سخت افزار

پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی اینتل با لیتوگرافی 3 نانومتر TSMC ساخته می‌شوند

به گفته Commercial Times تایوان، اینتل قراردادهای بزرگی را برای تولید آتی پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی به TSMC واگذار کرده است. واحدهای پردازش گرافیکی نسل دوم Battlemage از طریق یک فرآیند 4 نانومتری ساخته خواهند شد. به گفته منابع، اینتل به تاریخ انتشار این معماری مبتنی بر Xe2 در نیمه دوم سال 2024 چشم دوخته است.

همان منابع به آماده شدن واحدهای پردازش گرافیکی نسل سوم Celestial برای نیمه دوم پنجره راه اندازی 2026 اشاره کردند. Arc Celestial، که بر اساس معماری Xe3 ساخته شده، برای تولید در سال های آینده توسط گره فرآیند N3X (3 نانومتر) TSMC تنظیم شده است. یکی از منابع ادعا می‌کند که علیرغم واکنش‌های متفاوت انتقادی و تجاری به نسل اول کارت‌های گرافیک گسسته Arc Alchemist، اینتل بی‌سر و صدا در مورد چشم‌انداز آینده خود در بخش GPU مطمئن است.

گفته می‌شود که این شرکت در حال پیش‌بینی تقاضای زیادی برای نسخه‌های قوی‌تر محصولات گرافیکی خود در آینده است و تلاش‌های بازسازی داخلی اراده یک تیم اصلی از مهندسان را خفه نکرده است. فرآیند بازسازی منجر به این شد که بخش گرافیکی اصلی AXG به دو زیر گروه CCG و DCAI تقسیم شود. راجا کدوری، پیشگام کل این تلاش، در اواسط ماه گذشته اینتل را ترک کرد تا فرصت‌های جدیدی را با یک استارت‌آپ متمرکز بر هوش مصنوعی دنبال کند.

درخواست برای تولید بسیار زیاد پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی اینتل، تحلیل‌گران صنعت را شگفت‌زده کرده است، به‌ویژه زمانی که به یاد آمدن دیرهنگام خانواده کارت‌های مبتنی بر Arc 6 نانومتری، که تحت قرارداد TSMC نیز تولید شده‌اند، می‌افتند. سیلیکون نهایی تا اواسط سال 2022 آماده شد، اما تاخیرهای بیشتر باعث شد که کارت ها تا اواخر سال به دست مشتریان نرسد.

به نظر می‌رسد اینتل مصمم است که ستون سوم خود را در بخش بازاری که مدت‌ها تحت تسلط NVIDIA و AMD است، حفظ کند، و گزارش‌های سفارشات انبوه در TSMC به نظر می‌رسد این جاه‌طلبی را در کنار بهبود مستمر درایورها برای محصول فعلی کارت‌های Arc تأیید می‌کند. پروژه‌های تحقیق و توسعه GPU در حال انجام است و می‌خواهند تقاضای مصرف‌کنندگان سرگرمی (بازی‌های ویدیویی) و سازمانی (وظایف به کمک هوش مصنوعی) را به طور یکسان برآورده کنند. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، اینتل مجموعه‌ای از کارت‌های گرافیکی به‌روزرسانی‌شده «Alchemist+» را عرضه کند.

منبع
techpowerup
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا