بازیابی سیستم یا System Restore یک ابزار کلیدی بازیابی ویندوز است. اگر با رایانه ویندوز خود مشکلی دارید، System Restore می تواند به شما کمک کند فایل های سیستم، فایل های برنامه و اطلاعات رجیستری را به حالت قبلی برگردانید. اگر این فایل ها خراب یا آسیب دیده باشند، System Restore آنها را با فایل های خوب جایگزین می کند و مشکل شما را حل می کند.

با این حال، مواقعی وجود دارد که بازیابی سیستم کار نمی کند یا یک پیام خطا برمی گرداند. اگر بازیابی سیستم در ویندوز 10 کار نمی کند، چند راه حل برای شما در دسترس است.

1. یک نقطه بازیابی سیستم جایگزین را امتحان کنید

ابتدا یک نقطه بازیابی سیستم دیگر را امتحان کنید. ممکن است چیزی نقطه بازیابی پیش‌فرض را در طول فرآیند فروشگاه خراب کرده باشد و به همین دلیل، بوت نمی‌شود. استفاده از نقطه جایگزین برای طیف وسیعی از مشکلات بازیابی سیستم کار می کند.

rstrui را در نوار جستجوی منوی Start تایپ کنید و بهترین تطابق را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر زیر می بینید، ما سه نقطه بازیابی سیستم داریم. داشتن چند نقطه بازیابی سیستم عمل خوبی است، اما توزیع آنها در محدوده وسیع‌تری از تاریخ‌ها ترجیح داده می‌شود تا طیف وسیع‌تری از گزینه‌های بازیابی داده را در اختیار شما قرار دهد.

در آن، اگر پنجره بازیابی سیستم شما بیش از یک نقطه برای انتخاب دارد، یکی را قبل از جدیدترین انتخاب کنید. ممکن است مجبور شوید برای دیدن نسخه‌های پشتیبان خود روی Show more restore points (در بالا نشان داده نشده) کلیک کنید. پس از انتخاب نقطه بازیابی، Next را فشار دهید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

در حالت ایده آل، این مشکل شما را حل می کند. با این حال، اگر پیام خطایی مشاهده کردید یا اگر System Restore عملیات بازیابی را انجام داد که مشکل شما را حل نکرد، لطفاً به خواندن بخش بعدی ادامه دهید.

2. System Restore را از حالت Safe Mode اجرا کنید

اولین درگاه تماس شما باید حالت ایمن یا Safe Mode باشد. حالت ایمن در بسیاری از موقعیت‌ها نجات بخش است، به خصوص زمانی که بازیابی سیستم کار نمی‌کند. برخلاف فرآیند بوت معمولی، حالت ایمن محدوده محدودی از درایورها و فایل‌ها را بارگیری می‌کند. مشکلاتی که هنگام اجرای System Restore با آن مواجه می‌شوند معمولاً با تلاش مجدد در حالت ایمن برطرف می‌شوند.

ابتدا باید در ویندوز 10 وارد حالت Safe Mode شویم. سه راه آسان برای انجام این کار وجود دارد:

  • به Settings > Update & Security > Recovery بروید. در قسمت Advanced start-up، Restart now را انتخاب کنید. با این کار سیستم شما در منوی Advanced Start-up settings راه اندازی مجدد می شود.
  • از آنجا، Troubleshoot > Advanced options > Startup Settings > Restart را انتخاب کنید.
  • در راه اندازی مجدد، لیستی از گزینه ها را مشاهده خواهید کرد. 4 یا F4 را برای راه‌اندازی رایانه به Safe Mode انتخاب کنید (5 یا F5 را برای حالت ایمن با شبکه انتخاب کنید).
  • Windows Key + R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود. msconfig را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.
  • تب Boot را باز کنید. کادر کنار Safe Mode را علامت بزنید. اگر به شبکه نیاز دارید، آن را از زیر انتخاب کنید.
  • پس از زدن Apply و بستن پنجره System Configuration، پیامی برای راه اندازی مجدد سیستم دریافت خواهید کرد. (توجه داشته باشید که سیستم شما به طور مداوم در حالت Safe Mode بوت می شود مگر اینکه تیک گزینه System Configuration را بردارید. پس از اطمینان از رفع مشکل، همین روند را در حالت Safe Mode تکرار کنید.)
  • کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. برای ورود به حالت Safe Mode، کلید F8 را در هنگام بوت فشار دهید. این یک روش آزمایش شده است. با این حال، اگر از ویژگی Windows Fast Startup استفاده می کنید، ارسال اسپمینگ F8 کار نخواهد کرد.

هنگامی که در Safe Mode قرار گرفتید، ادامه دهید و rstrui را در نوار جستجوی منوی Start تایپ کنید و بهترین مطابقت را انتخاب کنید تا System Restore در حالت ایمن ویندوز 10 باز شود. اگر System Restore در حالت Safe Mode کار کند، نشانگر واضحی است که چیزی، احتمالاً یک برنامه یا سرویس، در طول بوت معمولی مانع آن می شود. با این حال، گاهی اوقات، تنظیمات آنتی ویروس می‌تواند باعث عملکرد نادرست System Restore شود.

3. System Restore Disk Space Usage را پیکربندی کنید

اگر هنوز نمی توانید بازیابی سیستم را به درستی اجرا کنید، تخصیص فضای هارد دیسک را تنظیم کنید. ممکن است بدون اطلاع شما تمام شده باشد (یک حرکت کلاسیک ویندوز).

توصیه می کنیم حداقل 4 گیگابایت را اختصاص دهید. برخی خواهند گفت که بیش از حد است؛ با این حال، از آنجایی که هر به‌روزرسانی اصلی ویندوز 10 حدود 4 گیگابایت حجم دارد (به‌روزرسانی‌های اصلی، بسته‌های عظیم نیم‌ساله هستند تا به‌روزرسانی‌های تجمعی معمولی)، بهتر است فضای کافی برای قرار دادن آن باقی بماند.

از طرف دیگر، ممکن است بخواهید بازیابی سیستم فضای زیادی را اشغال نکند، به خصوص اگر از قبل محدود شده باشید. با این حال، تنظیم فضای دیسک ابزار بازیابی راه دیگری است که می توانید سعی کنید بازیابی سیستم را هنگامی که کار نمی کند، تعمیر کنید.

بیایید بررسی کنیم که در مورد تخصیص بازیابی سیستم شما چه می‌گذرد.

  • system protection را در نوار جستجوی منوی استارت تایپ کنید و Create a system restore point را انتخاب کنید.
  • Configure را انتخاب کنید. میزان استفاده از فضای دیسک خود را بررسی کنید و اگر کمتر یا مساوی 300 مگابایت باشد، آن را افزایش دهید.

تخصیص ذخیره سازی نقطه بازیابی فعلی خود را بررسی کنید. ویندوز 7 به اندازه ویندوز 8، 8.1 یا 10 به فضای دیسک نیاز ندارد. اما اگر فضای خالی دارید، از 3 درصد پیش فرض به بیش از 5 درصد افزایش دهید.

4. از ایجاد نقاط بازیابی سیستم اطمینان حاصل کنید

این به طور کامل به حل مشکل فعلی شما کمک نمی کند، اما دفعه بعد کاملاً به شما کمک خواهد کرد. آیا نقاط بازیابی سیستم روشن است؟ آیا به طور منظم و خودکار ایجاد می شوند؟ rstrui را در نوار جستجوی منوی Start تایپ کنید و ورودی مربوطه را انتخاب کنید. وقتی از شما خواسته شد Next را فشار دهید و لیستی از نقاط بازیابی سیستم فعلی خود را مشاهده خواهید کرد.

این هیچ چیزی در آنجا پیدا نشد، باید به گزینه های System Protection که قبلا استفاده کردیم بازگردید.

  • system protection را در نوار جستجوی منوی استارت تایپ کنید و Create a system restore point را انتخاب کنید.
  • Configure را انتخاب کنید. در قسمت Restore Settings، مطمئن شوید که Turn on system protect تیک خورده باشد.

5. ویندوز را دوباره نصب، ریست یا تعمیر کنید

اینجاست که گزینه‌های بین ویندوز 7 و نسخه‌های ویندوز مدرن از هم جدا می‌شوند. کاربران ویندوز 8، 8.1 و 10 می توانند فایل های نصب خود را Refresh یا Reset کنند. این فرآیند معمولاً هر گونه مشکل باقی مانده مربوط به فایل های سیستم را پاک می کند. علاوه بر این، با گزینه‌های اضافی در مورد اینکه چه فایل‌هایی به‌روزرسانی یا ریست می‌شوند، هیچ داده مهمی را از دست نمی‌دهید. (اما ابتدا از هر فایل مهم بک آپ بگیرید!)

کاربران ویندوز 8، 8.1 و 10 می توانند سیستم عامل خود را Refresh یا Reset کنند.

  • Refresh (ویندوز 8): ویندوز را مجدداً نصب می کند و فایل ها و تنظیمات شخصی را دست نخورده نگه می دارد.
  • Reset: ویندوز را مجدداً نصب می‌کند اما فایل‌ها، تنظیمات و برنامه‌ها را حذف می‌کند، به جز مواردی که همراه رایانه شما هستند.
  • Reset با Keep My Files (ویندوز 10): ویندوز را از درایو بازیابی مجدد نصب می‌کند و فایل‌ها، تنظیمات و برنامه‌ها را دست نخورده نگه می‌دارد.

Windows 8 Refresh با قابلیت Keep My Files به Windows 10 Reset تبدیل شد. آنها همان فرآیند ترمیم را انجام می دهند.

  • Windows Key + I را فشار دهید و به Update & Security > Recovery بروید.
  • در قسمت Reset this PC، Get start را بزنید.
  • گزینه Keep my files یا Remove Everything را انتخاب کنید. همانطور که می خواهیم سیستم شما را به روز کنیم، حالت اول را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که این فرآیند تنظیمات شما را بازنشانی می کند و برنامه های ویندوز شما را حذف می کند. هنگامی که از شما خواسته شد روی Reset کلیک کنید، و فرآیند واقعی ممکن است چند دقیقه طول بکشد. کاربران ویندوز 7 محدود به نصب مجدد یا تعمیر هستند.

نحوه حذف نقاط بازیابی سیستم قدیمی

می توانید نقاط بازیابی سیستم قدیمی را حذف کنید. در نهایت، System Restore نقاط بازیابی سیستم شما را به‌روزرسانی می‌کند و هر بار قدیمی‌ترین آنها را جایگزین می‌کند (به همین دلیل است که برخی افراد فضای زیادی را به System Restore اختصاص می دهند.). با این حال، اگر می‌خواهید نقاط بازیابی سیستم خود را حذف کنید، به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را بدون از بین بردن همه چیز انجام دهید.

کاربران ویندوز 8، 8.1 و 10 باید:

  • disk clean را در نوار جستجوی منوی شروع تایپ کنید. روی Best match کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید.
  • C: را به عنوان درایوی که می خواهید تمیز کنید انتخاب کنید، سپس OK را فشار دهید. Disk Clean-up مقدار فضای موجود برای تمیز کردن را محاسبه می کند.
  • تب More Options را باز کنید. در قسمت System Restore and Shadow Copies، Clean-up را انتخاب کنید.
  • اگر می خواهید ادامه دهید، Delete را فشار دهید. این روش آخرین نقطه بازیابی سیستم شما را در جای خود نگه می‌دارد، در حالی که با زدن Delete در پنل محافظت از سیستم، همه آنها حذف می‌شوند.
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *