صوتی و تصویری

QNED ،OLED و QLED: تفاوت چیست و کدام بهترین است؟

تولیدکنندگان نمایشگر مانند سامسونگ و ال‌جی سال‌هاست که با هم رقابت می‌کنند. این شرکت ها بهترین نمایشگرها را از نظر دقت رنگ، محدوده دینامیکی، عمق رنگ و موارد دیگر تولید می کنند. تحقیق و توسعه آنها منجر به بسیاری از فناوری های پیشرفته مانند OLED، QLED و QNED شد.

بنابراین، برای به دست آوردن تجربه تماشای تلویزیون نهایی، به تلویزیونی نیاز دارید که هر یک از این فناوری ها را تکان دهد. اما تفاوت بین OLED، QLED و QNED چیست و کدام یک را باید برای تنظیمات خاص خود دریافت کنید؟ بنابراین، اجازه دهید این فناوری‌ها را عمیق‌تر بررسی کنیم و ببینیم کدام صفحه نمایش برای برنامه شما بهترین است.

OLED چیست؟

اگرچه فناوری OLED در دهه 80 ایجاد شد، اما نمایشگرهای تلویزیون OLED تنها پس از انتشار صفحه نمایش 55 اینچی EM9700 ال‌جی در سال 2013 محبوب شدند. OLED مخفف Organic Light Emitting Diode است که در آن هر پیکسل نور خود را ساطع می کند. این امر نیاز به نور پس‌زمینه را از بین می‌برد و به نمایشگرهای OLED این امکان را می‌دهد تا عمیق‌ترین رنگ‌های سیاه و از نظر فنی نسبت کنتراست بی‌نهایت را داشته باشند و به آنها کمک می‌کند محدوده دینامیکی بی‌نظیر (HDR) را ارائه دهند.

برای اینکه درک بهتری داشته باشید، نحوه کار یک ال سی دی فول آرایه معمولی به این صورت است:

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده، یک صفحه نمایش LCD معمولی دارای سه لایه اصلی است: یک نور پس زمینه، یک پنل کریستال مایع و یک فیلتر رنگ. صفحه نمایش از نور پس زمینه به عنوان منبع نور استفاده می کند. سپس نور به‌طور متغیری کاهش می‌یابد و توسط پنل کریستال مایع دستکاری می‌شود تا تصویری در مقیاس خاکستری ایجاد شود. این تصویر در مقیاس خاکستری سپس از لایه فیلتر رنگ عبور می کند و در نتیجه تصویر رنگی نهایی را که روی صفحه نمایش خود می بینید به دست می آید.

از سوی دیگر، نمایشگرهای OLED تنها از یک پنل تک لایه استفاده می کنند. اگرچه این پنل از لایه‌های فرعی شامل زیرلایه، یک آند، یک لایه ارگانیک، یک کاتد و یک لایه کپسوله تشکیل شده، اما به صورت یک واحد تولید می‌شود و به نمایشگرهای OLED اجازه می‌دهد تا به شکل فاکتورهای بسیار نازکی ارائه شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که صفحه‌های OLED در هر پیکسل کنترل می‌شوند (از روشنایی تا رنگشان)، برای شکل دادن به تصاویری که روی صفحه می‌بینید نیازی به لایه دیگری ندارید. با این ویژگی‌ها، نمایشگرهای OLED دارای کوچک‌ترین زیرپیکسل‌ها و بالاترین محدوده دینامیکی هستند. آنها همچنین معمولاً دقیق ترین پانل های رنگ در بازار هستند.

با این حال، نمایشگرهای OLED دارای روشنایی ضعیفی هستند که معمولاً بین 500 تا 1500 نیت روشنایی دارند. در مقابل، نمایشگرهای QLED و QNED می‌توانند با سرعت 1000 تا 4000 نیت بسیار روشن‌تر شوند.

QLED چیست؟

QLED مخفف کوانتوم دات ال ای دی است. این نوع نمایشگر از فناوری کوانتومی دات برای جایگزینی فیلتر رنگی معمولی در LCD های سنتی استفاده می کند. این فیلتر جدیدتر از نقاط کوانتومی برای جذب نور آبی استفاده می کند و می‌تواند قرمزتر، سبزهای سبزتر و آبی‌های آبی‌تر را ساطع کند که مزایای متعددی نسبت به LCD‌های سنتی دارد، مانند وسعت رنگ گسترده‌تر، سطح روشنایی بالاتر و دقت رنگ بهتر.

علاوه بر این، نمایشگرهای جدیدتر QLED مجهز به فناوری نور پس‌زمینه mini LED هستند که به دلیل قابلیت‌های تیره‌کردن محلی بهتر، شکوفایی صفحه را به حداقل می‌رساند و در عین حال محدوده دینامیکی بالاتری را ارائه می‌دهد.

QNED چیست؟

در پاسخ به QLED سامسونگ و دیگر نمایشگرهای سطح بالا، ال‌جی فناوری صفحه نمایش خود، QNED را عرضه کرد. QNED که به نام Quantum Nano-Emitting Diode نیز شناخته می‌شود، کوانتومی دات، نور پس‌زمینه مینی LED و فناوری نانوسل ال‌جی را ترکیب می‌کند تا رنگ‌های خالص‌تر و طیف رنگی وسیع‌تری را با شکوفایی کمی حتی در سطوح روشنایی بالا ارائه دهد.

QNED درست مانند QLED کار می کند که از فناوری mini LED استفاده می کند. با این حال، QNED یک لایه دیگر در مقابل فیلتر نقاط کوانتومی به نام NanoCells اضافه می کند. این لایه از نانوذرات برای جذب نور ناخواسته ساطع شده از لایه کوانتوم دات استفاده می کند و اعوجاج رنگ را کاهش می دهد. نمایشگرهای QNED نیز اغلب از AI ThinQ برای بهینه سازی تنظیمات و کیفیت صدای خود بر اساس محتوای مشاهده شده استفاده می کنند.

مقایسه OLED ،QLED و QNED

OLED، QLED و QNED بهترین فناوری‌های نمایشگر موجود در حال حاضر هستند. همه آنها محدوده دینامیکی بالا، طیف رنگی گسترده و سطوح روشنایی بالا را ارائه می دهند و می توانند محتوای HDR واقعی را نمایش دهند. اگرچه همه دستگاه‌های توانمندی هستند، اما تفاوت‌های تکنولوژیکی آنها بر عملکرد آنها بسته به محیطشان تأثیر می‌گذارد، این چیزی است که هنگام تهیه یک تلویزیون جدید باید در نظر بگیرید.

در اینجا جدولی از مشخصات معمول نمایشگرهای QLED، QLED و QNED آورده شده است:

پارامترها OLED QLED QNED
قابلیت HDR بله بله بله
زاویه دید 178 درجه 160 درجه 160 درجه
فناوری Dimming Pixel Level Direct Full Array Mini LED
اوج روشنایی 400 – 1500 نیت 1000 – 4000 نیت 1000 – 4000 نیت
دقت رنگ دلتا E (کمتر بهتر است) 2 – 1 2 2
محدوده دینامیکی 1,000,000,000:1 1,000,000,000:1 1,000,000,000:1
مصرف برق 50 – 200 وات 100 – 400 وات 100 – 400 وات

همانطور که از جدول بالا می بینید، OLED در زوایای دید، مصرف انرژی و حتی دقت رنگ در برخی از نمایشگرها برتر است. بسیاری از این مزایا عمدتاً در بخشی از فناوری کاهش نور در سطح پیکسل صفحه نمایش OLED است که به آن اجازه می دهد تا رنگ ها را ساطع کند و پیکسل های جداگانه را در قسمت های کاملاً تاریک یک تصویر خاموش کند. با این حال، صفحه نمایش های OLED نیز مستعد مشکلات سوختگی هستند.

اگرچه OLED ها تقریباً محدوده دینامیکی مشابه QLED و QNED روی کاغذ دارند، این تنها به دلیل حداکثر روشنایی موجود در این نمایشگرها است. از نظر عملی، تا زمانی که اتاق به شدت روشن نباشد، باید محدوده دینامیکی بهتری با OLED ها نسبت به QLED و QNED داشته باشید. بر خلاف OLED، نمایشگرهای QLED می توانند سطوح روشنایی بالاتری را تولید کنند و در معرض سوختن صفحه نمایش نیستند. دقت رنگ QLED نیز از OLED دور نیست، زیرا از نقاط کوانتومی برای به تصویر کشیدن قرمزتر، آبی‌های آبی‌تر، و سبزهای سبزتر استفاده می‌کند.

نقطه ضعف استفاده از نمایشگرهای QLED این است که به دلیل نور پس زمینه LED، بیشتر در معرض شکوفایی صفحه نمایش هستند. این مشکل در مورد دستگاه‌های QLED قدیمی‌تر است، زیرا احتمالاً مجهز به مینی ال‌ای‌دی‌های مدرن نیستند که در حال تبدیل شدن به استانداردی برای نمایشگرهای سطح بالا هستند. QNED، جدیدترین نوع نمایشگر، می‌تواند از جدیدترین فناوری‌های نمایشگر مانند نقاط کوانتومی، نور پس‌زمینه LED، و فیلترهای نانوسل استفاده کند که محدوده دینامیکی و خلوص رنگ بالاتری را نسبت به نمایشگرهای QLED ارائه می‌کند که نمایشگر شکوفه‌ای اندک یا بدون شکوفا می‌شود.

کدام نمایشگر برای شما مناسب است؟

اگرچه OLED، QLED و QNED همگی می‌توانند تصاویری شفاف و با رنگ دقیق ارائه دهند، اما در انتخاب بهترین فناوری نمایشگر برای شما، تصمیم در نهایت به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی دارد. اگر قصد دارید یک سینمای خانگی بسازید که در آن بتوانید نورها را کنترل کنید و از تابش انعکاس در تمام اتاق جلوگیری کنید، یک صفحه نمایش OLED دریافت کنید. محدوده دینامیکی از یک پنل OLED بهترین در بازار است.

اگر قصد دارید از صفحه نمایش در اتاق نشیمن با نور محیط از پنجره ها و درها استفاده کنید، تهیه یک تلویزیون QNED باید بهتر از صفحه نمایش OLED کار کند زیرا می تواند روشنایی بالاتری تولید کند. همچنین، زوایای دید نمایشگرهای QNED بهتر از OLED و QLED هستند، که اگر با خانواده تماشا کنید، جایی که همه از زوایای مختلف آن را تماشا می‌کنند، عالی است.

در مقابل، اگر اهل بازی هستید، ممکن است بخواهید از QLED استفاده کنید، جایی که تنها یک یا دو نفر جلوی نمایشگر خواهند بود. نمایشگرهای QLED حرکت را بهتر از OLEDها کنترل می کنند زیرا اکثر QLED ها نرخ تجدید متغیر (VRR) و تاخیر ورودی کم را ارائه می دهند. همچنین، تلویزیون‌های QLED بر خلاف نمایشگرهای QNED معمولاً ارزان‌تر هستند و در اکثر بازارها به راحتی در دسترس هستند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا