اینتل نسل جدید پردازنده های نسل سیزدهم موسوم به Raptor Lake را برای لپ تاپ ها معرفی کرده است. گل سرسبد این مجموعه تراشه Core i9-13980HX است. این تراشه قدرتمند دارای 24 هسته پردازشی (ترکیبی از 8 هسته پرفورمنس و 16 هسته کارآمد) است و سرعت بوست فوق العاده 5.6 گیگاهرتز را فراهم می کند.

این ادامه خط HX با کارایی بالا اینتل است که سال گذشته به عنوان راهی برای آوردن قدرت بیشتر به لپ‌تاپ‌های قوی‌تر معرفی شد. این شرکت ادعا می کند که تراشه Core i9 جدید 11 درصد سریعتر از 12900HK سال گذشته در مورد وظایف تک رشته ای است و برای کارهای چند رشته ای (کارهای فشرده مانند رمزگذاری ویدیو و رندر سه بعدی) 49 درصد سریعتر است.

نسل سیزدهم سری HX اینتل به Core i5-13450HX می رسد که 10 هسته (6P، 4E) پردازشی و سرعت بوست تا 4.5 گیگاهرتز را ارائه می دهد. اساساً، اگر مشتاق عملکرد بیشتر هستید و اهمیتی به عمر باتری ندارید، باید یک تراشه HX در بودجه شما وجود داشته باشد. بقیه سری نسل سیزدهم اینتل نیز قابل توجه به نظر می رسند.

تراشه‌های سری P که برای دستگاه‌های فوق‌قابلیت عملکردی در نظر گرفته شده‌اند، به 14 هسته می‌رسند، در حالی که پردازنده‌های کم‌مصرف سری U با i7-1365U، تا 10 هسته‌ای (2P، 8E) دارند. این شرکت همچنین ادعا می‌کند که تراشه‌های نسل سیزدهم منتخب شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی VPU (واحد پردازش بینایی) را ارائه می‌کنند که می‌تواند به تخلیه وظایفی مانند محو کردن پس‌زمینه در طول تماس‌های ویدیویی کمک کند.

فقدان VPU یکی از نقاط ضعف اصلی سرفیس پرو 9 مجهز به اینتل بود (و یکی از مزیت‌های اصلی مدل آرم)، بنابراین دیدن نوعی شتاب هوش مصنوعی در سال جاری بسیار خوب است. علاوه بر این، تراشه های ارزان قیمت جدید در این رویداد ارائه شدند. اینتل سال گذشته بی سر و صدا برند پنتیوم و سلرون خود را از بین برد.

اکنون متوجه شدیم که آنها با تراشه های سری N جدید جایگزین شده اند که به سادگی Intel Processor و Intel Core i3 نامیده می شوند. این تراشه‌ها عمدتاً بر آموزش و سایر بازارهای محاسباتی سطح پایه متمرکز هستند، پس از آن فقط به هسته‌های E مجهز شده‌اند. اینتل می گوید تراشه چهار هسته ای N200 آن 28 درصد عملکرد برنامه بهتر و 64 درصد گرافیک سریع تر از نسل قبلی Pentium Silver N6000 ارائه می دهد. افزایش سرعت i3 N-305 با 8 هسته، 42 درصد عملکرد برنامه و 56 درصد گرافیک سریع‌تر را افزایش می‌دهد.

علاوه بر لپ‌تاپ‌ها، اینتل در نمایشگاه CES از نسل سیزدهم پردازنده‌های دسکتاپ خود نیز رونمایی کرد. آنها همچنان مانند تراشه های سری K سطح علاقه مندان به 24 هسته خواهند رسید، اما به جای 5.8 گیگاهرتز، “فقط” تا سرعت تقویت 5.6 گیگاهرتز خواهند رسید. این شرکت می‌گوید که این سری در عملکرد تک رشته‌ای 11 درصد سریع‌تر و در انجام کارهای چند رشته‌ای تا 34 درصد سریع‌تر هستند. تراشه‌های دسکتاپ نسل سیزدهم همچنین با مادربردهای سری 600 و 700 سازگار خواهند بود و با حافظه‌های DDR5 یا DDR4 کار می‌کنند و بروزرسانی مناسبی برای سیستم‌های مدرن اینتل خواهند بود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *