آموزش

آشنایی با SD-WAN و نحوه کارکرد آن

شبکه‌های گسترده (WAN) از ابتدای عصر دیجیتال به هر شکلی وجود داشته‌اند. در حالی که این فناوری به طور بی حد و حصر پیشرفت کرده، شبکه های WAN هنوز برای عملکرد به لایه های سخت افزار فیزیکی متکی هستند. با وجود نرم افزار Defined-WAN (SD-WAN) اگرچه سخت افزار فیزیکی هرگز حذف نمی شود، اما کنترل شبکه بر اساس نرم افزار تعریف می شود. بیایید نگاه دقیق‌تری به نحوه تعریف مجدد شبکه‌ دستگاه‌های SD-WAN بیندازیم.

WAN چیست؟

برای درک کامل مفهوم SD-WAN، باید عملکرد یک WAN را به طور خلاصه شرح دهیم. دو نوع اصلی از شبکه ها، شبکه های محلی (LAN) و شبکه های WAN وجود دارد. چندین تفاوت بین LAN و WAN وجود دارد، اما نام تفاوت اصلی را نشان می دهد. شما می توانید WAN را به عنوان یک سیستم بزرگراه برای داده ها در نظر بگیرید که به عنوان مجرای اتصال مکان های مختلف عمل می کند.

WAN سنتی برای دستیابی به این اتصال به شدت به سخت افزار فیزیکی متکی است. روترها یک جزء مرکزی هستند. روترها دستگاه هایی هستند که این جریان ترافیک را کنترل می کنند. در حالی که این کاملاً کار می کند، یک رویکرد انعطاف ناپذیر برای شبکه است که شامل پیکربندی دستی زیادی است. SD-WAN ها برای رفع این عدم انعطاف طراحی شده اند.

چگونه SD-WAN با WAN متفاوت است

ساده ترین راه برای توضیح این موضوع این است که دوباره قیاس بزرگراه را در نظر بگیرید. در این قیاس، روترها را می توان با چراغ راهنمایی مقایسه کرد. چراغ های راهنمایی می توانند جریان ترافیک را شروع یا متوقف کنند، آن را در خطوط مختلف فیلتر کنند و حرکت ترافیک را کنترل کنند. قبل از ظهور چراغ های راهنمایی هوشمند، این یک سیستم غیر قابل انعطاف بدون سفارشی سازی زیاد بود. صرف نظر از شرایط ترافیکی، اینها به کنترل ترافیک بر اساس پیکربندی اولیه خود ادامه دادند.

به طور مشابه، در یک WAN سنتی، روترها انعطاف ناپذیر هستند. آنها عمدتاً بر اساس قوانین از پیش تعیین شده تصمیم می گیرند. تغییرات در شبکه نیاز به پیکربندی دستی این روترها دارد که زمان بر است و چابکی شبکه را محدود می کند.

انعطاف پذیری در هسته SD-WANها قرار دارد

بیایید قیاس را یک قدم جلوتر برداریم و نقش چراغ های راهنمایی هوشمند را در همین سناریو در نظر بگیریم. اینها می توانند نحوه کنترل ترافیک را بر اساس شرایط بلادرنگ تنظیم کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند چراغ سبز بیشتری را به سمتی که ترافیک سنگین تری دارد در ساعات شلوغی اختصاص دهند و جریان روان تر را تضمین کنند.

به طور مشابه، اگر تصادف در یک خط رخ دهد، چراغ های راهنمایی هوشمند می توانند ترافیک را به مسیرهای جایگزین هدایت کنند تا از ازدحام و تاخیر جلوگیری شود. در زمینه یک SD-WAN، مشابه آن چراغ های راهنمایی هوشمند عمل می کند. به جای تکیه بر قوانین ثابت، یک SD-WAN از نرم افزار هوشمندی استفاده می کند که به طور مداوم بر شرایط شبکه نظارت می کند.

می تواند عواملی مانند عملکرد، تاخیر و پهنای باند را تجزیه و تحلیل کند. بر اساس این عوامل به صورت پویا بهترین مسیر را برای ترافیک داده تعیین می کند. این سازگاری تضمین می کند که داده ها در هر زمان معین کارآمدترین و قابل اعتمادترین مسیر را طی می کنند.

تعریف ویژگی ها و مزایای SD-WAN

ویژگی هایی که یک SD-WAN را تعریف می کند، مزایای این فناوری را نیز مشخص می کند. در نهایت، هدف یک SD-WAN ارائه نسخه ای مقرون به صرفه، چابک و امن تر از توپولوژی شبکه است. مکانیسم هایی که این امکان را فراهم می کند عبارتند از:

  • کاهش اتکا به سخت‌افزار: SD-WAN‌ها به کنترل نرم‌افزاری متکی هستند و وابستگی به سخت‌افزار فیزیکی را برای مدیریت شبکه کاهش می‌دهند.
  • مدیریت متمرکز: SD-WANها برای استفاده از کنترل متمرکز پیکربندی شده اند. این امکان پیکربندی، نظارت و عیب یابی شبکه را آسان تر می کند.
  • اولویت بندی ترافیک مبتنی بر برنامه/سرویس: شبکه های SD-WAN می توانند ترافیک شبکه را بر اساس نیازهای برنامه یا سرویس خاص اولویت بندی کنند نه اینکه صرفاً به آدرس های IP یا شماره پورت تکیه کنند.
  • افزایش چابکی و انعطاف پذیری: SD-WANها تصمیمات مسیریابی پویا و هوشمند را ارائه می دهند، عملکرد شبکه را بهینه می کنند و با شرایط متغیر شبکه سازگار می شوند.
  • مقرون به صرفه و کارآمد: SD-WANها می توانند چندین اتصال شبکه مانند MPLS و پهنای باند را برای صرفه جویی در هزینه و بهبود استفاده از پهنای باند ترکیب کنند.

به طور کلی، در عصر دستگاه‌های هوشمند و هوش مصنوعی، SD-WAN‌ها را می‌توان “هوشمندسازی” فناوری شبکه در نظر گرفت. شبکه های SD-WAN به خوبی در عصر تکنولوژیکی که به سرعت در حال تکامل هستیم، مطابقت دارند. آنها نمایانگر حرکت به سمت محاسبات ابری، استفاده روزافزون از دستگاه های هوشمند و کنترل مستقل هستند که همگی در یک واحد قرار گرفته اند.

SD-WAN ها شبکه های چابکی هستند که شکاف بین WANهای سنتی و آینده مبتنی بر فضای ابری را پر می کنند. با فناوری هوش مصنوعی که تقریباً روزانه جهش های عظیمی انجام می دهد، SD-WAN ها فقط هوشمندتر می شوند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا