آموزش

بازنشانی کارخانه چه کاری انجام می دهد؟

“بازنشانی کارخانه” که گاهی اوقات “بازنشانی سخت” نیز نامیده می شود، اصطلاحی است که در دنیای فناوری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب توصیه می شود برای رفع مشکلات آزاردهنده دستگاه را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید و معمولاً مشکل را حل می کند. چرا اینطور است؟

بازنشانی کارخانه چیست؟

بیایید با تعریف Factory Reset یا بازنشانی کارخانه شروع کنیم. بخش “Factory” اصطلاح اشاره ای به کارخانه ای است که دستگاه در آن تولید شده است. انجام بازنشانی کارخانه، دستگاه را به تنظیمات سازنده اصلی خود بازمی گرداند. هر چیزی که باعث ایجاد مشکل می شود به احتمال زیاد از بین خواهد رفت و داده‌های شما از دستگاه حذف می‌شوند. به همین دلیل است که اگر دستگاه قدیمی را می‌فروشید یا به‌طور دیگری دور می‌زنید، بازنشانی کارخانه ایده خوبی است.

می توانید بازنشانی کارخانه ای مانند قرار دادن دستگاه خود در ماشین زمان را تصور کنید. پس از تکمیل فرآیند، دستگاه دقیقاً مانند زمانی است که کاملاً نو بود. باید دوباره از ابتدا راه اندازی شود. البته ریست فکتوری فقط برای نرم افزار اعمال می شود. نمی تواند هیچ نقص سخت افزاری را برطرف کند.

بازنشانی کارخانه چه کاری انجام می دهد؟

بنابراین، بازنشانی کارخانه، دستگاه را به حالت اولیه خود بازمی گرداند. بیایید کمی عمیق‌تر به آنچه که مستلزم آن است بپردازیم. بسته به دستگاه، بازنشانی کارخانه ممکن است چند دقیقه طول بکشد. در آن زمان چه اتفاقی می افتد؟ هنگامی که یک دستگاه الکترونیکی جدید (مانند رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند) دریافت می کنید، با یک “لایه پایه” نرم افزار از قبل بارگذاری می شود.. این شامل سیستم عامل، برخی از اپلیکیشن ها و فایل ها، تنظیمات از پیش پیکربندی شده، و غیره می شود. همانطور که از دستگاه استفاده می کنید، داده های خود را اضافه می کنید.

هنگامی که تأیید کردید که می‌خواهید بازنشانی به تنظیمات کارخانه انجام دهید (که معمولاً به چندین تأیید نیاز دارد) دستگاه به حالت «بازیابی» کم مصرف راه‌اندازی مجدد می‌شود. سپس دستگاه تمام مناطق قابل نوشتن توسط کاربر سیستم عامل را پاک می کند و آنها را با نسخه کارخانه بازنویسی می کند.

یکی از نکات مهم این است که لایه پایه می تواند تغییر کند. فرض کنید لپ‌تاپ شما در ابتدا از ویندوز 10 استفاده می‌کرد، اما شما آن را به ویندوز 11 ارتقا دادید. بازنشانی به تنظیمات کارخانه، دستگاه را به ویندوز 10 باز نمی‌گرداند. ویندوز 11 یک “لایه پایه” جدید برای دستگاه شما ایجاد می‌کند.

آیا می توانید اطلاعات را پس از بازنشانی کارخانه بازیابی کنید؟

سیستم‌عامل‌ها به طور کلی کاملاً روشن می‌کنند که بازنشانی کارخانه‌ای قابل بازگرداندن نیست. با این حال، ممکن است به اشتباه چیزی را در طول بازنشانی کارخانه از دست بدهید. آیا شانس بازیابی وجود دارد؟ پاسخ کوتاه این است که بله، شما می توانید! در واقع بازیابی اطلاعات پس از بازنشانی کارخانه معمولاً غیرممکن است. بهترین گزینه شما این است که از یک نسخه پشتیبان بازیابی کنید، اما این نیاز به کمی تفکر دارد.

ایجاد نسخه پشتیبان از داده های مهم همیشه ایده خوبی است. گاهی اوقات بازنشانی کارخانه تنها راه ذخیره دستگاه است و نمی توانید ابتدا یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. خبر خوب این است که راه های زیادی برای پشتیبان گیری از رایانه ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند وجود دارد. سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین فراوان هستند، اما داده‌های شما در فضای ابری ذخیره می‌شوند و عمدتاً خارج از کنترل شما هستند.

برای آیفون، آیپد و اندروید، فضای ذخیره سازی ابری انتخاب خوبی است. پشتیبان‌گیری آفلاین قابل اطمینان‌تر است، اما به‌خصوص برای گوشی‌های هوشمند چندان راحت نیست.

آیا می توانید بارها بازنشانی کارخانه ای انجام دهید؟

ممکن است تعجب کنید که آیا پاک کردن و بازنویسی مکرر داده ها می تواند به دستگاه شما آسیب برساند. خبر خوب این است که واقعاً چیزی نیست که نگران آن باشید. از نظر فنی محدودیتی برای چند بار بازنشانی کارخانه ای گوشی، تبلت یا رایانه وجود ندارد. بازنشانی کارخانه روی حافظه فیزیکی دستگاه تأثیر می گذارد.

پس از همه، این جایی است که داده هایی که در حال پاک شدن و بازنویسی هستند ذخیره می شوند. این چرخه مکرر می‌تواند به حافظه آسیب برساند، اما برای مشاهده واقعی این آسیب به تعداد زیادی ریست نیاز است. اگر در حال بازنشانی کارخانه ای دستگاه خود به مدت چند ماه است، این برای حافظه خوب نیست. با این حال، اکثر مردم احتمالاً در سال حداکثر دو تا سه بازنشانی کارخانه ای انجام می دهند و بسیاری ممکن است هرگز نیازی به انجام آن نداشته باشند. ناامید نشوید مگر اینکه ریست کننده مزمن باشید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا