آموزش

نحوه تست و تعویض باتری CMOS

آیا نگران هستید که باتری CMOS رایانه شما سوخته یا در حال از بین رفتن است؟ خبر خوب این است که آزمایش آن، حتی بدون تجهیزات خاص، آسان بوده، و تعویض آن نیز راحت است. در این مقاله نحوه تست باتری CMOS و تعویض آن در صورت نیاز را به شما آموزش خواهیم داد.

آشنایی با باتری CMOS در رایانه

باتری CMOS (Complementary Metal-Oxide-Semiconductor) روی مادربرد رایانه شما به عنوان یک برق اضطراری برای بایوس و تنظیمات تاریخ و زمان عمل می کند. CMOS تنظیمات BIOS یا UEFI را در زمانی که رایانه شما هیچ برق خارجی دریافت نمی کند، به عنوان مثال، هنگامی که PSU قطع می شود، در حافظه CMOS ذخیره می کند.

با این حال، همه باتری‌ها به مرور زمان تحلیل می‌روند و باتری CMOS شما ممکن است قبل از اینکه مادربرد خود را تمام کنید، از بین برود. اگر این اتفاق بیفتد، تراشه حافظه CMOS نمی‌تواند تنظیمات بایوس شما را بین چرخه‌های برق نگه دارد و در نتیجه ریست می‌شود که می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد.

چگونه باتری CMOS خود را آزمایش کنیم

اکنون، سریع ترین راه برای آزمایش باتری CMOS، بررسی ولتاژ آن با یک مولتی متر دیجیتال است. با این حال، برای انجام این کار، باید کیس رایانه خود را باز کرده و باتری را خارج کنید و باید یک مولتی متر دیجیتال داشته باشید. یک روش ساده‌تر (اگر کمتر فوری) پیشنهاد می‌کنیم: به سادگی کابل PSU رایانه خود را جدا کنید و آن را یک شب خاموش کنید.

فقط سوئیچ PSU را از 1 به 0 برگردانید، کابل PSU را جدا کنید و کامپیوتر را از برق جدا کنید. صبح کابل PSU را وصل کرده و کامپیوتر را روشن کنید. اگر نیازی به تنظیم تاریخ و زمان ندارید و سیستم عامل شما بدون مشکل بوت می شود، به احتمال زیاد باتری مشکلی ندارد. اگر باید تاریخ و زمان را هنگام بوت تنظیم کنید، اگر متوجه شدید که تنظیمات بایوس شما به حالت پیش‌فرض تغییر کرده، یا اگر رایانه شما خطایی مانند «خطا CMOS Checksum» را قبل از بوت شدن در ویندوز یا سیستم عامل انتخابی شما نشان می‌دهد، باتری به احتمال زیاد برای جایگزینی مناسب است.

متداول ترین علامت باتری CMOS در حال مرگ این است که باید هر بار که رایانه خود را روشن می کنید تاریخ و زمان را تنظیم کنید. نشانه‌های دیگر شامل بازنشانی تنظیمات بایوس به حالت پیش‌فرض و مشاهده CMOS Checksum Error در طول فرآیند بوت است.

نحوه تعویض باتری CMOS در رایانه دسکتاپ

تعویض باتری CMOS رویه ای ساده در رایانه دسکتاپ است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محفظه خود را باز کنید، محل باتری را پیدا کرده و آن را تعویض کنید.

مرحله 1: باتری CMOS را روی مادربرد خود پیدا کنید

قبل از باز کردن کیس کامپیوتر خود، اگر می‌دانید چه مدل مادربردی آنلاین دارید، عکس‌های مادربرد خود را جستجو کنید. هنگامی که عکسی را پیدا کردید، به دنبال یک چیز نقره ای گرد باشید که معمولاً در زیر شکاف اصلی PCIe قرار دارد. در زیر می توانید محل باتری CMOS را در مادربرد محبوب B550، MSI B550 Tomahawk مشاهده کنید. همانطور که می بینید، تشخیص باتری CMOS بسیار آسان است.

مرحله 2: کابل ها را از رایانه خود جدا و کیس رایانه خود را باز کنید

هنگامی که باتری CMOS خود را روی مادربرد خود پیدا کردید، هر کابلی را که به رایانه خود متصل شده، جدا کنید و پنل کناری را باز کنید. اگر مکان باتری CMOS را با جستجوی گوگل پیدا نکردید، اکنون زمان آن است که آن را جستجو کنید. دوباره به دنبال یک چیز گرد و نقره ای در قسمت پایین مادربرد بگردید.

مرحله 3 (اختیاری): اگر کارت گرافیک دارید، آن را بردارید

اگر یک کارت گرافیک نصب کرده اید، مخصوصاً یک GPU ضخیم و طولانی، ممکن است مجبور شوید آن را برای مکان یابی و دسترسی به باتری CMOS بردارید. در بیشتر موارد، این مورد نیاز نیست، اما در برخی از مادربردها، GPU می‌تواند دسترسی به باتری CMOS را مسدود کند.

مرحله 4: از باتری عکس بگیرید تا نوع آن را بدانید

وقتی باتری CMOS را پیدا کردید، از آن عکس بگیرید تا نوع آن را بدانید. اکثر مدل های جدیدتر مادربرد از باتری CR2032 استفاده می کنند، اما این احتمال وجود دارد که برد شما از نوع دیگری استفاده کند. همانطور که در زیر می بینید، باتری CMOS در رایانه ثانویه ما یک واحد CR2032 است.

مرحله 5: یک باتری جدید تهیه کنید و آن را تعویض کنید

هنگامی که نوع باتری CMOS نصب شده در مادربرد خود را پیدا کردید، یک باتری جدید تهیه کنید و آن را تعویض کنید. اکثر باتری‌های CMOS با یک قفل فلزی یا پلاستیکی روی مادربرد محکم می‌شوند. برای جدا کردن باتری، قفل را با یک پیچ گوشتی سر صاف یا ناخن های خود فشار دهید و باتری را بیرون بیاورید. سپس باتری جدید را در شیار باتری CMOS قرار دهید.

آیا می توان باتری CMOS را در لپ تاپ تعویض کرد؟

در حالی که تعویض باتری CMOS در رایانه یک روش نسبتاً ساده است، اگر لپ تاپ شما اصلاً باتری CMOS داشته باشد، تعویض آن در لپ تاپ می تواند بسیار پیچیده تر باشد. مدل‌های قدیمی‌تر لپ‌تاپ معمولاً با یک باتری CMOS به وضوح قابل مشاهده هستند که می‌توانید آن را به همان روشی که در رایانه دسکتاپ جایگزین کرده، تعویض کنید.

مدل‌های جدیدتر لپ‌تاپ معمولاً دارای یک باتری کوچک CMOS هستند که سیم‌هایی به آن لحیم شده و باتری را به مادربرد متصل می‌کند. و در بیشتر موارد، باتری به خوبی پنهان یا حتی در طرف مقابل مادربرد قرار دارد. اگر اینطور است، توصیه می کنیم لپ تاپ خود را به یک مرکز تعمیر ببرید و در صورت امکان به متخصصان اجازه دهید باتری را تعویض کنند.

در نهایت، برخی از لپ‌تاپ‌ها اصلاً باتری CMOS مادربرد ندارند. دستگاه‌های نازک و سبک، مبدل‌های 2 در 1، اولترابوک‌ها، لپ‌تاپ‌های سطح بالا و مک‌بوک‌ها باتری CMOS ندارند. آنها به باتری اصلی اجازه می دهند حافظه CMOS را تغذیه کند یا در مورد مک بوک ها از یک خازن کوچک که توسط باتری اصلی پشتیبان گرفته شده است برای نگه داشتن تاریخ و زمان و سایر تنظیمات بایوس استفاده می کنند.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا