کنسول و بازی

پلی استیشن پلاس در برابر ایکس باکس لایو گلد: کدام بهتر است؟

هر دو سیستم پلی استیشن و ایکس باکس بازی های عالی و ویژگی های زیادی را ارائه می دهند. اما برای استفاده حداکثری از پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، یا ایکس باکس سری ایکس و اس، باید برای سرویس‌های پریمیوم آنها ثبت نام کنید: به ترتیب PlayStation Plus و Xbox Live Gold.

اگر قصد خرید یک کنسول جدید را دارید، خدمات پریمیوم آن می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک را تهیه کنید. بیایید پلی استیشن پلاس و ایکس باکس لایو گلد را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم چه چیزی به شما پیشنهاد می کنند.

پلی استیشن پلاس در برابر ایکس باکس لایو گلد: اصول اولیه

نه پلی استیشن پلاس و نه ایکس باکس لایو گلد برای عملکرد اصلی کنسول شما لازم نیست. می‌توانید از برنامه‌های رسانه‌ای مانند Netflix و Spotify لذت ببرید، بازی‌های دیجیتال بخرید و عناوین تک نفره را بدون اشتراک بازی کنید. کنسول‌های پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، یا ایکس باکس سری ایکس و اس همگی به شما این امکان را می‌دهند که مزایای خاصی از یک اشتراک را با هر کاربر در کنسول به اشتراک بگذارید.

تا زمانی که کنسول خود را به عنوان سیستم اصلی خود تعیین کنید و اشتراک خود را فعال نگه دارید، هرکسی که از آن استفاده می کند می تواند بدون پرداخت هزینه اشتراک خود به صورت آنلاین بازی کند. توجه داشته باشید که در ژوئن 2022، پلی استیشن پلاس به سه سطح مختلف گسترش یافت. لایه پایه، Essential، شبیه Xbox Live Gold است. در نتیجه، ما بیشتر این مقایسه را صرف PS Plus Essential و Xbox Live Gold می‌کنیم، سپس سایر سطوح را در پایان پوشش می‌دهیم. بیایید مزایای اصلی هر دو سرویس را مرور کنیم.

دسترسی به مولتی پلیر

مزیت کلیدی PS Plus و Xbox Live بخش مولتی پلیر است. در پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، و ایکس باکس سری ایکس و اس، سرویس مربوطه برای همه بازی‌های چند نفره آنلاین در بازی‌های پولی، اعم از رقابتی یا مشارکتی، مورد نیاز است. خوشبختانه، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس هر دو به شما امکان می‌دهند از بازی‌های چندنفره رایگان مانند Fortnite و Rocket League به صورت آنلاین و بدون اشتراک لذت ببرید. فقط بازی های پولی برای بازی آنلاین نیاز به عضویت دارند.

بازی های رایگان هر ماه

هر دو پلی استیشن پلاس و ایکس باکس لایو گلد بازی های «رایگان» (که به عنوان بخشی از هزینه گنجانده شده) را با اشتراک شما ارائه می دهند. در اینجا نحوه کار آنها آمده است.

بازی های رایگان پلی استیشن پلاس: هر ماه، مشترکین پلی استیشن پلاس می توانند چند بازی رایگان را به کتابخانه خود اضافه کنند. از زمان عرضه پلی استیشن 5، هر ماه سه بازی وجود داشته است. به طور کلی، دو مورد از آنها بازی های پلی استیشن 4 هستند، با حداقل یک عنوان پلی استیشن 5 که ممکن است نسخه پلی استیشن 4 نیز داشته باشد. بازی‌های جدید PS Plus در اولین سه‌شنبه هر ماه می‌آیند و تا اولین سه‌شنبه ماه بعد در دسترس هستند. تا زمانی که بازی‌ها را در صورت رایگان بودن به کتابخانه خود اضافه کنید یا این که اشتراک Plus شما فعال باقی بماند، مال شما هستند.

اگر اجازه دهید اشتراک شما از بین برود، دسترسی به بازی‌های Plus رایگانی را که گرفته‌اید از دست خواهید داد. با این حال، اگر دوباره مشترک شوید، دوباره به آن بازی‌ها دسترسی خواهید داشت. در پلی استیشن 5، یک مزیت منحصر به فرد به نام PlayStation Plus Collection نیز وجود دارد. به لطف backward compatibility، این به شما این امکان را می‌دهد تا برخی از بزرگترین موفقیت‌های PS4 را بر روی PS5 خود بازی کنید، مانند بازی‌های دیگر، دانلود آنها رایگان است، اما اگر اشتراک شما تمام شود، دسترسی را از دست می‌دهید. برخی از بازی های ارائه شده عبارتند از Uncharted 4، God of War، Persona 5 و Resident Evil 7.

بازی های رایگان ایکس باکس گیمز گلد: سیستم بازی رایگان مایکروسافت Games with Gold نام دارد. در قدیم، دو بازی رایگان Xbox One/Series X|S و همچنین دو عنوان رایگان Xbox 360 ارائه می شد. به دلیل سازگاری با سری X|S و Xbox One، همه بازی‌های گلد برای کنسول‌های قدیمی‌تر Xbox در سیستم‌های جدیدتر قابل پخش هستند. با این حال، از 1 اکتبر 2022، مایکروسافت دیگر عناوین Xbox 360 را به عنوان بخشی از Games with Gold ارائه نمی دهد.

در حال حاضر، می‌توانید انتظار دو عنوان را داشته باشید که هم روی Xbox One و هم Xbox Series X|S قابل بازی هستند. مانند PS Plus، باید بازی‌ها را در طول دوره رایگانشان «خرید» کنید تا آن‌ها را به کتابخانه‌تان اضافه کنید، و اگر اجازه دهید اشتراکتان تمام شود، دسترسی به بازی‌های رایگان خود را قفل خواهید کرد. با این حال، هر عنوان ایکس‌باکس 360 که در گذشته از طریق Games with Gold ادعا کرده‌اید، برای همیشه از آن شماست.

تخفیف بازی های دیجیتال

علاوه بر بازی‌های رایگان، پلی‌استیشن پلاس و ایکس‌باکس لایو گلد هر دو تخفیف‌های متنوعی را در فروشگاه‌های دیجیتال مربوطه خود ارائه می‌کنند. البته، در فرکانس و حجم موارد موجود تفاوت هایی وجود دارد. مقایسه مستقیم خدمات در این زمینه دشوار است، زیرا فروش در فرکانس و ارزش متفاوت است. ممکن است یک فروش انحصاری گلد در فروشگاه مایکروسافت یا تخفیف های عمیق تر با PlayStation Plus نسبت به غیرعضوها پیدا کنید.

این تخفیف ها شامل DLC و اقلام مصرفی می شود، بنابراین فقط عناوین کامل نیستند. با PS Plus، گاهی اوقات دسترسی انحصاری به نسخه‌های بتا، به‌علاوه برخی موارد رایگان مانند افزونه‌ها برای بازی‌های مختلف یا آواتارهای پروفایل، خواهید داشت.

سایر ویژگی های اشتراک

ما ویژگی های اصلی را در بالا پوشش داده ایم، اما پلی استیشن پلاس و ایکس باکس لایو گلد هر دو چند ملاحظات دیگر را باید در نظر داشته باشند.

  • ذخیره سازی ابری: پلی استیشن پلاس فضایی را در اختیار شما قرار می دهد تا ذخیره های بازی خود را در فضای ابری ذخیره کنید. مشترکین 100 گیگابایت برای ذخیره های PS4 و 100 گیگابایت دیگر برای ذخیره های PS5 دریافت می کنند. این فضا به شما این امکان را می دهد که از داده های ذخیره ارزشمند خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و همچنین به راحتی ذخیره های خود را به کنسول دیگری منتقل کنید. با این حال، هر دو Xbox One و Xbox Series X|S فضای ابری را بدون اشتراک فراهم می‌کنند. مایکروسافت می‌گوید «با افزایش کتابخانه بازی‌های شما، فضای ذخیره‌سازی ابری شما نیز افزایش می‌یابد»، بنابراین مقدار دقیق آن مشخص نیست.
  • چت کردن و اشتراک گذاری بازی: در هر دو PS4 و PS5، حتی بدون PS Plus، می‌توانید مهمانی‌هایی برای چت کردن با دوستان خود بدون توجه به بازی‌هایی که بازی می‌کنید ایجاد کنید. کنسول های ایکس باکس نیز این امکان را به شما می دهند. برای پیوستن به یک مهمانی و چت با دوستان نیازی به Xbox Live Gold ندارید. پلی استیشن همچنین یک جفت ویژگی به نام های Share Screen و Share Play را ارائه می دهد. اشتراک‌گذاری صفحه به دوستان اجازه می‌دهد بازی‌های شما را تماشا کنند، در حالی که اشتراک‌گذاری به شخص دیگری اجازه می‌دهد کنترل یک بازی را در دست بگیرد (آنها می‌توانند کنترل بازی را از شما بگیرند یا به عنوان بازیکن دوم در بازی محلی بپیوندند). برای میزبانی جلسه Share Play به PlayStation Plus نیاز دارید. هر دو نفر برای استفاده از ویژگی “بازی با هم” به PS Plus نیاز دارند.
  • راهنمای بازی پلی استیشن: پلی استیشن 5 دارای ویژگی به نام Game Help است که به شما امکان می دهد نکات و ترفندهای مربوط به بازی های پشتیبانی شده را مشاهده کنید. بدون خروج از بازی فعلی شما کار می کند، بنابراین لازم نیست یک راهنما جداگانه در مرورگر ایجاد کنید. این در پلی استیشن 4 در دسترس نیست و برای استفاده در پلی استیشن 5 به اشتراک PS Plus نیاز دارد.
  • بروزرسانی‌های خودکار و امتیازات دیگر: در نهایت، PS Plus برخی از ویژگی‌های راحت را در پلی استیشن 4 و 5، مانند دانلود خودکار به‌روزرسانی‌های بازی در حالت استراحت فعال می‌کند. همچنین در صورت سفارش کالاهای فیزیکی از فروشگاه آنلاین سونی، اولویت ارسال را به شما می دهد.

هزینه PS Plus و Xbox Live

قیمت خرده فروشی Xbox Live Gold و PlayStation Plus Essential یکسان است: 60 دلار در سال. خوشبختانه، می توانید معاملات گاه به گاه در هر دوی این موارد پیدا کنید که به شما امکان می دهد 10 دلار یا بیشتر در اشتراک سالانه پس انداز کنید. در نتیجه، هرگز مجبور نخواهید شد که قیمت کامل را بپردازید، به خصوص اگر منتظر تمدید اشتراک خود تا جمعه سیاه یا سایر فروش های فصلی باشید.

شما می‌توانید به صورت ماهانه به هر یک از این سرویس‌ها بپیوندید، اما هزینه آن بسیار بیشتر است. هر دوی آنها 10 دلار برای یک ماه یا 25 دلار برای سه ماه هزینه دارند. مگر اینکه فقط به دنبال بازی آنلاین برای مدت کوتاهی باشید، پرداخت سالانه بسیار منطقی تر است.

Xbox Game Pass Ultimate و Higher PlayStation Plus Tiers

همانطور که در بالا ذکر شد، ما PlayStation Plus Essential را در اینجا بررسی کرده ایم، اما دو سطح بالاتر از این سرویس وجود دارد. PlayStation Plus Extra (100 دلار در سال) شامل دسترسی به صدها بازی PS4 و PS5 از طریق کاتالوگ بازی است، در حالی که PS Plus Premium (120 دلار در سال) به کتابخانه کلاسیکی از عناوین هر نسل پلی استیشن دسترسی دارد.

به طور مشابه، مایکروسافت دوست دارد مردم را به سمت اشتراک Xbox Game Pass Ultimate خود (15 دلار در ماه) سوق دهد. مانند سطوح بالاتر PS Plus، Game Pass شامل دسترسی کامل به صدها بازی است که می‌توانید دانلود کنید و تا زمانی که مشترک هستید هر آنچه می‌خواهید بازی کنید. Game Pass Ultimate شامل دسترسی به Game Pass در ایکس باکس و رایانه شخصی، به علاوه Xbox Live Gold است.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا