در دنیای امروزی که از طریق اینترنت با با تمام دنیا ارتباط برقرار می کنیم، ویدیو استریم و لایو استریم مهمترین ابزارهای ارتباطی در دنیای آنلاین و کسب و کار ها هستند. همچنین، با گسترش بازی های آنلاین، طرفدار های این حوزه نیز روز به روز در حال افزایش است. در این مقاله، به بررسی تفاوت های ویدیو استریم، لایو استریم و گیم استریم پرداخته و به توضیح آنها می پردازیم.

استفاده از سرویس استریم ویدیو باعث می شود که برند شما حرفه ای تر به نظر برسد. با برگزاری جلسات زنده، شما می توانید ارتباط بیشتر و نزدیک تری را با مخاطبان خود برقرار کنید و از طریق ارائه محتوای ویدیویی، می توانید همیشه پاسخگوی سوالات مشتریان و در ذهن مخاطبان و بستر اینترنت ماندگار باشید و یا دوره آموزشی خود را به راحتی برگزار کنید.

این به شما اجازه می دهد تا اعتماد مخاطبان خود را نسبت به برند خود به شکل قابل توجهی افزایش دهید و در نهایت به فروش بیشتری دست یابید. با توجه به تمامی این مزایا، با استفاده از ویدیو استریمینگ، می توانید به شکل قابل توجهی به توسعه کسب و کار خود کمک کنید. همچنین در هرکدام از این حوزه ها پلتفرم های پیشرو را به همراه ویژگی ها و قابلیت های آنها معرفی کرده ایم که انتخاب را برای شما ساده تر کنیم. با ما همراه باشید تا تفاوت ویدیو استریم، لایو استریم و گیم استریم را بررسی کنیم.

صنعت ویدیو استریمنیگ

این روزها، صنعت استریمینگ ویدیو یا ویدیو استریم با سرعت رو به رشدی در حال توسعه است. به خصوص پس از شیوع ویروس کووید-۱۹ و افزایش تعداد افرادی که از خانه به صورت ریموت کار میکنند، استفاده از خدمات ویدیویی به عنوان روشی برای ارتباط با دیگران و نیز تفریح و سرگرمی، به عنوان یک گزینه محبوب و مطلوب به حساب میآید.

البته یکی از بزرگترین صنعتی که برپایه ویدیو شکل گرفته و در حال پیشرفت است حوزه آموزش است. اگر همچنان تجارت خود را به سمت ویدیو نبرده اید احتمالا در آینده با چالش های بزرگی مواجه خواهید شد اگر بخواهیم خیلی ساده و تیتر وار دلیل این مورد را نام ببریم باید گفت که موتور های جستجو به ویدیو ها اهمیت میدهند و از طرفی کاربران هم ویدیو را دوست دارند و به تماشا کردن آن عادت کرده اند همچنین شما با کمک ویدیو میتوانید با احساسات کاربران در ارتباط باشید.

البته توجه داشته باشید که برای انتخاب یک پلتفرم استریم ویدیو باید ملاک هایی را مدنظر داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ویدیو استریم

ویدیو استریم به معنای پخش ویدیو های شما در بستر اینترنت بر پایه پروتکل های مربوطه می باشد. ویدیو استریم به دوبخش آنلاین و آفلاین تقسیم می شود که در ادامه به بررسی هرکدام از آنها میپردازیم. در فناور ی استریم فایل چند رسانه ای که در دستگاه شما پخش می شود از سرور اراعه دهنده توسط اینترنت به دستگاه شما منتقل می شود و هر چند ثانیه یک بار به روز می شود.

ویدیو استریم آفلاین: در این مورد ویدیو شما از قبل ظبط شده است و بر روی پروتکل های مشخص شده به دست کاربران میرسد.

ویدو استریم آنلاین: در بخش بعدی به این مورد می پردازیم.

باید به این مورد توجه داشته باشیم که پیاده سازی یک سرویس ویدیو استریم از پیچیدگی های بالایی برخوردار است:

پیاده سازی سرویس استریمینگ ویدئو کار سادهای نیست. شما حداقل به سه سرویس نیاز دارید:

  1. سرویسی برای اینکود کردن ویدئوها به فرمتی که قابل استریم باشد
  2. سرویس دیگری برای ارائه محتوا بر روی شبکه CDN و مهمتر از همه
  3. سرویسی برای ارائه پلیر مناسب برای اجرا بر روی پلتفرمهای مختلف. انکود کردن ویدیو با توجه به گستره وسیع دستگاههای مختلف میتواند کار بغرنج و زمانبر ی باشد.

در این میان بهترین گزینه استفاده از سرویس های استریم ویدیو می باشدکه می‌تواند از ویدیو های شما محافظت کند. در واقع به کمک تکنولوژی DRM از نشر و خرید فروش غیرمجاز ویدیو و پادکست های شما جلوگیری می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله DRM چیست را مطالعه نمایید.

لایو استریم

لایو استریم نیز شبیه به ویدیو استریم است، با این تفاوت که شما ارتباط زنده با مخاطبین خود دارید.  گوگل میت و یوتیوب از جمله بزرگترین سرویس های لایو استریمی هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید . در صورتی قصد دارید جلسات رسمی برگزار کنید بهتر است که از گوگل میت استفاده کنید.

گیم استریم

با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از ویدیو استریمینگ در حوزه بازی های ویدیویی نیز به  تحت عنوان گیم استریمینگ شناخته می شود. در گیم استریمینگ، کاربران می توانند بازی کردن خود را زنده به دیگران نشان دهند و از طریق پخش زنده، با دیگر کاربران در ارتباط باشند و با آن ها تعامل کنند. توییچ به عنوان بزگترین و محبوب ترین پلتفرم گیم استریم بین گیمر ها شناخته شده است البته این پلتفرم به یک شبکه اجتماعی و فراتر از فقط یک گیم استریم بین گیمر ها تبدیل شده است.

پلتفرم استریم ویدیو نگاوید

نگاوید یک پلتفرم مخصوص میزبانی و استریم ویدیو و پادکست های شماست و این امکان را به شما میدهد که محتوای ویدیویی خود را در مقابل دانلود غیرقانونی محافظت کنید و محتوای خود را در بستر ی امن به مخاطبان خود نمایش دهید چرا که نگاوید از تکنولوژی و فناوری DRM استفاده می‌کند. همچنین بزودی در نسخه جدید نگاوید، CDN این سرویس محبوب نیز معرفی خواهد شد و در نسخه های بعدی نیز سرویس جذاب لایو استریم نگاوید رونمایی می‌شود.

از قابلیت ها و ویژگی های این سرویس میزبانی ویدیو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون تبلیغات
  • بهبود سئو
  • پهنای باند نامحدود
  • نمایش در وب سایت شما
  • سازگاری با تمام دستگاه ها
  • آپلود ویدیو تا 8k
  • جلوگیری از دانلود ویدیو
  • عدم نیاز به وبسایت برای نمایش ویدیو

امنیت و رمزنگاری: ویدیو های شما در نگاوید با جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا رمزنگاری می شود و از دانلود شدن غیرقانونی ویدیو های شما جلوگیری میکند.

همچنین با قابلیت داینامیک واترمارک نگاوید (ِDynamic watermark) جلوی فیلم برداری از صفحه نمایش توسط کاربران را میگیرد.

در صورتی که شما از سرویس های استریم ویدیو استفاده کنید به هیچ عنوان درگیر پیچیدگی های زیرساختی و پیاده سازی نمی شوید و به راحتی می توانید با چند کلیک پلتفرم استریم ویدیو و پادکست خودتان را راه اندازی کنید.

یکی از قابلیت های مهم این پلتفرم عدم نیاز به وب سایت است. البته که میتوانید ویدیو های خود را در وب سایت خود داشته باشید ولی در صورتی که وب سایت شما راه اندازی نشده است و یا قصد داشتن وب سایت خود را ندارید میتوانید دامنه خودتان را به نگاوید متصل کنید و در پروفایل خود کاربران خود را ثبت و از پنل مدیریت یکپارچه تمامی محتوای خود را مدیریت کنید و در نهایت یک VOD اختصاصی داشته باشید.

در کنار این ها نگاوید از قابلیت ABR استفاده میکند که هنگام پخش ویدیو کیفیت صدا و تصویر بر اساس سرعت اینترنت و پهنای باند کاربر تطبیق داده میشود و بهترین کیفیت ممکن برای آنها پخش خواهد شد. برای دریافت مشاوره رایگان و یا مشاهده پلن ها و سایر امکانات این پلتفرم میتوانید به وب سایت نگاوید مراجعه کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *