آموزش

نحوه لیست کردن کاربران وارد شده به سیستم در لینوکس

لینوکس یک سیستم چند کاربره است که به چندین کاربر امکان می دهد همزمان وارد سیستم شده و برنامه های مختلف را اجرا کنند. به عنوان یک کاربر معمولی لینوکس یا مدیر سیستم، ممکن است گاهی اوقات لازم باشد بررسی کنید که چه کاربرانی در حال حاضر به سیستم شما وارد شده اند.

این اطلاعات می تواند به دلایل مختلفی مانند عیب یابی مشکلات عملکرد، نظارت بر فعالیت کاربر، یا به سادگی بررسی افراد دیگری که از سیستم استفاده می کنند مفید باشد. روش‌های مختلفی برای فهرست کردن کاربران وارد شده سیستم در لینوکس وجود دارد و که چند مورد از آنها را به شما نشان خواهیم داد.

1. دستور users

دستور users در لینوکس همه کاربرانی را که در حال حاضر وارد شده اند به ترتیب حروف الفبا فهرست می کند. توجه داشته باشید که اگر کاربر دو جلسه ورود داشته باشد، دو بار در خروجی ظاهر می شود.

2. دستور who

دستور who فهرست کاربرانی را که در حال حاضر وارد سیستم شده‌اند همراه با اطلاعات دیگری مانند پایانه مورد استفاده، تاریخ و زمان ورود به سیستم، آدرس IP یا نام میزبان سیستم را در صورتی که کاربر در یک ماشین راه دور باشد چاپ می‌کند. برای فهرست کردن کاربران وارد شده فعلی در لینوکس، از دستور who به صورت زیر استفاده کنید:

who

همچنین می توانید از دستور who با فلگ های -a و -H برای نمایش زمان بیکاری و PID پوسته ورود کاربر استفاده کنید:

who -a -H

3. دستور w

دستور w در لینوکس کاربران وارد شده و فعالیت های آنها را نشان می دهد. لیستی از کاربران و فرآیندهای فعلی آنها را در خط فرمان چاپ می کند. هدر در خروجی وضعیت سیستم را خلاصه می کند که شامل زمان جاری، زمان به کارگیری سیستم، تعداد کاربران وارد شده به سیستم و میانگین بار است.

سپس برای هر کاربر وارد شده، نام کاربری، نام tty، زمان ورود به سیستم، زمان بیکار، زمان استفاده شده توسط همه فرآیندها (JCPU)، زمان استفاده شده توسط فرآیند فعلی (PCPU) و فرآیند فعلی کاربر را نمایش می دهد.

4. دستور last

دستور last، کاربرانی را که وارد سیستم شده اند و از سیستم خارج شده اند، فهرست می کند. اطلاعاتی که ارائه می دهد شامل نام کاربران و پایانه ها، آدرس آی پی سیستمی که از آن وارد شده و تاریخ و زمان ورود به سیستم است. برای یافتن لیست کاربرانی که در حال حاضر وارد شده اند، از آخرین دستور با گزینه -p now به صورت زیر استفاده کنید:

last -p now

5. دستور finger

فرمان finger اطلاعاتی را در مورد تمام کاربرانی که وارد لینوکس شده اند از جمله نام کاربری، tty، تاریخ و زمان ورود و آدرس IP آنها را نشان می دهد. با استفاده از پکیج‌های پیش‌فرض می‌توانید به راحتی انگشت خود را روی توزیع لینوکس نصب کنید.

در توزیع های مبتنی بر دبیان:

sudo apt-get install finger

در توزیع های مبتنی بر RHEL:

sudo yum install finger

برای نمایش اطلاعات کاربرانی که وارد سیستم شده اند، دستور finger را بدون هیچ گونه گزینه خط فرمان اجرا کنید:

finger

6. دستور top

دستور top خلاصه ای از اطلاعات سیستم مانند زمان آپلود، تعداد کاربران وارد شده به سیستم، میانگین بارگذاری، تعداد وظایف در حال اجرا و غیره را نمایش می دهد و همچنین فرآیندهایی را که در حال حاضر روی سیستم در حال اجرا هستند و میزان استفاده از منابع آنها را نشان می دهد. هنگامی که می دانید چه کسی در حال حاضر به سیستم شما وارد شده، می توانید از دستور top برای یافتن فرآیندهای فعلی برای کاربر استفاده کنید:

top -u username
منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا