آموزش

نحوه بصری سازی پاسخ های پینگ در لینوکس با gping

پینگ (ping) یک ابزار ساده و در عین حال ضروری برای تشخیص مشکلات شبکه در لینوکس است. این می تواند به شما کمک کند اتصال شبکه خود را بررسی کنید، ببینید آیا یک دستگاه از راه دور آنلاین است یا خیر، و نقش مهمی در تجزیه و تحلیل مشکلات اتصال، مانند بسته های حذف شده یا تأخیر بالا، ایفا کند.

اما به همان اندازه که دستور ping مهم است، دیدن آن جالب ترین نیست و تفسیر خروجی آن به روشی مفید می تواند دشوار باشد. gping یک ابزار خط فرمان گرافیکی با ویژگی های اضافی است که تجسم پاسخ های پینگ از چندین هدف را آسان می کند.

پینگ چیست و چگونه کار می کند؟

پینگ یک دستور لینوکس است که از دیتاگرام ECHO_REQUEST پروتکل پیام کنترل اینترنت (ICMP) برای استخراج یک ICMP ECHO_RESPONSE از یک میزبان راه دور استفاده می کند. این بدان معنی است که اگر شما: ping google.com را بزنید، رایانه شما یک پینگ به google.com ارسال می کند و google.com آن را به دستگاه لوکال شما بازتاب می دهد.

خروجی ترمینال آدرس آی پی راه دور را به همراه سایر اطلاعات از جمله مدت زمانی که طول کشید تا پاسخ به دستگاه شما برسد را نمایش می دهد. پینگ به ارسال درخواست‌ها ادامه می‌دهد تا زمانی که به آن بگویید متوقف شود. علاوه بر مشخص کردن میزبان راه دور، پینگ تعدادی آرگومان با کاربردهای مختلف، از جمله مهرهای زمانی، تعداد درخواست های پینگ برای ارسال و flood را می پذیرد که بسته ها را به همان سرعتی که برمی گردند یا صد بار در ثانیه، هر کدام بیشتر باشد، خروجی می دهد.

پینگ روی اکثر سیستم‌های لینوکس از قبل نصب شده، اما اگر نمی‌توانید آن را در سیستم خود پیدا کنید، آن را با دستور زیر نصب کنید.

sudo apt install inetutils-ping

با اجرای زیر می توانید از خط فرمان برای پینگ کمک بگیرید:

man ping

چگونه جی پینگ بهتر از پینگ است؟ نحوه نصب آن

gping به اندازه پینگ گزینه های زیادی را ارائه نمی دهد. به عنوان مثال، نمی توانید از آن برای flood کردن یک میزبان هدف استفاده کنید، اما دارای چند ویژگی کشنده است که آن را متمایز می کند. یکی از اصلی ترین آنها توانایی پینگ کردن چندین هدف به طور همزمان و ارائه خروجی به عنوان یک نمودار رنگی است.

این به شما اجازه می دهد تا به راحتی پاسخ اهداف را در طول زمان ببینید و الگوها را تشخیص دهید. این می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا در هاست های راه دور، که میزبان بهینه برای اتصال به آن است، مشکلی وجود دارد یا اینکه در اتصال خودتان مشکلی وجود دارد.

برای نصب gping در توزیع‌های مبتنی بر دبیان، ابتدا کلید PPA را به منابع خود اضافه کنید:

echo "deb http://packages.azlux.fr/debian/ buster main" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/azlux.list
wget -qO - https://azlux.fr/repo.gpg.key | sudo apt-key add -

حالا gping را آپدیت و نصب کنید:

sudo apt update
sudo apt install gping

برای نصب gping در فدورا دستور زیر را اجرا کنید:

sudo dnf copr enable atim/gping -y && sudo dnf install gping

در آرچ لینوکس:

pacman -S gping

برای نصب gping در جنتو، اجرا کنید:

sudo eselect repository enable dm9pZCAq
sudo emerge --sync dm9pZCAq
sudo emerge net-misc/gping::dm9pZCAq

اگر اسنپ را روی سیستم لینوکس خود دارید، می توانید بسته gping snap را با استفاده از دستور زیر نصب کنید:

sudo snap install gping

نحوه استفاده از gping برای تجسم پاسخ های پینگ در لینوکس

gping برای استفاده آسان است و چندین نام میزبان را به عنوان آرگومان می پذیرد. برای مشاهده نمودار پاسخ پینگ از BBC، Google، Bing و CNN، باید کد زیر را اجرا کنید:

gping bbc.co.uk google.com bing.com cnn.com

gping با پینگ کردن هاست های مشخص شده و نمودار کردن نتایج برای بازرسی شما دست به کار می شود. رنگ‌ها با gping تخصیص می‌یابند، اگرچه می‌توانید با کلید –color یا -c رنگ‌ها را به میزبان‌های جداگانه اختصاص دهید:

gping bbc.co.uk --color cyan

همچنین می توانید فاصله تماشا را از مقدار پیش فرض 0.2 ثانیه با فلگ های -n یا –watch-interval تغییر دهید. این تمام کاری است که gping انجام می دهد. در حالی که گستردگی گزینه های پیکربندی مانند پینگ را ندارد، ابزار قدرتمندی در شید برای هر کسی است که به شبکه ها علاقه دارد. اگر می‌خواهید به‌عنوان مهندس شبکه شغلی را دنبال کنید، دریافت یک درک اولیه از شبکه‌ها و پاسخ‌ها ضروری است، و هم پینگ و هم gping می‌توانند به شما در درک غریزی نحوه ارتباط ماشین‌ها در یک شبکه کمک کنند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا