است که اسنپدراگون 6 نسل 1 وعده افزایش 35 درصدی عملکرد گرافیکی و همچنین جهش 40 درصدی عملکرد محاسباتی را می دهد، اما اشاره ای نکرد که از چه چیزی به عنوان مرجع استفاده می کند. اسنپدراگون 4 نسل 1 حدود 15 درصدی پردازش سریعتر  و 10 درصدی پردازنده گرافیکی قدرتمندتر است. ما فرض می کنیم که این مقایسه با اسنپدراگون 480/480 پلاس است زیرا این شرکت در حال حاضر 400 چیپست دیگر ندارد.

اسنپدراگون 6 نسل 1 دارای قابلیت 12 بیتی Spectra Triple ISP است که از ضبط تصاویر HDR بومی و دوربین های 200 مگاپیکسلی پشتیبانی می کند. ویدیوهای HDR و برخی از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی در دسترس هستند و چیپست از نسل هفتم موتور هوش مصنوعی کوالکام استفاده می‌کند که به جلوه بوکه و عملکرد کلی و بهینه‌سازی انرژی کمک می‌کند. اسنپدراگون 6 نسل 1 اتصال Wi-Fi 6E و همچنین نسل چهارم مودم Snapdragon X62 5G را به همراه دارد.

موتور هوش مصنوعی کوالکام در اسنپدراگون 4 نسل 1 نیز استفاده می شود، اما جدیدترین نیست. سخت‌افزار جدید اکنون می‌تواند از نمایشگرهای 120 هرتزی فول اچ دی پلاس با سایه‌زنی با نرخ متغیر پشتیبانی کند. ISP Spectra Triple در 4 نسل 1 با استفاده از فناوری کاهش نویز چند فریمی از نویز مراقبت می کند و می تواند از دوربین های 108 مگاپیکسلی پشتیبانی کند.

اتصال 5G از طریق مودم Snapdragon X51 5G در دسترس است، اما در اینجا هیچ پشتیبانی Wi-Fi 6E وجود ندارد. اسنپدراگون 4 نسل 1 روی گوشی هوشمند آتی iQOO Z6 Lite عرضه خواهد شد و قبل از پایان این سه ماهه، یعنی سه هفته دیگر، در سطح جهانی در دسترس خواهد بود.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا