آموزش

نحوه رفع خطای 0xc00000e5 ویندوز

خطای 0xc00000e5 ویندوز یکی از رایج ترین کدهای خطای است که کاربران گزارش می دهند. کد خطا معمولاً حاوی پیامی مانند «برنامه قادر به شروع صحیح نبود» است که به شما ایده تقریبی از علت داده، اما راه حلی ارائه نمی دهد.

چه چیزی باعث خطای ویندوز 0xc00000e5 می شود؟ کد خطا 0xc00000e5 نشان دهنده مشکل در یک یا چند اپلیکیشن است. به طور کلی، به این معنی است که برنامه نمی تواند به درستی باز شود، چه در صورت درخواست کاربر و چه به طور خودکار در هنگام راه اندازی. این خطا معمولاً به این دلیل است که نرم افزار آنتی ویروس شما برنامه را به عنوان مشکوک، به درستی یا نادرست علامت گذاری می کند.

همچنین گاهی اوقات ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که یک برنامه نمی تواند به فایل های سیستمی مورد نیاز دسترسی پیدا کند، زیرا آنها از بین رفته یا خراب هستند. علت هر چه باشد، این خطا می تواند بسیار خسته کننده باشد، به خصوص اگر بدون هشدار ظاهر شود و شما را از انجام کارها باز دارد. خوشبختانه، رفع خطای 0xc00000e5 معمولاً دشوار نیست اگر رایج‌ترین محرک‌ها را بشناسید.

از آنجایی که هیچ دلیل واحدی برای خطای 0xc00000e5 وجود ندارد، راه حل واحدی وجود ندارد. اما با دنبال کردن مراحل عیب‌یابی زیر، به زودی می‌توانید دوباره برنامه‌ها را بدون مشکل باز کنید.

1. بررسی کنید که آنتی ویروس شما مشکلی نداشته باشد

هم مایکروسافت دیفندر و هم سرویس های آنتی ویروس شخص ثالث، به ویژه Comodo و AVG، باعث ایجاد خطای ویندوز 0xc00000e5 می شوند. اگر مدت کوتاهی پس از نصب یا به‌روزرسانی نرم‌افزار آنتی‌ویروس با این خطا مواجه شدید، احتمالاً مشکل از همین جاست. یک اسکن کامل ویروس را اجرا کنید، که امیدواریم به شما بگوید که خطا ناشی از بدافزار در رایانه شما نیست. اگر اسکن بدافزار را پیدا کرد، آن را حذف یا قرنطینه کنید. وقتی مطمئن شدید که سیستم شما از ویروس پاک شده است، سعی کنید برنامه را باز کنید تا بررسی کنید که آیا این دلیل خطا بوده است یا خیر.

اگر خطا ادامه داشت، سعی کنید برنامه مشکل را به لیست استثناهای آنتی ویروس اضافه کنید (معروف به Exclusions در مایکروسافت دیفندر) اگر با چندین برنامه با خطا مواجه شدید، اضافه کردن همه آنها به لیست استثناها می تواند دشوار باشد. ممکن است ساده تر باشد که نرم افزار آنتی ویروس خود را قبل از بررسی برنامه ها به طور موقت غیرفعال کنید.

اگر اکنون اپلیکیشن یا اپلیکیشن ها بدون خطا باز می‌شوند، علت را پیدا کرده‌اید. اگر می خواهید از بروز مجدد خطای 0xc00000e5 در آینده جلوگیری کنید، نرم افزار آنتی ویروس خود را تغییر دهید.

2. برنامه را به عنوان مدیر اجرا کنید

با فرض اینکه آنتی ویروس شما دلیل خطا نبوده، محتمل ترین گزینه بعدی این است که برنامه قادر به دسترسی به فایل های سیستم مورد نیاز نیست. این ممکن است به این دلیل باشد که برنامه دارای امتیازات لازم نیست. می‌توانید با اجرای برنامه به‌عنوان مدیر، آن را آزمایش کنید. می توانید این کار را با کلیک راست روی فایل EXE برنامه و انتخاب “Run as Administrator” از منوی زمینه انجام دهید. در پنجره تأیید UAC روی Yes کلیک کنید.

اگر با این کار مشکل برطرف شد، اما نمی‌خواهید هر بار که برنامه را باز می‌کنید، این روند تکرار شود، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که همیشه به‌عنوان سرپرست اجرا شود. برای انجام این کار، روی فایل EXE برنامه کلیک راست کرده و Properties > Compatibility را انتخاب کنید. کادر کنار Run this Program as an Administrator را علامت بزنید، سپس روی Apply کلیک کنید.

3. SFC و ChkDsk را از Command Prompt اجرا کنید

برای حل کردن فایل‌های سیستمی از دست رفته، خراب یا غیرقابل دسترس به‌عنوان علت خطا، هر دو اسکن System File Checker (SFC) و Check Disk (ChkDsk) را از Command Prompt اجرا کنید. Command Prompt را با تایپ cmd در جستجوی ویندوز باز کنید. روی نتیجه جستجو کلیک راست کرده و Run as Administrator را انتخاب کنید.

در Command Prompt، “SFC /scannow” را تایپ کرده و “Enter” را فشار دهید. هنگامی که اسکن SFC به پایان رسید، پیامی را مشاهده خواهید کرد که به شما می گوید آیا فایل های خراب پیدا و رفع شده اند یا خیر. اگر چیزی پیدا نشد یا فایل های خراب ترمیم نشدند، پیامی متناسب با هر نتیجه خواهید دید.

اسکن Check Disk همچنان می تواند مفید باشد، حتی اگر فایل های خراب در SFC پیدا و تعمیر شوند. در حالی که هنوز در Command Prompt هستید، “chkdsk /r c:” را تایپ کنید و “Enter” را فشار دهید تا اسکن دیسک شروع شود. می‌توانید درایوهای مختلف را با جایگزین کردن «c:» با حرف درایو مناسب اسکن کنید.

اسکن ChkDsk ممکن است کمی طول بکشد، اما اجازه دهید بدون وقفه اجرا شود. با تکمیل اسکن SFC و ChkDsk، برنامه را آزمایش کنید تا ببینید آیا خطا برطرف شده است.

4. به روز رسانی ویندوز را نصب کنید

تا زمانی که به این مرحله برسید، خطای برنامه 0xc00000e5 باید برطرف شود. اما اطمینان از به روز نگه داشتن ویندوز و اعمال آخرین وصله های امنیتی می تواند به شما در جلوگیری از خطاهای مشابه در آینده کمک کند.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا