آموزشنرم افزار و اینترنت

5 روش آسان نحوه نصب نرم افزار روی مک

تغییر از رایانه ویندوزی به مک در ابتدا ممکن است دشوار به نظر برسد؛ رابط کاربری بسیار متفاوت است و مدتی طول می کشد تا به نحوه عملکرد همه چیز در macOS عادت کنید. یکی از زمینه های خاص که ممکن است برای شما گیج کننده باشد، نصب اپلیکیشن ها در مک است. روش های مختلفی برای نصب اپلیکیشن ها در مک وجود دارد و همه آنها کاملاً با ویندوز متفاوت هستند.

رجیستری مرکزی وجود ندارد، اغلب فایل های نصب کننده ای وجود ندارد، و حذف برنامه ها در macOS بسیار کمتر از ویندوز رایج هستند. بنابراین، در این مقاله به 5 روش آسان برای نصب اپلیکیشن ها در مک خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید. همه اپلیکیشن های macOS در پوشه Applications ذخیره می‌شوند، که می‌توانید با پیمایش به Finder > Go > Applications یا فشار دادن Cmd + Shift + A روی صفحه‌کلید خود در حالی که در Finder هستید، به آن دسترسی داشته باشید. این مخزن مرکزی برای برنامه های مک است.

نصب نرم‌افزار یا برنامه‌های کاربردی در مک شما کمی با نحوه انجام آن در رایانه‌های ویندوز متفاوت است. روش‌های متعددی برای نصب برنامه‌ها وجود دارد؛ با استفاده از Mac App Store، فایل‌های DMG، نصب‌کننده‌ها، ترمینال، و غیره. ما همه این روش‌ها را به تفصیل در زیر پوشش داده‌ایم.

1. مک اپ استور

Mac App Store احتمالاً ساده ترین راه برای نصب نرم افزار در macOS است. اپ استور دارای نرم افزارهای بسیاری است که توسعه دهندگان به طور منظم به روز می کنند. از آنجایی که همه اپلیکیشن ها باید از فرآیند بررسی اپل عبور کنند، این احتمالا امن ترین منبع نرم افزار شخص ثالث است.

متأسفانه، به دلیل قوانین sandboxing اپل که کار توسعه دهندگان را محدود می کند، بسیاری از توسعه دهندگان تصمیم می گیرند اپلیکیشن های خود را در مک اپ استور منتشر نکنند. بنابراین، ممکن است اپلیکیشن مورد علاقه خود را در اپ استور پیدا نکنید، بنابراین باید به روش های دیگر نصب متوسل شوید.

قبل از اینکه بتوانید از آن برای نصب برنامه ها استفاده کنید، باید با Apple ID خود وارد اپ استور مک شوید. برای انجام این:

  • App Store را راه اندازی کنید و روی Sign in (که در گوشه سمت چپ پایین قرار دارد) کلیک کنید.
  • با مرور تب های مربوطه اپلیکیشن مورد نظر خود را مرور یا جستجو کنید.
  • یک اپلیکیشن را انتخاب کنید، روی Get کلیک کنید، سپس Install را انتخاب کنید و سپس رمز عبور Apple ID خود را وارد کنید تا هویت خود را تأیید کنید.

  • منتظر بمانید تا برنامه دانلود و نصب شود و سپس با کلیک بر روی Launch، جستجوی Spotlight یا پیدا کردن آن در پوشه Applications، آن را باز کنید.

برای حذف یک برنامه، Finder را راه اندازی کنید و به پوشه Applications خود بروید. نماد برنامه را به سطل زباله بکشید تا حذف شود. هر برنامه‌ای را که در گذشته دانلود کرده‌اید (رایگان یا پولی) می‌توانید در برگه خریداری شده دوباره دانلود کنید.

2. نصب ها را بکشید و رها کنید

Drag and Drop Installers رایج‌ترین راه برای توسعه‌دهندگان در جهت توزیع اپلیکیشن ها در خارج از مک اپ استور است. اینها فایل‌های DMG یا ایمیج دیسکی هستند که باید برای نصب آنها دوبار کلیک کنید – درست مانند یک درایو DVD یا USB. پس از نصب، باید آن را در نوار کناری Finder خود در قسمت Devices مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید بایگانی‌های ZIP را دانلود کنید، که باید ابتدا با دوبار کلیک کردن روی آن‌ها استخراج کنید. برای نصب این برنامه ها مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فایل .dmg خود را مانت کنید و دستگاه را در Finder باز کنید (اگر فایل .zip دارید، قبل از نصب فایل DMG آن را از حالت فشرده خارج کنید)
  • اکثر نصب‌کننده‌ها نماد برنامه و میان‌بر پوشه Applications را در نصب‌کننده دارند. به سادگی برنامه را به میانبر پوشه برنامه ها بکشید. اگر میانبری وجود ندارد، برنامه را به پوشه Applications در Finder بکشید.

  • ممکن است لازم باشد برای اپلیکیشن هایی که به امتیازات اضافی نیاز دارند، رمز عبور سرپرست ارائه دهید.
  • اپلیکیشن را از طریق Spotlight (Cmd + Space bar) اجرا کنید یا آن را در پوشه Applications خود پیدا کنید.

برای حذف یک برنامه، می توانید نماد برنامه را به Trash بکشید تا برنامه حذف شود.

3. پکیج های نصب کننده

گاهی اوقات شما نیاز به نصب نرم افزار با استفاده از یک نصب کننده به عنوان فایل PKG دارید. این دقیقاً مانند نصب نرم افزار در ویندوز است، جایی که نصب کننده معمولاً چند گزینه برای انتخاب ارائه می دهد و اغلب برای ایجاد تغییرات در سیستم شما به رمز عبور مدیریت نیاز دارد.

به عنوان مثال، اکثر برنامه های Adobe از پکیج های نصب کننده برای نصب نرم افزار بر روی مک شما استفاده می کنند. برای نصب یک فایل pkg، کافی است روی آن دوبار کلیک کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید. در حالی که اغلب می‌توانید نماد برنامه را مانند سایر موارد به سطل زباله بکشید، برنامه‌هایی که از طریق این روش نصب می‌شوند، گاهی اوقات دارای پاک‌کننده‌ها یا پکیج های نصب کننده شده‌اند. همچنین ممکن است لازم باشد رمز عبور مدیریت را وارد کنید تا تغییرات خاصی در سیستم خود ایجاد کنید.

4. نصب ترمینال

می توانید با یک اپلیکیشن به نام Terminal که در Applications > Utilities یافت می شود یا با جستجوی Spotlight به خط فرمان Mac خود دسترسی پیدا کنید. همچنین امکان نصب نرم افزار از طریق این روش وجود دارد که بسیار سریعتر از یافتن نرم افزار، باز کردن بسته بندی آن و کشیدن آیکون ها به داخل پوشه ها است.

برای ساده کردن این کار، به یک پکیج منیجر به نام Homebrew نیاز دارید:

  • ترمینال را اجرا کنید، دستور زیر را کپی و پیست کنید و کلید Return (یا Enter) را بزنید:
/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/HEAD/install.sh)"
  • رمز عبور خود را وارد کنید تا حقوق مدیریت به ترمینال برای نصب Homebrew داده شود. اکنون رمز عبور خود را وارد کرده و Return را فشار دهید (مکان نما متن حرکت نمی کند).
  • مک شما Homebrew را نصب می‌کند و از شما می‌خواهد هر بسته اضافی را که ممکن است نیاز داشته باشید نصب کنید.
  • پس از نصب، می توانید از دستور brew در ترمینال برای نصب نرم افزار استفاده کنید، به عنوان مثال: brew install firefox

می توانید از خط فرمان برای نصب انواع برنامه های رایگان رایج مانند Dropbox، VLC، Transmission و بسیاری دیگر استفاده کنید.

5. نصب نرم افزار ویندوز یا DOS

اجرای نرم‌افزار ویندوز روی سخت‌افزار اپل، جایی که هیچ نسخه بومی مک وجود ندارد، کمی مشکل است. عملی ترین راه حل استفاده از یک برنامه ماشین مجازی است که به شما امکان می دهد یک برنامه ویندوز را با استفاده از مجازی سازی در مک خود اجرا کنید.

مجازی سازی شامل استفاده از نرم افزار برای شبیه سازی رایانه ویندوز و اجرای ویندوز روی macOS است. در حالی که این پایدارترین عملکرد را ارائه می دهد (نرم افزار در نهایت بر روی سیستم عامل مورد نظر خود اجرا می شود)، منبعی است که به حافظه آزاد و قدرت پردازش زیادی نیاز دارد. همچنین ممکن است با درایورها و شتاب سه بعدی با مشکل مواجه شوید.

در صورت امکان، شاید ارزش آن را داشته باشد که به جای آن یک اپلیکیشن بومی برای انجام این کار پیدا کنید. عملکرد سریعتر و ثبات بسیار بهتری را تجربه خواهید کرد.

اجرای نرم افزارهای غیرقابل اعتماد با غیرفعال کردن Gatekeeper

Gatekeeper پاسخ اپل به مشکل رو به رشد بدافزار مک است. این یک ویژگی امنیتی است که مک شما را از اجرای نرم‌افزارهای نصب شده از هر جایی باز می‌دارد. به‌طور پیش‌فرض، مک شما فقط به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های توسعه‌دهندگان مورد اعتماد و مک اپ استور را اجرا کنید، اما بسیاری از برنامه‌هایی که در این دسته قرار نمی‌گیرند، قانونی هستند و هیچ خطری برای دستگاه شما ندارند.

می‌توانید تنظیمات Gatekeeper خود را در System Preferences > Security & Privacy > General تغییر دهید. برای ایجاد تغییرات باید روی نماد Lock کلیک کنید و رمز عبور مدیریت را وارد کنید، اما می‌توانید Gatekeeper را به طور کامل غیرفعال کنید تا به نرم‌افزار از هر جایی اجازه اجرا در مک شما را بدهید.

ما به شدت توصیه می‌کنیم که Gatekeeper را به‌طور دائم غیرفعال نکنید، زیرا این امر به قیمت امنیت مک شما تمام می‌شود. بنابراین، یک گزینه جایگزین و در عین حال بهتر، اجازه دادن به برنامه‌ها برای اجرا به صورت موردی است که نیاز به غیرفعال کردن این ویژگی را به طور کامل برطرف می‌کند.

پس از اجرای برنامه‌ای که Gatekeeper آن را رد کرد، مستقیماً به System Preferences > Security > General بروید، جایی که مک شما گزارش می‌دهد که اجرای برنامه را رد کرده است. سپس می‌توانید روی دکمه Open Anyway کلیک کنید تا یک استثنا برای آن برنامه خاص ایجاد کنید که به آن اجازه می‌دهد در آینده اجرا شود.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا