بررسیلپ تاپ

بررسی سامسونگ گلکسی بوک 3 پرو

سامسونگ خانواده مدل های گلکسی بوک پرو خود را که اکنون در نسل سوم خود قرار دارند، به روز کرده است. پایه اصلی این خانواده گلکسی بوک 3 پرو است که در دو اندازه 14 و 16 اینچی عرضه می شود و در کنار گلکسی بوک 3 پرو 360 و پرچمدار گلکسی بوک 3 اولترا قرار می گیرد.

مدل‌های گلکسی بوک 3 پرو بروزرسانی تدریجی مدل‌های 2022 هستند که در موقعیت مشابهی قرار دارند و گزینه‌ای بسیار قابل حمل در اندازه 14 اینچی و چیزی با فضای نمایشگر کمی بزرگتر در اندازه 16 اینچی ارائه می شوند. اکنون در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی این لپ تاپ جدید و قدرتمند سامسونگ بپردازیم. پس در ادامه با همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 355.4 در 250.4 در 12.5 میلیمتر، وزن 1.56 کیلوگرم (نسخه 16 اینچ)، فریم آلومینیوم
  • صفحه نمایش: 16 اینچ، Dynamic AMOLED 2X، نسبت 16:10، وضوح 2880 در 1800 پیکسل، روشنایی 400 نیت، نرخ 120 هرتز
  • تراشه: نسل 13 اینتل Core i5-1360P یا Core i7-1360P، گرافیک Iris Xe
  • حافظه: 16 گیگابایت رم و 256/512 گیگابایت حافظه SSD
  • باتری: 75 وات ساعت، شارژ سریع 65 وات
  • ارتباطات: وای فای 6e و بلوتوث 5.1
  • پورت ها: دو تاندربولت 4، یک USB 3.2 Type-A، یک HDMI 2.0، یک microSD، جک 3.5 میلیمتری
  • سایر ویژگی ها: وبکم 1080p، اسپیکرهای چهارگانه AKG با قابلیت Smart Amp و Dolby Atmos

طراحی، کیبورد و پورت ها

سامسونگ گلکسی بوک 3 پرو کاملاً بازطراحی شده و مانند همه بازطراحی ها، خوب و برخی بد را به همراه دارد. اکنون به جای منیزیمی که در نسخه قبلی پیدا می کردید، از آلومینیوم ساخته شده است. قطعاً احساس برتری بیشتری دارد. روزهایی که به راحتی می‌توانستید صفحه و شاسی را فقط با گرفتن آن خم کنید، گذشته است.

اما آلومینیوم نیز ماده بسیار سنگین تری است و یکی از سنگین ترین موادی بوده که در لپ تاپ پیدا می کنید. این بدان معناست که گلکسی بوک 3 پرو بسیار سنگین‌تر است. وزن نسخه 14 اینچی 2.58 پوند است، در حالی که گلکسی بوک 2 پرو 13 اینچی تنها 1.92 پوند وزن دارد. به طور طبیعی، هنوز هم یک لپ تاپ سبک وزن به حساب می آید.

برای مدل 16 اینچی ماجرا کمی متفاوت است. این یک لپ تاپ نسبتا سبک با وزن 3.4 پوند است. در واقع، دو نوع لپ تاپ 16 اینچی وجود دارد؛ افرادی که لپ تاپ را با گرافیک اختصاصی نیاز دارند و یا اینکه همان نیازهایی را دارند که لپ‌تاپ 14 اینچی می‌خرند اما فقط صفحه نمایش بزرگ‌تری می‌خواهند. برای مقایسه، سرفیس لپ تاپ 5 نسخه 15 اینچی 3.44 پوند وزن دارد و گرم استایل 16 جدید ال‌جی تنها حدود 2.71 پوند وزن دارد. از سوی دیگر، XPS 15 دل با وزن 4.22 پوند همراه بوده، اما این شامل یک پردازنده 45 واتی و گرافیک RTX است.

اما در مورد وزن و ساخت کافی است و بیایید در مورد رنگی که گرافیت نام دارد صحبت کنیم؛ رنگ خاکستری متال این مدل استانداردی است که در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دیده‌ایم. یکی از تغییرات بزرگ در سری گلکسی بوک، معرفی مجدد پورت ها است؛ بر روی لپ تاپ دو پورت USB-C با تاندربولت 4، یک پورت USB-A، یک HDMI با اندازه کامل، یک کارت خوان microSD و یک پورت هدفون/میکرون 3.5 میلی متری دریافت می کنید.

کیبورد دستگاه با نور پس زمینه، انعطاف پذیری و فاصله ای مناسبی که دارد، برای تایپ کردن عالیست. در مدل 16 اینچی یک کلید Numpad کامل وجود دارد که علاقه مندان به صفحه گسترده از آن خوشحال خواهند شد.

صفحه نمایش، اسپیکر و وبکم

صفحه نمایش 16:10 در چند سال اخیر روی لپ تاپ محبوب زیادی پیدا کرده و این یکی از دلایلی بوده که روی گلکسی بوک 2 پرو قبلی استفاده می شد و تاحدودی ناخوشایند به نظر می رسید. با این حال سامسونگ این مشکل را در گلکسی بوک 3 پرو برطرف کرده است. نه تنها این مورد، بلکه اندازه موجود در مدل های قبلی را به ترتیب به 14 و 16 اینچ ارتقا بخشیده است. به عبارت دیگر، نمایشگر گلکسی بوک 3 پرو نسبت به قبل افزایش قابل توجهی داشته است. علاوه بر این رزولوشن نمایشگر نیز بهبود یافته حالا به 2880 در 1800 پیکسل تغییر یافته که یک پیشرفت بزرگ است.

همچنین پنل جدید هنوز AMOLED بوده، اما اکنون با نرخ تازه سازی متغیر 120 هرتز همراه است. OLED رنگ‌های پر جنب و جوش را به ارمغان می‌آورد، پیکسل‌ها آن را واضح می‌کنند و نرخ تازه‌سازی آن را صاف می‌کند. توجه داشته باشید که به طور پیش فرض، صفحه نمایش روی نرخ تازه سازی پویا تنظیم شده که بین 60 هرتز و 120 هرتز تغییر می کند.

طیف رنگی به همان اندازه خوب بوده و از 100 درصد srGB و 100 درصد P3 و 96 درصد NTSC و 98 درصد Adobe RGB پشتیبانی می کند. روشنایی به حداکثر 428.6 نیت رسید که از 400 نیت فراتر رفت. نسبت کنتراست بسیار بالا است، همانطور که برای یک صفحه نمایش AMOLED انتظار می رود، با 14330:1 ارائه می شود. روشنایی صفحه نمایش برای استفاده در فضای داخلی به اندازه کافی بیشتر است، اما احتمالاً در یک روز آفتابی در خارج از منزل با مشکل مواجه خواهید شد.

یک سیستم بلندگوی AKG در گلکسی بوک 3 پرو وجود داشته که قطعاً عملکرد خوبی دارد. این دستگاه از ووفرهای دوگانه 5 واتی و توییترهای دوگانه 2 واتی برای ارائه بهترین عملکرد صوتی که تاکنون از یک لپ‌تاپ ویندوزی شنیده‌ایم، استفاده می‌کند. وبکم دستگاه کیفیت 1080p دارد که برای تماس ویدیویی نظیر زوم به خوبی عمل می کند.

سخت افزار و عمرباتری

واحد بررسی ما مدلی با پردازنده نسل 13 اینتل Core i5، رم 16 گیگابایتی و 256 گیگابایتی حافظه SSD PCIe Gen 4 است. در تست عملکرد کلی Geekbench 5.4، گلکسی بوک 3 پرو امتیاز 9746 را به دست آورد که بر میانگین لپ تاپ پریمیوم (6977) برتری داشت. پردازنده Core i7-1260P در Inspiron 16، پردازنده Core i5-1240P در ZenBook 14 و تراشه M2 در MacBook Air نتوانستند از پس آن برآیند.

گلکسی بوک 3 پرو یک ویدیوی 4K را در 6 دقیقه و 41 ثانیه به 1080p تبدیل کرد که سرعت آن از میانگین رده (8:48) بالاتر است. متأسفانه، سامسونگ با وجود توسعه سریع‌ترین درایوهایی که می‌توانید بخرید، شما را با یک SSD کند استقبال می کند. حافظه 256 گیگابایتی SSD دارای سرعت انتقال تقریباً 436 مگابایت در ثانیه است که در مقایسه با میانگین پریمیوم (1258 مگابایت بر ثانیه) بسیار ناچیز است.

ممکن است ZenBook 14 (246 مگابایت بر ثانیه) را شکست داده باشد، اما نمی تواند Inspiron 16 (802 مگابایت بر ثانیه) یا مک بوک ایر (2211 مگابایت در ثانیه) را لمس کند. از نظر گرافیکی، گلکسی بوک 3 پرو با تراشه گرافیکی یکپارچه اینتل Iris Xe همراه شده که از پس کارهای روزمره به خوبی بر می آید.

در بنچمارک Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm (1080p)، دستگاه سامسونگ 33 فریم در ثانیه را مدیریت کرد و آن را قابل پخش کرد، اما نه به حد متوسط 49 فریم بر ثانیه که به دنبال آن بودیم. با این حال، از Inspiron 16 (19 فریم بر ثانیه) و ZenBook 14 (21 فریم در ثانیه) که پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه مشابهی داشتند، گذشت. در همین حال، پردازنده گرافیکی M2 مک بوک ایر به طور متوسط 40 فریم بر ثانیه بود. در بنچمارک گرافیک مصنوعی 3DMark Fire Strike، گلکسی بوک 3 پرو امتیاز 4759 را کسب کرد که میانگین رده (8194) را از دست داد، اما Inspiron 16 (3869) و ZenBook 14 (4048) را پشت سر گذاشت.

چیزی که واقعاً شانس سامسونگ را برای ارائه یک لپ تاپ ستاره از بین می برد، عمر باتری 75 وات ساعتی گلکسی بوک 3 پرو است. در تست باتری، دستگاه 6 ساعت و 51 دقیقه دوام آورد و به میانگین لپ‌تاپ پریمیوم 10:02 رسید. Inspiron 16 (13:28)، ZenBook 14 (10:52) و MacBook Air (14:06) همه دو رقمی شدند. اگر فقط Inspiron 16 بود، سامسونگ می توانست از سرزنش نمایشگر 3K آن خلاص شود، اما ZenBook 14 دقیقاً با وضوح آن مطابقت دارد.

ویژگی ها و امکانات

سامسونگ در گذشته اشاره کرده بود که می‌خواهد لپ‌تاپ‌هایش دستگاه‌های مناسبی برای کاربران گوشی‌های هوشمند گلکسی باشند. این یک تمایل غیرمعمول نیست زیرا همه آنچه را اپل دارد می‌خواهند؛ اکوسیستمی که به OEM اجازه می‌دهد با در اختیار داشتن کل استک، تجربه بهتری ایجاد کند، که همچنین خروج افراد را سخت‌تر می‌کند.

به این ترتیب، تعداد زیادی اپلیکیشن سامسونگ مانند Samsung Notes، Samsung Pass، Samsung Studio Plus، Samsung TV Plus، Screen Recorder، Samsung Flow، Second Screen، Samsung Gallery، Samsung Settings و غیره را در این لپ تاپ خواهید دید. این تعداد زیادی برنامه است، اما در نتیجه چیزهای زیادی دریافت خواهید کرد. اگر از کاربران Galaxy S Ultra هستید، Samsung Notes یک ویژگی کلیدی است. به هر حال، این یک برنامه یادداشت برداری واقعاً پرکاربرد نیست، بنابراین اگر روی آن سرمایه گذاری کرده اید، احتمالاً رایانه ای می خواهید که دارای آن باشد.

سامسونگ استودیو پلاس یک ویرایشگر ویدیوی دقیق است. اگرچه این به اندازه برنامه Premiere Pro نیست، اما یک برنامه جالب است، به خصوص که مایکروسافت سال‌ها پیش با Windows Movie Maker جاه‌طلبی‌های خود در زمینه ویرایش ویدیو را از بین برد و اکنون Clipchamp را در اختیار قرار داده است. همچنین می‌تواند کلیپ‌های ویدیویی را از برنامه Samsung Gallery که از OneDrive به عنوان ستون فقرات برای همگام‌سازی عکس‌ها و ویدیوها بین رایانه و تلفن هوشمند گلکسی شما استفاده می‌کند، بکشد. Second Screen یکی از ویژگی هایی است که سامسونگ از سال گذشته به آن روی آورده است. این بسیار ساده است: اگر تبلت سامسونگ دارید، می توانید از آن به عنوان مانیتور دوم بی سیم استفاده کنید.

جمع بندی

چیزهای زیادی در مورد سامسونگ گلکسی بوک 3 پرو وجود دارد؛ این دستگاه دارای طراحی مینیمال زیبا، متناسب و عالی با نمایشگر زیبا و بلندگوهای برجسته است. همچنین از مدیریت حرارتی بسیار تحت تأثیر قرار گرفتیم، خنک نگه داشتن چیزها در چنین شاسی باریکی کار بدی نیست، اما سامسونگ در اینجا کار قابل تحسینی انجام داده است.

عمر باتری در این مدل کمی ضعیف است، احتمالاً به دلیل صفحه نمایش OLED عظیم با وضوح بالا، اما اگر برایتان مهم نیست که یک شارژر (خوشبختانه کوچک) با خود حمل کنید، همچنان قابل استفاده است. بدون شک این دستگاه گران قیمتی است که خود را در اعماق قلمرو مک بوک می بیند، اما عملکرد و کیفیت ساخت آن تا حد زیادی به توجیه این امر کمک می کند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای داشتن ظاهر و احساسی ممتاز از صرف اندکی هزینه اضافی بدشان نمی آید، فکر می کنیم از گلکسی بوک 3 پرو بسیار راضی خواهید بود.

مزایا

  • طراحی مینیمال و شیک
  • صفحه نمایش OLED زیبا
  • ارتباطات عالی
  • بلندگوهای خوب

معایب

  • عمر باتری خیلی خوب نیست
  • بسیار گران است
منبع
xda-developerspocket-lint
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا