سخت افزار

اینتل خانواده محصولات سری Max مخصوص سرور را معرفی کرد

شرکت اینتل خانواده محصولات سری Max را با دو محصول پیشرو برای محاسبات با کارایی بالا (HPC) و هوش مصنوعی (AI) معرفی کرده است: اینتل Xeon CPU Max Series (با نام رمز Sapphire Rapids HBM) و Intel Data Center GPU Max Series (با کد Ponte Vecchio). محصولات جدید ابررایانه Aurora آینده در آزمایشگاه ملی Argonne را تامین می‌کنند و به‌روزرسانی‌های مربوط به استقرار آن امروز به اشتراک گذاشته شده است.

پردازنده Xeon Max اولین و تنها پردازنده مبتنی بر x86 با حافظه پهنای باند بالا است که بسیاری از بارهای کاری HPC را بدون نیاز به تغییر کد سرعت می بخشد. پردازنده گرافیکی Max Series بالاترین چگالی پردازنده اینتل است که بیش از 100 میلیارد ترانزیستور را در یک بسته 47 کاشی با حداکثر 128 گیگابایت حافظه پهنای باند بالا قرار می دهد. اکوسیستم نرم افزار باز oneAPI یک محیط برنامه نویسی واحد را برای هر دو پردازنده جدید فراهم می کند. ابزارهای oneAPI و AI 2023 اینتل قابلیت هایی را برای فعال کردن ویژگی های پیشرفته محصولات سری Max Intel ارائه می دهند.

طبق اعلام اینتل سری مکس امکان پیکربندی با ساختار تا 56 هسته پردازشی با قدرت بالا از نوع P-Core را داشته و می‌توان هسته‌ها را روی 4 واحد مشابه سوار و به صورت یک پردازنده یکپارچه مورد عرضه کرد. ارتباط داخلی این چهار بخش با فناوری اختصاصی پل ارتباط داخلی چند مسیره اینتل پیکربندی شده است. حداکثر توان مصرفی پردازنده‌های جدید زئون مکس اینتل به 350 وات خواهد رسید و امکان همراه شدن حافظه‌های با پهنای باند بالا با PCI Express Gen 5 و CXL1.1 تا 64 گیگابایت نیز وجود دارد.

اینتل در توصیف میزان توان پردازشی پردازنده‌های Xeon Max خود، با استناد بر نتایج بنچمارک‌ها، موارد زیر را اعلام کرده است:

  • تا 68 درصد توان مصرفی کمتر در برابر کلاسترهای AMD Milan-X در HPCG یکسان
  • بهره‌گیری از اکستنشن‌های AMX به منظور بهبود عملیات پردازش هوش مصنوعی و رسیدن به توان عملیاتی تا 8 برابر بیشتر در عملیات INT8 با استفاده از پشته‌سازی INT32 در برابر AVX-512
  • انعطاف پذیری بالا در استفاده از حافظه‌های با پیکربندی مختلف DDR و HBM
  • کسب نتیجه تا 2.4 برابر بیشتر در بنچمارک‌های مدل‌های هواشناسی MPAS-A در برابر AMD Milan-X به لطف استفاده از حافظه‌های HBM
  • کسب نتیجه تا 2.8 برابر بیشتر در عملکرد DeePMD در برابر محصولات رقبا در تست‌های دینامیک مولکولی

اما شگفتانه اینتل برای رویداد امروز رونمایی از پردازنده‌های گرافیکی جدید شرکت است که بدون استفاده از نام تجاری خاص و تنها با عنوان Data Center Max GPU معرفی شده‌اند. این کارت‌های گرافیک بر پایه معماری اختصاصی Xe-HPC طراحی شده‌اند که در آنها تا 128 هسته Xe که به صورت ویژه برای استفاده در کاربردهای پردازشی بسیار سریع توسعه یافته، به خدمت گرفته شده است.

علاوه بر این اینتل در این پردازنده گرافیکی تا 408 مگابایت حافظه را برای کش L2 در نظر گرفته که بالاترین میزان حافظه کش ثبت شده تا به امروز برای این حوزه است. میزان حافظه کش L1 نیز تا 64 مگابایت در نظر گرفته شده است. جالب است که اینتل استفاده از فناوری ری تریسینگ را نیز به این کارت‌ها اضافه کرده تا بتوان فرایندهای مجازی سازی علمی را با شتاب بیشترین پیاده کرد.

طبق اعلام اینتل، کارت‌های جدید در فرم فاکتورهای مختلف ارائه می‌شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای گسترده کاربران باشند. این سری‌‌ها عبارت خواهند بود از:

  • سری Max Series 1100 GPU: یک مدل کارت با فضای اشغال کننده دو اسلات PCIe به توان ماکزیمم 300 وات با 56 هسته Xe و 48 گیگابایت حافظه HBM2e با قابلیت پیکربندی چندگانه همراه با پل‌های Intel Xe Link
  • سری Max Series 1350 GPU: یک ماژول OAM با توان 450 وات شامل 112 هسته Xe و 96 گیگابایت حافظه HBM
  • سری Max Series 1550 GPU: قدرتمندترین کارت گرافیک سرور اینتل از نوع ماژول OAM با توان 600 وات و 128 هسته پردازشی Xe و 128 گیگابایت حافظه HBM

جدا از محصولات جداگانه، اینتل همچنین یک زیرسیستم فراگیر با 4 ماژول OAM معرفی کرد. سری اینتل مکس قرار است در ژانویه 2023 به صورت رسمی عرضه و وارد بازار شوند. در ادامه، ابررایانه Aurora که در حال حاضر در دست تولید است، از سری جدید Max اینتل استفاده خواهد کرد. اینتل با ارائه اعداد و ارقام نشان دهنده توان پردازشی و عملکردی این سری ادعا می‌کند که این ابررایانه از 2 اگزافلاپس توان پردازشی فراتر خواهد رفت.

منبع
techpowerup
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا