بررسیموبایل و تبلت

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

گوشی گلکسی A04s از جمله گوشی‌های اقتصادی بوده که اخیرا راهی بازار شده است. این برند مدعی است که گوشی هوشمندش را می‌توان به‌عنوان جانشین گلکسی A03s بکار برد. نکته کلیدی در مورد گلکسی A04s این است که این دستگاه همان تجربه کاربری گلکسی M13 را در اختیار قرار می دهد. بنابراین برای همه مقاصد، می توانید از این نقد و بررسی به عنوان یک نقطه مرجع برای M13 و M13 (هندی) نیز استفاده کنید.

  •  بدنه: 164.7 در 76.7 در 9.1 میلی متر، 195 گرم، عقب پلاستیکی، قاب دور پلاستیکی
  • صفحه نمایش: 6.5 اینچ, PLS LCD, روشنایی 400 نیت, 90 هرتز, رزولوشن 1600 در 720 پیکسل، نسبت ابعاد 20:9، تراکم 270ppi (پیکسل در اینچ)
  • تراشه: سامسونگ اگزینوس 850، گرافیک Mali-G52
  • حافظه: 3/4 گیگابایت رم، 32/64/128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی، microSDXC
  • نرم افزار: اندروید 12، One UI Core 4
  • دوربین پشتی: عریض (اصلی) 50 مگاپیکسل، f/1.8، PDAF؛ ماکرو 2 مگاپیکسل f/2.4؛ عمق 2 مگاپیکسل f/2.4.
  • دوربین جلو: 5 مگاپیکسل f/2.2 (واید).
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 15 وات
  • متفرقه: اثر انگشت خوان (نصب شده در کنار). NFC؛ جک 3.5 میلی متری؛ حسگر مجاورت مجازی

این دستگاه در یک جعبه خرده فروشی کوچک که فقط حاوی دفترچه راهنمای کاربر و یک پین برای سینی سیم کارت است ارسال می شود. متأسفانه سامسونگ شارژر یا قاب محافظ در نظر نگرفته، اما شما یک کابل USB-C به USB-C دریافت می کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

ابتدا بررسی گلکسی A04s را با طراحی شروع می کنیم، جایی که سازندگان تمرکز زیادی روی آن داشته و تلاش کرده‌اند ظاهر آن را با گوشی‌های 2022 از سری گلکسی A نزدیک کنند. همین مسئله نیز باعث شده تا گوشی گلکسی A04s در مقایسه با A03s، ظاهری زیباتر داشته و یادآور طراحی محصولات گران‌‌تر از همین سری باشد.

قاب پشتی گوشی گلکسی A04s از ترکیب پلی‌کربنات و پلاستیک باکیفیت ساخته شده و طراحی بافت‌دار آن، از سر خوردن گوشی جلوگیری می‌کند. مورد دیگری که در A04s توجه ما را به خود جلب کرد، طراحی مربوط به ماژول دوربین بود؛ جایی که لنزها به صورت یک‌دست با قاب پشتی با آرایشی عمودی در کنار هم قرار گرفته‌اند و خبری از هیچ برآمدگی یا زائده بر روی آن نیست.

همانند دیگر محصولات سامسونگ، کلید پاور/اثر انگشت در بخش راستی دستگاه قرار گرفته تا به آسانی بتوانید قفل گوشی را باز کنید. در تستی که در بررسی سامسونگ A04s روی اسکنر اثر انگشت انجام دادیم، متوجه شدیم که این حسگر عملکردی بسیار خوب دارد، اما آنقدرها که انتظار داشتیم سریع نیست. چنین چیزی البته لزوما بد نیست چرا که به هر حال، موبایلی ارزان‌قیمت پیش روی ما قرار دارد که نمی‌توان انتظار چندانی از آن داشت. در این بخش همچنین کلیدهای کنترلی حجم صدا را داریم که بسیار نرم هستند و با فشردن آنها می‌توان به کیفیت بالایی که دارند، پی برد.

در بخش چپی گوشی، خشاب مربوط به سیم‌کارت با اسلات اختصاصی کارت حافظه قرار گرفته است تا کاربران بتوانند فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز گوشی را تا حد زیادی افزایش دهند. بخش پایینی دستگاه نیز میزبان جک 3.5 میلی‌متری صدا، اسپیکر و پورت Type-C است. مورد دیگری که در بررسی A04s به آن برخوردیم، ابعاد گوشی بود؛ علی‌رغم طراحی خوب قاب پشتی که مانع از سر خوردن گوشی می‌شود، گلکسی A04s اندازه نسبتا بزرگی دارد و همین مسئله، کار کردن با آن را سخت می‌کند. هرچند، احساس سنگین بودن به ما دست نمی‌داد و این ما را خوشحال می‌کرد.

صفحه نمایش

سامسونگ گلکسی A04s حول یک پنل 6.5 اینچی IPS LCD ساخته شده که در این محدوده قیمتی رایج است. LCDها هنوز هم بسیار رایج هستند و اغلب امکان کاهش هزینه ها را فراهم می کنند. جالب اینجاست که سامسونگ به جای 60 هرتز به دنبال نمایشگر 90 هرتزی است که ممکن است تیم برنامه‌ریزی محصول را مجبور به رزولوشن 720 در 1600 پیکسل کند. اکثر رقبای این گوشی، اگر نگوییم همه، صفحه نمایش با وضوح 1080p بالاتری دارند.

از نظر روشنایی، گوشی نتوانست به علامت 400 نیت اعلام شده برسد، اما بسیار نزدیک شد. در تست های ما، نمایشگر در حالت خودکار و دستی به 389 نیت رسید. در حالت خودکار هیچ افزایش روشنایی وجود ندارد.

تست نمایشگر 100 درصد روشنایی
مشکی,cd/m2 سفیدی,cd/m2 نسبت کنتراست
سامسونگ گلکسی A04s 0.241 389 1614:1
سامسونگ گلکسی A03s 0.284 488 1718:1
سامسونگ گلکسی A13 0.376 498 1324:1
سامسونگ گلکسی A13 (Max Auto) 0.448 587 1310:1
شیائومی ردمی نوت 11 0 465
شیائومی ردمی نوت 11 (Max Auto) 0 736
ریلمی 9 0 455
ریلمی 9 (Max Auto) 0 647
شیائومی پوکو M4 5G 0.2 326 1630:1
شیائومی پوکو M4 5G (Max Auto) 0.4 410 1025:1

عدم وجود حسگرهای مجاورت فیزیکی و نور محیط تا حدودی مشکل ساز است. سنسورهای مجاورت مجازی به دلیل سازگاری ضعیف خود در خاموش کردن صفحه نمایش در هنگام تماس بدنام هستند. گوشی هایی که فاقد حسگر نور محیطی هستند از دوربین جلو برای اندازه گیری شرایط نور استفاده می کنند. این بدان معناست که مصرف انرژی کمتری دارد، زمان زیادی برای واکنش به تغییرات نیاز دارد و گاهی اوقات دقیق نیست.

پس از بیرون آوردن گوشی از جیب، چند ثانیه طول می کشد تا نرم افزار روشنایی را تنظیم کند، در صورتی که تفاوت فاحشی با وضعیت نور محیط قبلی که آخرین بار از آن استفاده کرده اید وجود داشته باشد. از سوی دیگر، دقت رنگ با میانگین dE2000 3.8 چندان بد نیست. سپس دوباره سفیدی ها و خاکستری ها کاملاً آبی به نظر می رسند و هیچ راهی برای تنظیم دمای رنگ یا تغییر حالت رنگ وجود ندارد.

کنترل نرخ رفرش بالا در گلکسی A04s بسیار ساده است – صفحه نمایش بیکار به معنای 60 هرتز و تعامل با آن به معنای 90 هرتز است. همه برنامه‌هایی که امتحان کرده‌ایم با فرکانس 90 هرتز اجرا می‌شدند، از جمله پخش‌کننده‌های ویدیو و برنامه‌های استریمینگ. اما وقتی فیلم را برای چند ثانیه بدون لمس صفحه نمایش رها کنید، صفحه نمایش به 60 هرتز می رسد.

عمر باتری

گلکسی A04s از چیپست کم مصرف اگزینوس 850 استفاده کرده و انرژی را از یک باتری بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی تامین می کند، بنابراین انتظار می رود عمر باتری عالی باشد. در این زمینه، باید گفت که با استفاده معمولی می‌توان 7 تا 8 ساعت با روشن بودن مستمر نمایشگر از آن استفاده کرد؛ این یعنی با یک بار شارژ، گوشی گلکسی A04s به آسانی بیشتر از یک روز در خدمت شما خواهد بود.

گلکسی A04s با شارژر همراه نیست اما از شارژ استاندارد 15 واتی پشتیبانی می کند، درست مانند گلکسی A13. حتی زمان شارژ نیز کاملاً مشابه است زیرا گلکسی A04s فقط 28 درصد از شارژ باتری را در 30 دقیقه اول دریافت می کند در حالی که شارژ کامل به 2 ساعت و 14 دقیقه روی سیم نیاز دارد.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A04s ممکن است آخرین نسخه اندروید را اجرا نکند، اما یک گوشی ارزان قیمت است که در ماه سپتامبر منتشر شد، بنابراین انتظار داشتن اندروید 13 غیرواقعی است. و از آنجایی که A04s یک دستگاه ارزان قیمت سامسونگ است، رابط کاربری One UI به One UI 4.1 Core کاهش یافته است. این بدان معناست که ویژگی‌های اصلی One UI و زیبایی‌شناسی را داراست، اما برخی از قابلیت‌های پیشرفته حذف شده‌اند.

سامسونگ از یک نسخه سبک نرم افزار برای گلکسی A04s استفاده می کند زیرا One UI منابع بسیار زیادی مصرف می کند و اگزینوس 850 سریع ترین چیپست موجود نیست. حتی با وجود مجموعه‌ای از ویژگی‌های محدود، تجربه کاربری OneU می‌تواند روان‌تر باشد.

نسخه Core رابط One UI چند اپلیکیشن و سرویس را کاهش داده تا لانچر را در منابع سیستم آسان‌تر کند. ویژگی های از دست رفته در این نسخه شامل سرویس سامسونگ پی (GPay در دسترس است)، حالت Easy، دستیار بیکسیبی، سرویس Windows Link و برنامه Good Lock برای سفارشی‌سازی‌های پیشرفته است. Secure Folder نیز وجود ندارد، اما جالب اینجاست که Knox در A04s وجود دارد و حتی در صفحه مشخصات رسمی برای محافظت از بدافزار و تهدید آن تبلیغ شده است.

تجربه اندروید با One UI 4.1 Core بسیار ساده و آشنا است. کشوی برنامه، سایه اعلان‌ها، برنامه‌های اخیر، صفحه قفل و صفحه اصلی، همه مثل همیشه کار می‌کنند. Music Share و Smart View سامسونگ نیز در دسترس نیستند. ما گمان می‌کنیم که تعداد کمی از کاربران این موارد را در چنین تلفن ساده‌ای از دست خواهند داد. Samsung Game Launcher نیز وجود ندارد، اما Game Booster بخشی از One UI 4.1 Core است. ویجت‌های هوشمند سامسونگ، Edge Panels و fancy Object Eraser در برنامه گالری نیز در دسترس نیستند، اما پالت‌های رنگی جدید اینجا هستند.

گلکسی A04s از صفحه نمایش همیشه روشن پشتیبانی نمی کند. صفحه قفل پیش‌فرض آن دو میانبر دارد – شماره‌گیر و دوربین، اما می‌توانید برنامه‌های مختلفی را انتخاب کنید. صفحه قفل دارای یک ویجت Wellbeing است – اکنون می توانید مدت زمان صرف شده روی تلفن خود را بدون باز کردن قفل آن پیگیری کنید. باز کردن قفل صفحه با اسکنر اثرانگشت که در کنار آن نصب شده، تجربه ای دلپذیری دارد – خواننده همیشه روشن است و دقت و سرعت فوق العاده ای دارد.

به طور کلی، One UI یکی از بهترین و زیباترین تجربه‌های سفارشی اندروید است. این مملو از ویژگی‌های مفید است، حتی در این نسخه سبک‌تر One UI 4.1 Core که گلکسی A04s اجرا می‌کند.

عملکرد و کارایی

از زمان معرفی گلکسی A01 تا A03s، سامسونگ روندی صعودی در استفاده از پردازنده‌های قدرتمند را در پیش گرفته و با معرفی هر نسل، از چیپ‌های رده‌بالاتر در محصولات خود استفاده می‌کند. با معرفی دو گوشی A04s، حالا سامسونگ به جای چیپ‌های مدیاتک، سراغ چیپست اگزینوس 850 رفته است تا شاهد افزایش قدرت در این گوشی هوشمند در مقایسه با نسل قبلی باشیم.

سامسونگ دو نسخه مختلف از موبایل خود را با 3/4 گیگابایت رم LPPDR4X و 32/64/128 گیگابایت حافظه eMMC 5.1 را روانه بازار کرده تا کاربران بتوانند سرعتی بالا را تجربه کنند. هرچند، بنچمارک‌هایی که ما روی این گوشی انجام دادیم، چندان راضی‌کننده نبودند و چیپست اگزینوس 850 نتوانست در تست‌های GeekBench به اندازه دیگر محصولات سامسونگ، موفق ظاهر شود و در تست‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، به‌ترتیب امتیازهای 154 و 582 را کسب کرد. این پردازنده همچنین در تست 3D Mark WildLife که عملکرد پردازشگر گرافیکی را محک می‌زند، امتیاز 512 را ثبت کرد.

اما بگذارید کمی واقع‌بینانه‌تر صحبت کنیم؛ در بررسی A04s، عملکرد گوشی برای ما چندان قابل قبول نبود و در استفاده عادی هم می‌توانستیم افت سرعت را احساس کنیم. این گوشی حتی موقع باز کردن اپلیکیشن‌ها یا چرخ زدن در بخش‌های مختلف گوشی نیز سرعت پایینی داشت. البته چنین مواردی در این بازه قیمتی و با توجه به رده‌پایین بودن آن چندان عجیب نیست، ولی گوشی سامسونگ گلکسی A04s کمی پایین‌تر از انتظارات ما ظاهر شد چرا که قیمت آن در مقایسه با محصولات هم‌رده خود هم واقعا بالاست.

کیفیت دوربین

گلکسی A04s دارای سه دوربین در پشت خود است و دوربین اصلی آن یک سنسور 50 مگاپیکسلی Tetracell سامسونگ بوده که احتمالاً در چندین گوشی گلکسی دیگر از جمله گلکسی A13 و M13 استفاده شده است. بنابراین می توان فرض کرد که سنسور در اینجا ایزوسل JN1 است. سنسور مذکور با دیافراگم f/1.8 جفت شده و از PDAF پشتیبانی می کند.

دوربین فوق عریض بر روی آن وجود ندارد، که در تضاد کامل با سایر گوشی های با قیمت مشابه است. با این حال، این مشکل بزرگی نیست زیرا کیفیت دوربین فوق عریض در این بخش هرگز خوب نیست. در عوض، سامسونگ دو سنسور 2 مگاپیکسلی را در کنار سنسور اصلی قرار داده است – یکی برای عکاسی ماکرو استفاده می‌شود و دیگری سنسور عمق است. نیازی به گفتن نیست که هر دوی این دوربین ها به سختی کاربرد دارند. دوربین سلفی فقط 5 مگاپیکسل است و دارای دیافراگم f/2.2 است. برنامه دوربین همان چیزی است که این روزها در اکثر گوشی های سامسونگ مشاهده می کنید.

از آنجایی که ما با یکی از ارزان‌ترین موبایل های 2022 سامسونگ روبه‌رو هستیم، واقعا انتظار چندانی از عملکرد دوربین آن نیست و چندان نمی‌توان سختگیرانه در مورد آن صحبت کرد. هرچند، با توجه به استفاده سامسونگ از یک سنسور 50 مگاپیکسلی، توقعات کاربران کمی افزایش پیدا کرده است. اگر نور زیاد باشد، گلکسی A04s عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. وضوح خوب است، سطح جزئیات برای کلاس قابل توجه است، رنگ ها واقعی هستند، و نویز وجود ندارد. گلکسی A04s بالاتر از کلاس خود است.

حتی محدوده دینامیکی هم روی نقطه است. با این حال، شما نمی توانید از حالت اختصاصی 50 مگاپیکسل چیزی به دست آورید زیرا کیفیت تصویر خیلی خوب نیست و به نظر می رسد عکس ها به جای گرفتن رزولوشن اصلی سنسور، ارتقا یافته اند. این احتمالاً به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری نیز هست زیرا چیپست اگزینوس 850 به هر حال از خروجی دوربین تا حداکثر 48 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند.

این بسیار خوش بینانه است که سامسونگ در حالت پیش فرض عکس، یک کلید زوم اختصاصی 2 برابری را قرار دهد. همانطور که انتظار دارید، کیفیت بسیار دور از ایده آل است. نمونه‌های زوم 2 برابر نرم، گاهی اوقات دانه‌ریز هستند و جزئیات دقیقی ندارند. دوربین ماکرو محبوب 2 مگاپیکسلی به گلکسی A04s نیز راه پیدا می‌کند، و صادقانه بگوییم، در این مرحله همه فقط یک بازی اعداد است.

این دوربین به سختی مقداری را ارائه می دهد زیرا وضوح پایینی دارد که بر جزئیات تأثیر می گذارد و از آنجایی که یک سنسور کوچک است، فقط در شرایط نوری مطلوب به طور قابل قبولی کار می کند. با این حال، حتی در نور خوب، عکس ها کسل کننده هستند، کنتراست وجود ندارد، و سطح کلی جزئیات بسیار ضعیف است. عدم فوکوس خودکار یکی دیگر از نقاط ضعف بزرگ است.

با توجه به ماهیت سطح ابتدایی گلکسی A04s، عکس‌های کم نور خوب هستند. عکس‌ها به خوبی نوردهی می‌شوند، اما پردازش HDR نمی‌تواند کار زیادی برای جلوگیری از بریده شدن نقاط برجسته انجام دهد. رنگ ها و کنتراست فقط مشکلی ندارند. از سوی دیگر، نویز به خوبی کنترل می شود و جزئیات شگفت انگیزی در آن وجود دارد. متأسفانه، در شرایط نوری سخت، هیچ حالت Night برای متوسل شدن به آن وجود ندارد. این احتمالاً به دلیل قدرت پردازش محدود SoC و قابلیت های ISP است.

در حالت معمولی سامسونگ، دو کلید روی منظره یاب وجود دارد – یکی برای یک تصویر با اندازه کامل 5 مگاپیکسلی که از میدان دید کامل استفاده می کند و یک حالت کمی بزرگنمایی شده که از مرکز تصویر برش داده می شود و تصاویر تقریباً 3.6 مگاپیکسلی تولید می کند. خوب است که سامسونگ به سمت ارتقاء اسکیل نرفت، زیرا ارتقاء تا 5 مگاپیکسل وحشتناک به نظر می رسید. اگرچه هر دو حالت از نظر وضوح و جزئیات قابل مقایسه هستند. بنابراین بستگی به این دارد که آیا شما مقدار بیشتری FoV می خواهید یا نه.

در هر صورت، عکس‌هایی که در شرایط نوری خوب گرفته شده‌اند، برای گوشی‌های ارزان قیمت بسیار محکم به نظر می‌رسند. رنگ‌ها پر جنب و جوش هستند، محدوده دینامیکی در اکثر موارد مناسب است، رنگ پوست طبیعی به نظر می‌رسد، و همانطور که قبلاً گفتیم، وضوح نیز خوب است. حالت پرتره در اطراف لبه ها خشن است و لبه های سوژه اصلی را محو می کند. همانطور که انتظار می رود، گرفتن عکس در داخل خانه، جایی که نور چندان مطلوب نیست، منجر به سلفی های ملایم و پر از نویز می شود.

همانطور که انتظار می رفت، فیلم برداری با کیفیت 1080p محدود شده، اما در کمال تعجب، گزینه 60 فریم بر ثانیه نیز وجود ندارد. شما می توانید ویدیوهای 720p یا 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه انجام دهید. بار دیگر، ISP در اگزینوس 850 عامل محدود کننده است، زیرا سنسور 50 مگاپیکسلی می تواند بدون مشکل ضبط ویدیوی 4K را انجام دهد. به هر حال، ویدیوهای 1080p در اینجا بسیار خوب به نظر می رسند. وضوح برای رزولوشن فول اچ دی مناسب است، رنگ ها دقیق هستند، محدوده دینامیکی کافی است، و میزان نویز حداقلی وجود دارد.

جمع بندی

سامسونگ گلکسی A04s، سخت افزار ساده ای دارد که برای انجام کارهای ساده طراحی شده است. این گوشی با هیچ چیز خاصی متمایز نیست، اما عملکرد دوربین مناسبی در شرایط نوری خوب و عمر باتری قابل اعتماد دارید. رابط کاربری بالغ و قابل تنظیم One UI 4.1 Core سامسونگ نیز یک مزیت است، اگرچه نسخه کوچک شده One UI اصلی است.

تولیدکنندگان محبوب تلفن‌ها مدل‌های سطح پایه زیادی را ارائه نمی‌کنند، بنابراین در تحقیقات بازار مقایسه‌ای ما برای این بررسی، جایگزین‌های ارزشمند کمی پیدا کردیم. اکثر رقبا در این گروه قیمتی، مانند ریلمی C31، C3 یا C25Y، به دلیل استفاده از چیپست های Unisoc ضعیف، به سختی توصیه می شوند. در زمان بررسی، سامسونگ گلکسی A04s قیمتی حدود 150 یورو برای نسخه 32/3 گیگابایتی خود دارد. اگر می‌خواهید اغلب از دوربین و ویژگی‌های پیام‌رسانی گوشی خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم مدل 64 گیگابایتی را انتخاب کنید زیرا حتی قبل از اتمام گارانتی گوشی، فضای ذخیره‌سازی مدل 32 گیگابایتی شما تمام می‌شود.

شیائومی ردمی نوت 11 در همان رده قیمتی قرار می گیرد که حدود 160 یورو قیمت دارد و از چیپست اسنپدراگون 680 بسیار شایسته تر به همراه پیکربندی حافظه استاندارد 4/64 گیگابایت استفاده می کند. همچنین با بلندگوهای استریو، پنل اولد 90 هرتزی با گوریلا گلس 3، تنظیمات دوربین همه کاره تر و البته شارژ سریع تر و عمر باتری بیشتر، تحت تاثیر قرار می گیرد. این گوشی هوشمند بهتر است، و تنها دلیلی که ممکن است بخواهید به سراغ گلکسی A04s بروید، نام تجاری سامسونگ است.

عملکرد گلکسی A04s پایین‌ است و فضای ذخیره‌سازی ارائه شده توسط پیکربندی حافظه پایه ناکافی است. این می تواند برای کسی که عمدتاً علاقه مند به برقراری تماس یا در تماس ماندن است کار کند. اما برای موارد استفاده سنگین تر، توصیه آن را سخت می‌یابیم.

مزایا

  • عمر باتری خوب
  • کیفیت دوربین نور روز خوب است، سلفی ها مناسب هستند. فیلمبرداری نیز با وجود رزولوشن 1080p خوب است.
  • One UI 4.1 Core روی اندروید 12 قابل تنظیم، بالغ و دارای ویژگی های فراوان است.
  • جک 3.5 میلی متری، میکرو اس دی، NFC.

معایب

  • عملکرد پایین تر، تاخیر و کندی مکرر هستند.
  • صفحه نمایش تنها 720p است، در حالی که نرخ تازه سازی صاف 90 هرتز با تاخیر UI بسیار بی معنی است.
  • سنسور مجاورت مجازی ممکن است ناسازگار باشد، عدم وجود حسگر نور محیط به این معنی است که تنظیم روشنایی کمتر از حد مطلوب است.
  • تک اسپیکر با کیفیت عمدتاً پایین.
  • دوربین فاقد حالت شب یا لرزشگیر ویدیویی است.
  • شارژر همراه آن نیست.
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا