آموزشسخت افزار

فناوری XeSS اینتل چیست و چگونه کار می کند؟

اولین پردازنده‌های گرافیکی بازی آرک اینتل در حال تبلیغ فناوری جدیدی به نام XeSS هستند. این فناوری نوید بهبودهای شگفت انگیز FPS را می دهد، اما دقیقاً چیست و چقدر خوب کار می کند؟

اینتل XeSS چیست؟

اینتل XeSS که با نام Intel Xe Super Sampling نیز شناخته می شود، به طور خلاصه پاسخ اینتل به DLSS انویدیا و AMD FSR است. این یک فناوری ارتقاء مقیاس است که با رندر کردن فریم های وضوح پایین و ارتقاء آنها به وضوح بزرگتر با کاهش ناچیز در کیفیت واقعی تصویر کار می کند. این فناوری جادوی خود را البته با استفاده از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی انجام می دهد.

در واقع دو نسخه از XeSS وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. اولین مورد منبع باز است و روی هر کارت گرافیکی که از دستورالعمل های DP4A پشتیبانی کرده، کار می کند؛ این اساساً یک مجموعه دستورالعمل است که در طیف وسیعی از گرافیک ها پشتیبانی می شود که به سرعت بخشیدن به محاسبات هوش مصنوعی کمک می کند. این مجموعه دستورالعمل تقریباً در تمام پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از معماری Pascal (2016) و همه پردازنده‌های گرافیکی AMD از Vega 20 (2018) و RDNA 1 (2019) پشتیبانی می‌شود.

دومی از واحدهای XMX اینتل (هسته‌های سخت‌افزار تقویت‌کننده هوش مصنوعی که معادل هسته‌های تنسور انویدیا هستند) که در اینتل آرک A770 و A750 موجود است، برای دستیابی به نتیجه با کیفیت‌تر بهره می‌برد. برخلاف نسخه اول، این نسخه منحصر به کارت های اینتل است، زیرا از سخت افزار اختصاصی استفاده می کند که کارت های سایر سازندگان فاقد آن هستند.

AMD و انویدیا رویکردهای متفاوتی را برای فناوری ارتقاء مقیاس خود در پیش گرفتند. انویدیا چیزی ساخت که از سخت افزار انحصاری خودش استفاده می کرده، اما فقط روی کارت های RTX خودش کار می کرد. از سوی دیگر، AMD چیزی ساخت که منبع باز بود و به هیچ سخت افزار اختصاصی وابسته نبود، و باعث شد آن را با GPU های همه تولیدکنندگان، نه تنها پردازنده های گرافیکی AMD، کار کند. با این رویکرد دو نسخه‌ای، اینتل XeSS را به چیزی می‌سازد که می‌تواند به طور موثر با AMD و انویدیا رقابت کند.

نسخه XMX فناوری XeSS در حال حاضر روی پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist اینتل پشتیبانی می‌شود که شامل پردازنده‌های گرافیکی Arc A770 و Arc A750 می‌شود. در همین حال، نسخه منبع باز DP4A در طیف گسترده ای از پردازنده های گرافیکی، از جمله کارت های انویدیا و AMD پشتیبانی می شود.

اینتل XeSS چقدر خوب کار می کند؟

به طور خلاصه، در حالی که Intel Xe Super Sampling بهترین فناوری سوپرنمونه سازی موجود نیست، ولی هنوز هم بسیار خوب است، اگرچه می تواند از برخی پیشرفت ها استفاده کند. آزمایش‌های عمیق توسط سایت‌هایی مانند Digital Foundry نشان داده است که این فناوری در برخی از سناریوها می‌تواند از رندرهای بومی پیشی بگیرد و در بسیاری از بازی‌ها به DLSS نزدیک شود.

به استثنای چند اثر، XeSS پتانسیل بالایی دارد که اینتل می‌تواند از آن برای بهبود نسخه‌های بعدی استاندارد استفاده کند و البته، کار را انجام می دهد و در نتیجه بهبودهای شگفت انگیزی در نرخ فریم ایجاد می کند. در حالی که این فناوری هنوز به خوبی می تواند بهبود یابد، این واقعیت که می تواند به DLSS بسیار نزدیک شود شگفت آور است، به خصوص با توجه به اینکه این اولین تلاش اینتل است. تا زمانی که به طور گسترده در بازی ها پشتیبانی می شود، صرف نظر از اینکه پردازنده های گرافیکی اینتل میان رده هستند یا نه، باید بتوانید بازی ها را با کیفیت شگفت انگیز انجام دهید.

با این حال، بررسی‌های دیگر، فناوری ارتقاء مقیاس اینتل را بسیار تحسین می‌کنند، به‌ویژه زمانی که از آن در پردازنده‌های گرافیکی غیراینتل استفاده می‌شود. Hardware Unboxed آن را ناامیدکننده می‌داند و می‌گوید کندتر از رقبا است در حالی که در بسیاری از بازی‌ها مصنوعات عجیب و غریب زیادی دارد. با این حال، حتی اگر چنین باشد، اینتل قطعاً سزاوار شک و تردید است. این شرکت نه تنها اولین بار است که بازی‌های ارتقاء مقیاس را انجام می‌دهد، بلکه اولین بار است که پردازنده‌های گرافیکی بازی را نیز می‌فروشد. هنوز جای پیشرفت وجود دارد و ما مطمئن هستیم که اینتل با گذشت زمان بهتر خواهد شد.

آیا باید از XeSS اینتل استفاده کنید؟

اگر یک پردازنده گرافیکی اینتل آرک A770 یا A750 خریداری کرده اید، مطمئناً باید آن را امتحان کنید. اگرچه در حال حاضر کامل نیست، اما راهی برای گرفتن فریم‌های اضافی از یک بازی است در حالی که کیفیت زیادی را از دست نمی‌دهید، یا در برخی موارد، تقریباً هیچ کیفیتی را از دست نمی‌دهید. اگر از کارت گرافیک دیگری متعلق به AMD یا NVIDIA استفاده می کنید، ممکن است بخواهید رزولوشن دیگری را در صورت موجود بودن امتحان کنید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا