مدیاتک در چند سال گذشته کار بسیار خوبی را برای راه اندازی مجدد کل تجارت چیپست خود انجام داده و خط تراشه های دایمنسیتی آن برای انواع گوشی های هوشمند عرضه می شود. یکی از موارد جالب توجه، دایمنسیتی 9000 است که سال گذشته عرضه شد و در غرب، تنها با Asus ROG Phone 6D Ultimate وارد بازار شد. با این حال، اکنون این شرکت تراشه دایمنسیتی 9200 را معرفی کرد.

مدیاتک ادعا کرده که این اولین تراشه ای است که با هسته های جدید Cortex-X3 و Cortex-A715 آرم همراه بوده و براساس نسل دوم لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده است. مدیاتک دایمنسیتی 9200 از هشت هسته پردازشی تشکیل شده که شامل یک هسته Cortex-X3 با کلاک 3.05 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A715 با سرعت 2.85 گیگاهرتز و 4 هسته کارآمد Cortex-A51 می شود.

طراحی‌های CPU و GPU بر اساس معماری Armv9، جانشین مستقیم Armv8 است که امنیت و عملکرد را بهبود می‌بخشد. دایمنسیتی 9200 همچنین اولین تراشه ای است که دارای Cortex-X3، قدرتمندترین هسته پردازشی شرکت آرم است. مشخص نیست که آیا این یک چیپست فقط 64 بیتی است، زیرا در حالی که A510 از AArch64 پشتیبانی نمی کند، A510 Refresh (منتشر شده در کنار A715 و X3) از آن پشتیبانی می کند.

در بخش گرافیک، این تراشه مجهز به گرافیک کاملا جدید Immortalis G715 آرم بوده و دارای پشتیبانی از Vulkan 1.3 با 11 هسته و پشتیبانی از رهگیری پرتو مبتنی بر سخت افزار است. به عبارت دیگر، این یک پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند است که می توان امیدوار بود بتواند با بهترین های کوالکام رقابت کند، هرچند باید دید. تراشه جدید می تواند از نمایشگرهای فول اچ دی تا 240 هرتز یا 5K تا 60 هرتز را پشتیبانی کند،  اگرچه این احتمالاً یک سناریوی بعید برای گوشی هوشمند اندرویدی است.

از نظر پیشرفت ها و سایر جنبه ها، مدیاتک یک APU جدید به نام APU 690 را نیز ارائه کرده که باید شاهد پیشرفت های خوبی در هوش مصنوعی باشد. به عنوان مثال، مدیاتک می‌گوید که APU دایمنسیتی 9200 دارای 35 درصد عملکرد بالاتر (طبق ETHZ5.0)، شتاب‌دهنده یادگیری عمیق (DLA) ارتقا یافته با حالت دقیق ترکیبی، و بازده حافظه مشترک ارتقا یافته است.

در نهایت، در حوزه ISP یا سیگنال پردازش تصویر، Imagiq 890 این شرکت می‌تواند از طریق موتور جریان ویدیو با APU کار کند تا به سازندگان دستگاه اجازه دهد تا پیشرفت‌های ویدیویی منحصر به فرد هوش مصنوعی را به جریان ویدیویی که توسط ISP پردازش می‌شود، اضافه کنند. همچنین مصرف انرژی در هنگام فیلمبرداری با کیفیت 8K بهبود یافته و سریعترین عکسبرداری AI-NR شرکت تا کنون را دارد.

همچنین دایمنسیتی 9200 مدیاتک مجهز به وای فای 7 بوده، از حسگرهای RGBW و UFS 4.0 و Multi Circular Queue (MCQ) پشتیبانی کرده و اتلاف حرارت بهتری خواهد داشت. نسل دوم فرآیند ساخت 4 نانومتری TSMC نیز باید برخی از عملکردها و بازدهی را به همراه داشته باشد، با این شرکت می‌گوید که تا 25 درصد کاهش مصرف برق نسبت به 9000 سال گذشته وجود دارد. این یک پیشرفت قابل توجه در صورت تحقق است. دایمنسیتی 9200 تا پایان سال 2022 در بازارها در دسترس خواهد بود، اگرچه این شرکت هنوز هیچ فروشنده گوشی هوشمند خاصی را لیست نکرده است که آن را در گوشی های هوشمند خود پیاده سازی کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *