بررسیکامپیوتر

بررسی اپل مک استودیو 2023

اپل مک استودیو 2023 بهترین مینی کامپیوتر جدید اپل است که می توانید در حال حاضر بخرید. جدا از طراحی، اپل بهترین مک خود را با هر معیاری بهبود بخشیده است: قدرتمندتر است و گزینه ای برای تراشه حتی قدرتمندتر M2 مکس/اولترا دارد. اگر به دنبال یک کامپیوتر جمع و جور هستید که بدون مزاحمت روی میز، در استودیو یا حتی زیر تلویزیون بنشینید، این یک انتخاب عالی است؛ حتی کاربران سرسخت ویندوز نیز ممکن است وسوسه شوند.

ما در این مقاله قصد داریم با بررسی مک استودیو 2023، نگاهی دقیق به طراحی، مشخصات، توانایی و عملکرد آن داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • سیستم عامل: MacOS Ventura 13.4
  • ابعاد و وزن: 9.5 در 19.7 در 19.7 میلیمتر، 2.7 کیلوگرم (نسخه مکس)/3.6 کیلوگرم (نسخه اولترا)
  • پردازنده: اپل M2 مکس/اولترا
  • حافظه رم: 64 گیگابایت LPDDR5
  • گرافیک: 38 هسته یکپارچه
  • حافظه ذخیره سازی: 2 ترابایت SSD و یک اسلات SD
  • پورت ها: شش USB-C (2 عدد تاندربولت 4), دو USB-A, یک HDMI 2.1 و جک صوتی 3.5 میلیمتری
  • ارتباطات: پورت اترنت 10 گیگابیت بر ثانیه، وای فای 6E و بلوتوث 5.3

طراحی و کیفیت ساخت

بهترین روشی که می توانیم اپل مک استودیو را توصیف کنیم این است که بگویم دو مک مینی روی هم است. این استودیو برای اولین بار در سال 2022 وارد شد، که اولین بار از سال 2005 بود که اپل یک دسته جدید مک را معرفی کرد، بنابراین در آن زمان یک معامله بسیار بزرگ بود. مک استودیو که بین مک مینی و مک پرو قرار دارد، یک جعبه آلومینیومی مربع شکل است که تمام قدرت مک را در خود جای داده، اما هر چیز دیگری به طور جداگانه فروخته می شود.

این بدان معناست که مانند مک مینی، یک صفحه نمایش، صفحه کلید، ترک پد یا ماوس را به صورت جداگانه خریداری می کنید، مگر اینکه از قبل آنها را داشته باشید. مک استودیو تقریباً دو برابر مک مینی ارتفاع دارد و روی میز شما قرار می گیرد که در نتیجه یک پیشنهاد خوب است. لبه‌های گرد، کناره‌های صاف، صفحه‌ای صاف با لوگوی صیقلی اپل و پایینی باریک با سوراخ‌های جلوپنجره برای فن وجود دارد و به همان اندازه که انتظار دارید عالی است.

هیچ چیز از نظر طراحی در مقایسه با مک استودیو (2022) تغییر نکرده، اما قطعاً این یک انتقاد نیست. هنگامی اطراف دستگاه را مشاهده می کنید، یک اسلات کارت SDXC و دو پورت Thunderbolt 4 یا USB-C (وابسته به مدل) به راحتی در جلو در کنار چراغ وضعیت در سمت راست پیدا خواهید کرد. با این حال پورت های دیگر در قسمت پشتی جای دارد.

در مرکز، زیر سوراخ‌های بیشتر توری، که طراحی جالب‌تری نسبت به مک مینی ایجاد می‌کند، درگاه برق اصلی وجود دارد. در سمت چپ پورت برق، یک پورت اترنت 10 گیگابایتی و چهار پورت USB-C (Thunderbolt 4) وجود دارد. در همین حال، در سمت راست پورت پاور دو درگاه USB-A، یک پورت HDMI، یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری و یک دکمه پاور کوچک و ساده قرار دارند که باعث می‌شود کاربران مک دوست داشتنی با روشن کردن آن با آن آشنا شوند.

با وجود اینکه در پشت قرار دارند، پورت‌ها دوست‌داشتنی هستند و دسترسی به آن‌ها آسان است، زیرا در کابل شلی زیادی وجود دارد و مک استودیو به اندازه‌ای سبک است که به راحتی بچرخد. همچنین یک بلندگو در مک استودیو تعبیه شده است. چیزی که کمی عجیب بوده، این است، بسته به اینکه مک استودیو را در کجا قرار می دهید، صدا برای همه چیز، مانند اعلان ها، لزوماً مستقیماً از جلوی شما نمی آید.

این تقریباً تمام چیزی است که در مورد طراحی می توان گفت، مگر اینکه به سراغ صفحه نمایش استودیو، مجیک کیبورد و مجیک ترک پد برویم، که همه آنها فوق العاده به نظر می رسند و مک استودیو را به یک جایگزین دوست داشتنی – هرچند بسیار گران قیمت – برای نسخه 27 اینچی متوقف شده آی مک تبدیل می کنند.

نرم افزار و عملکرد

طراحی ممکن است هیچ تغییری نداشته باشد، اما آنچه در زیر کاپوت مک استودیو قرار داشته، اهمیت دارد. این نسخه حالا به تراشه های نسل جدید یعنی اپل M2 مکس و اولترا مجهز شده است. M2 Ultra در اصل دو تراشه M2 Max با هم است اگر به زبان ساده آن را بخواهید.

M2 Max همان تراشه ای است که در جدیدترین مدل های مک بوک پرو پیدا می کنید و یک تراشه با عملکرد استثنایی است. مدل پایه دارای یک پردازشگر 12 هسته ای و پردازشگر گرافیکی 30 هسته ای است، اگرچه می توان آن را به یک پردازشگر 24 هسته ای و پردازشگر گرافیکی 38 هسته ای پیکربندی کرد. گزینه های حافظه یکپارچه 32 و 64 گیگابایتی وجود دارد، در حالی که گزینه های ذخیره سازی از 512 گیگابایت SSD تا 8 ترابایت است.

در همین حال، M2 Ultra یک چیپست کاملاً جدید است و مدل پایه یک پردازشگر 24 هسته ای با 16 هسته با کارایی بالا و 8 هسته کارآمد، در کنار یک پردازنده گرافیکی 60 هسته ای است. همچنین گزینه های حافظه یکپارچه 64، 128 و 192 گیگابایتی وجود دارد، در حالی که گزینه های ذخیره سازی از 1 ترابایت تا 8 ترابایت متغیر است.

عملکرد سیلیکون اپل به طور قابل ملاحظه ای ثابت است، به این معنا که کم و بیش مستقیماً با تعداد هسته ها در ارتباط است (اگرچه این بدان معنا نیست که برای هر برنامه خاصی صادق است، زیرا آنها در تولید نتایج قابل تعمیم بسیار ضعیف هستند). پردازنده گرافیکی 38 هسته‌ای در M2 مکس استودیو، تقریباً به دلیل افزایش تعداد هسته‌ها، به طور کلی عملکرد فلزی 20 درصد بهتری نسبت به پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای در M1 مکس ارائه می دهد.

برای یک چارچوب مرجع، عملکرد 38 هسته‌ای آن را تقریباً با کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4060 Ti، حداقل در یک معیار کراس پلتفرم مقایسه می‌کند، اما معیارهای مختلفی وجود دارد که به سادگی در آن آزمایش منعکس نمی‌شوند. با این حال، با استفاده از آن، می‌توانیم چنین استنباط کنیم که نسخه 76 هسته‌ای M2 اولترا باید کمی کمتر از M2 مکس 38 هسته‌ای و RTX 4070 Ti باشد.

همانطور که در نسل M1 دیدیم، عملکرد CPU چند هسته ای برای یک پیکربندی هسته مشخص تقریباً یکسان است، به عبارت دیگر، M2 پرو 12 هسته ای به سرعت M2 مکس 12 هسته ای و حدود 20 درصد سریعتر از M1 مکس 10 هسته ای است. سرعت تک هسته ای حدود 14 درصد افزایش یافته است. برای مرجع، عملکرد CPU تقریباً مشابه Core i7-13700H اینتل است.

پارامترها Geekbench 5 Geekbench 5 Cinebench R23 3DMark Wildlife Extreme
مک استودیو (M2 Ultra, 2023) 2,013/28,402 121,938 1,743/28,665 46,046
مک مینی (M2 Pro, 2022) 1,826/13,155 43,241 1,647/14,598 12,769
مک بوک پرو 14 اینچ (M2 Max, 2023) 1,970/15,338 71,583 1,603/14,725 18 ,487
مک استودیو (M1 Ultra, 2022) 1,785/23,942 85,800 1,537/24,078 N/A

مک استودیو تجربه کامل نرم افزار Mac را ارائه می دهد، به این معنی که به عنوان مثال از نظر ویژگی ها، هر آنچه را که از MacBook Pro انتظار دارید را ارائه می دهد. البته تفاوت این است که این یک دسکتاپ همه کاره مانند iMac نیست. در عوض، این راهی است برای یک مک بسیار قدرتمند و تجربه مک، اما با امکان استفاده از یک صفحه نمایش خارجی متفاوت، و همچنین در صورت تمایل از صفحه کلید و ماوس یا ترک پد متفاوت. این یک مک مینی است اما با انبوهی از قدرت بیشتر.

مک استودیو بر روی macOS Ventura اجرا می‌شود و تمام ویژگی‌هایی را که نرم‌افزار با خود به ارمغان می‌آورد، از جمله Stage Manager و همه تغییرات مفیدی که به عنوان مثال با Mail ارائه شده، در اختیار قرار می دهد، اما همچنین در اواخر امسال به macOS Somona ارتقا خواهد یافت.

جمع بندی

اپل مک استودیو ممکن است در مقایسه با مدل سال گذشته تغییر چندانی در طراحی نداشته باشد، اما موضوع این نیست. طراحی در حال حاضر عالی است و در یک بسته بندی منظم و جمع و جور قدرت فوق العاده ای را ارائه می دهد. اگرچه ممکن است یک کلیشه به نظر برسد، اما آنچه در داخل بوده مهم است و برای مک استودیو نمی تواند بیان واقعی تر باشد. این یک دستگاه فوق‌العاده قدرتمند، با چیزهای زیادی برای ارائه که اکثریت به احتمال زیاد به آزمایش کامل آن نخواهند رسید. با این قدرت، قیمت هنگفتی به همراه دارد.

مزایا

  • تراشه M2 Ultra یک ارتقا عالی است
  • 32 گیگابایت رم به طور پیش فرض
  • کیس جمع و جور و بی صدا
  • انتخاب پورت عالی

معایب 

  • بدون امکان گسترش حافظه یا ذخیره سازی
  • جک هدفون در پشت
  • 4 پورت تاندربولت جلو به M2 اولترا محدود شده است
منبع
cnetengadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا