وقتی در مورد رم لپ‌تاپ صحبت می‌کنید، اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند SODIMM (ماژول‌های حافظه داخلی دوگانه کوچک اوت لاین) هستند. این نسخه‌های کوچک‌تر از رم دسکتاپ به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا حافظه بیشتری را در فضای کوچک‌تری جمع‌آوری کنند، بنابراین به لپ‌تاپ‌ها اجازه می‌دهند که ظرفیت رم مشابهی با همتایان دسکتاپ خود داشته باشند، بدون اینکه وزن یا قابلیت حمل را به خطر بیندازند.

با این حال، رم SODIMM اکنون بیش از 25 سال قدمت دارد و آن را به یک فناوری نسبتاً قدیمی تبدیل می کند. علاوه بر این، تحولات اخیر به مرزهای SODIMM نزدیک شده است. اینجاست که CAMM وارد می شود. اما CAMM دقیقاً چیست و چه تفاوتی با SODIMM دارد؟

CAMM چیست؟

CAMM مخفف Compression Attached Memory Module است، یک طراحی رم که توسط دل با مشارکت شورای مهندسی دستگاه های الکترونیکی مشترک (JEDEC)، سازمانی که استانداردهای باز را برای صنعت میکروالکترونیک توسعه می دهد، ایجاد شده است. اگرچه دل مالک پتنت ها است، اما این شرکت با JEDEC همکاری کرده تا CAMM را به استانداردی باز برای لپ تاپ ها در آینده تبدیل کند. با آن، دل امیدوار است که سایر تولیدکنندگان لپ تاپ بزودی طراحی CAMM را در آینده نزدیک اتخاذ کنند.

مزایای CAMM نسبت به حافظه SODIMM

اگرچه ظاهر CAMM با استیک های SODIMM متفاوت است، اما اساساً از نظر الکترونیکی یکسان هستند. اما اگر چنین است، چرا تولیدکنندگان لپ‌تاپ باید از آن به جای SODIMM استانداردی که برای چندین دهه استفاده می‌کردیم، استفاده کنند؟

CAMM را می توان نزدیکتر به پردازنده قرار داد

با معرفی DDR5 سرعت رم به 6440MT/s رسید و پیش‌بینی می‌شود که سرعت آن پس از توسعه بیشتر به 8400MT/s برسد. با افزایش سرعت پردازنده و رم، تاخیر به زودی به یک مشکل تبدیل خواهد شد. به این دلیل که سازندگان لپ‌تاپ باید فاصله‌ای را که داده‌ها بین RAM و CPU طی می‌کند در نظر بگیرند.

اگرچه مدت زمانی که طول می کشد تا سیگنال داده به 7 سانتی متر کوتاه برسد، برای ذهن انسان ناچیز است، اما شکاف بزرگی برای الکترونیک است، به خصوص با افزایش سرعت پردازنده ها و رم. به همین دلیل است که برخی از سازندگان ترجیح می دهند به جای اجزای منفرد، یک سیستم روی چیپ (SoC) را روی دستگاه های خود نصب کنند.

با اطمینان از اینکه داده ها فاصله کمتری از تراشه های مختلف روی رایانه خود را طی می کنند، می توانند عملکرد و ثبات بهتری را تضمین کنند. با این حال، این امر باعث می شود دستگاه هایی مانند اپل مک بوک ایر M2 تعمیر و ارتقاء آن تقریباً غیرممکن باشد. اگر به استیک های SODIMM روی مادربرد لپ تاپ نگاه کنید، خواهید دید که کاملاً دور از پردازنده قرار گرفته اند.

این به این دلیل است که اسلات هایی که تک تک استیک های رم را نگه می دارند، معمولاً از تراشه های SODIMM دورتر از پردازنده هستند. بنابراین در حالی که می توان گفت که سازندگان باید اسلات های SODIMM را برعکس بچرخانند، آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. به این دلیل که سیم هایی که از پردازنده به اسلات رم منتهی می شوند باید دقیقاً برابر باشند.

این تضمین می کند که سیگنال های بین رم و پردازنده به طور همزمان می رسند. اگر اسلات‌های SODIMM را طوری برگردانید که به پردازنده نزدیک‌تر شود، فضای کافی برای قرار دادن تمام آثار مسی مورد نیاز برای اطمینان از این فاصله ندارید. با این حال، CAMM نیاز به دو اسلات رم را برطرف می کند. از آنجایی که میله های CAMM دارای ظرفیت 128 گیگابایت یا بیشتر هستند، برای اکثر دستگاه ها فقط به یکی نیاز دارید. این به سازندگان اجازه می دهد تا اسلات CAMM را تا حد امکان نزدیک به CPU قرار دهند.

CAMM نازکتر از SODIMM است

مزیت دیگری که CAMM نسبت به SODIMM دارد این است که از نظر فیزیکی باریک تر می باشد. در حالی که حالت اول گسترده‌تر است، لپ‌تاپ‌ها به طور کلی فضای مادربردی را دارند تا فرم فاکتور را در خود جای دهند. این به ویژه درست است زیرا شما فقط می توانید اندازه صفحه کلید را قبل از اینکه استفاده از آن ناراحت کننده شود تا یک نقطه کاهش دهید.

با این حال، سازندگان همچنان در تلاش هستند تا لپ تاپ های خود را تا حد ممکن نازک کنند. از آنجایی که CAMM حدود 57 درصد نازکتر از استیک های SODIMM بوده، یک مورد عالی برای انتقال است. کاهش ارتفاع Z ممکن است جریان هوای بهتری را در شاسی لپ تاپ ایجاد کند و خنک شدن آن را آسان تر کند. علاوه بر این، با افزایش سرعت DDR5، و برخی از کاربران مبتکر که حافظه های خود را اورکلاک می کنند، ممکن است زمانی فرا برسد که رم به نوعی خنک کننده نیاز داشته باشد.

مشخصات نازک تر CAMM می تواند به سازندگان اجازه دهد تا لوله های حرارتی را بدون به خطر انداختن ضخامت لپ تاپ خود بر روی آن بگذارند. حتی اگر سازندگان از فضای ذخیره‌شده برای خنک‌سازی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند از آن برای سایر قطعات مانند M.2 NVMe SSD یا ماژول‌های WLAN استفاده کنند.

CAMM به راحتی مقیاس پذیر و به صورت الکترونیکی مانند SODIMM است

یکی دیگر از مزایای CAMM این است که سازندگان می توانند به راحتی آن را ارتقا دهند. به دلیل ردپای زیاد آن، فشرده کردن تراشه های رم اضافی روی یک دوربین CAMM و حتی تبدیل آن به رم ECC دشوار نیست. علاوه بر این، می توانید CAMM تک کاناله، دو کاناله و حتی چهار کاناله را بر روی یک معماری مشابه بسازید، به این معنی که برای رسیدن به اهداف قیمت و عملکرد متفاوت نیازی به طراحی های متفاوت گران قیمت ندارید.

CAMM خیلی گرانتر از چوب های SODIMM نیست. CAMM تقریباً یک دلار در هر گیگابایت گرانتر از SODIMM است. با این حال، با توجه به اینکه هنوز به صرفه جویی در مقیاس دست پیدا نکرده، می توانید انتظار داشته باشید که قیمت آن با فرض پذیرش گسترده کاهش یابد. بهتر از همه، CAMM از نظر الکترونیکی مانند SODIMM است. این بدان معناست که سازندگان پردازنده مجبور نیستند برای سازگاری با این طراحی جدید رم تغییرات اساسی در معماری خود ایجاد کنند.

و اگرچه سازندگان لپ‌تاپ مجبورند طرح‌بندی مادربرد خود را برای قرار دادن تراشه‌های CAMM اصلاح کنند، حداقل نیازی به ایجاد تغییرات شدید در چیپ‌ست‌ها و سایر سخت‌افزارهای محاسباتی خود ندارند.

کدام لپ تاپ ها از CAMM پشتیبانی می کنند؟

از سال 2023، تنها دو مدل لپ‌تاپی از CAMM پشتیبانی می‌کنند که شامل ورک استیشن دل Precision 7670 و Precision 7770 است. این جایگزین های دسکتاپ برای استفاده شرکتی و سازمانی طراحی شده اند و به ترتیب بیش از 3300 دلار و 4100 دلار هزینه دارند. دل اولین بار CAMM را در ماشین های تجاری معرفی کرد. از آنجایی که مشاغل معمولاً این رایانه ها را به صورت عمده خریداری می کنند، دل امیدوار است که CAMM به سرعت مورد استفاده قرار گیرد. اما به غیر از این دو مدل، هیچ لپ‌تاپ دیگری در حال حاضر از CAMM پشتیبانی نمی‌کند.

آیا CAMM آینده رم لپ تاپ است؟

در حالی که CAMM نسبت به SODIMM مزایای قابل توجهی دارد، هنوز باید بر برخی موانع غلبه کند. به عنوان مثال، دل و JEDEC هنوز استاندارد نهایی را منتشر نکرده اند که همه سازندگان باید از آن پیروی کنند. علاوه بر این، تغییر به یک طراحی رم جدید برای سازندگان پرهزینه است، زیرا این امر مستلزم سرمایه گذاری های سنگین در ماشین ابزار، فرآیندهای طراحی و هزینه های نیروی کار است. با این وجود، اگر دل بتواند از مزایای CAMM استفاده کند و لپ‌تاپ‌های خود را برای خریداران مطلوب‌تر (و مقرون به صرفه‌تر) کند، می‌توانید انتظار داشته باشید که سایر تولیدکنندگان نیز از این روش پیروی کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *