دوربین های دیجیتال

دوربین بدون آینه جدید نیکون Z8 با توانایی ضبط ویدیوی RAW 8K60p

نیکون دوربین 45.7 مگاپیکسلی Z8 را معرفی کرده که این یک دوربین فول فریم قدرتمند بدون آینه با فیلمبرداری RAW تا 8K60p، سرعت پخش تصاویر 20 فریم در ثانیه RAW و موارد دیگر است. این در واقع یک نسخه باریک شده از Z9 نیکون است و از سنسور انباشته و نورپردازی پشتی (BSI) و فقدان کامل شاتر مکانیکی بهره می‌برد. اصلی‌ترین چیزی که Z8 در کنار Z9 فاقد آن است، ضبط ویدیوی نامحدود بوده، اما همچنین 1500 دلار ارزان‌تر است.

نیکون بیشتر برای عکاسی شناخته شده، اما ویژگی اصلی Z8، ویدیوی 8K60p N-RAW است. داستان جالبی در آنجا وجود دارد، زیرا شرکت دوربین سینما RED از پتنت های خود برای جلوگیری از استفاده دیگر شرکت های دوربین از فیلم RAW در گذشته استفاده کرده است. با این حال، شکایت RED علیه نیکون در اواخر ماه گذشته رد شد و به نیکون اجازه داد از N-RAW (یک کدک فشرده 12 بیتی RAW که در همکاری با شرکتی به نام intoPIX توسعه یافته است) در هر یک از دوربین های خود استفاده کند. همچنین می تواند ویدیوهای 12 بیتی ProRes RAW را ضبط کند.

همراه با 8K60p، دوربین Z8 از فیلم برداری 4K تا 120 فریم بر ثانیه و فرمت های 10 بیتی ProRes، H.264 و H.265 پشتیبانی می کند. همچنین ابزارهای نوردهی مانند شکل موج، فوکوس خودکار قابل تنظیم و موارد دیگر را ارائه می دهد. همانطور که گفته شد، بدنه کوچکتر به این معنی است که نمی تواند تمام فرمت های ویدیویی را برای مدت نامحدودی مانند Z9 ضبط کند. در عوض، شما به 90 دقیقه برای 8K30p و دو ساعت برای 4K60p بدون گرم شدن بیش از حد محدود هستید.

از نظر عکاسی، سرعت شاتر Z9 توسط شاتر مکانیکی مهار نمی شود، زیرا وجود ندارد. به این ترتیب، می‌توانید تصاویر 14 بیتی RAW+JPEG با حداکثر سرعت 20 فریم در ثانیه بگیرید که برای چنین دوربینی با وضوح بالا بسیار چشمگیر است. همچنین دارای تنظیماتی مانند نرم کردن پوست و وایت بالانس برای انسان بوده که برای عکاسان پرتره طراحی شده است.

فوکوس خودکار تشخیص چهره، چشم، وسیله نقلیه و حیوانات را ارائه می دهد و سرعت فوکوس خودکار را در همان سطح (عالی) Z9 ارائه می دهد. این دستگاه می‌تواند 9 نوع سوژه را به‌طور خودکار تشخیص دهد، از جمله چشم‌ها، صورت، سر و بالاتنه برای حیوانات و افراد، همراه با وسایل نقلیه و موارد دیگر. بدنه منیزیمی Z8 ممکن است کوچکتر از Z9 باشد، اما به همان اندازه در برابر گرد و غبار و آب و هوا مقاوم است. از نظر کنترل ها نیز تقریباً با Z9 یکسان است، عمر باتری با حداکثر 700 عکس (CIPA) و دو ساعت به اضافه فیلمبرداری 4K خوب است، اما اگر به بیشتر نیاز دارید، می‌توانید دستگیره باتری اختیاری MB-N12 (350 دلار) را دریافت کنید.

سایر ویژگی‌ها شامل تثبیت‌کننده درون بدنه 6.0 استاپ با لنزهای سازگار و خوب است، اما به خوبی مدل‌های اخیر سونی، کانن و پاناسونیک نیست. منظره یاب الکترونیکی (EVF) دارای رزولوشن نسبتا کم 3.69 میلیون نقطه، اما تاخیر بسیار کم و نرخ تازه سازی بالای 120 هرتز است. متأسفانه، صفحه‌نمایش 3.2 اینچی و 2100 هزار نقطه‌ای پشتی فقط به سمت بالا کج می‌شود و به بیرون باز نمی‌شود، بنابراین دوربین برای بسیاری از ولاگرها مناسب نخواهد بود.

از سوی دیگر این دوربین دارای یک اسلات کارت SD UHS-II و یک اسلات کارت CFexpress است که از سرعت 1500 مگابایت بر ثانیه مورد نیاز برای ضبط داخلی 8K RAW پشتیبانی می کند. در بالای دستگاه درگاه شارژ معمولی USB-C، یک ترمینال ارتباطی USB با سرعت فوق العاده برای انتقال سریع داده ها دارد. همچنین دارای یک رابط HDMI با اندازه کامل برای ضبط و مانیتورینگ ویدیوی خارجی، همراه با قطعات هدفون و میکروفون 3.5 میلی متری است. نیکون Z8 در تاریخ 25 می 2023 با قیمت 4000 دلار به فروش می رسد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا