بررسیموبایل و تبلت

بررسی وان پلاس نورد N30 5G

وان پلاس نورد N30 5G جدیدترین محصول در خط Nord N است اما به دور از یک دستگاه ناآشنا به نظر می رسد. نورد N30 5G در واقع نسخه تغییرنام یافته از نورد CE 3 لایت است و تشخیص شباهت های بین نورد N30 5G و ریلمی 10 پرو دشوار نیست. ما در این مقاله به نقد و بررسی وان پلاس نورد N30 5G می پردازیم و نگاهی به طراحی، امکانات، دوربین می پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 165.5 در 76 در 8.3 میلیمتر، 195 گرم، فریم پلاستیک
  • صفحه نمایش: 6.72 اینچ IPS LCD، نرخ 120 هرتز، روشنایی 680 نیت، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، تراکم 391ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 695، گرافیک Adreno 619
  • حافظه: 8 گیگابایت رم، 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی UFS 2.2
  • نرم افزار: OxygenOS 13.1 مبتنی بر اندروید 13
  • دوربین پشتی: اصلی 108 مگاپیکسلی f/1.7، ماکرو 2 مگاپیکسلی f/2.4 و عمق 2 مگاپیکسلی f/2.4
  • دوربین جلویی: 16 مگاپیکسل f/2.4
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 50 وات
  • متفرقه: سنسور اثر انگشت، اسپیکرهای استریو، 5G، فناوری NFC

طراحی و کیفیت ساخت

همانطور که قبلاً ذکر شد، نورد N30 5G همان دستگاه CE 3 Lite است و هر دو به شدت مشابه ریلمی 10 هستند. بنابراین، طراحی دقیقاً جدید یا انقلابی نیست. با این حال، به نظر می رسد که ظاهری شیک و تمیزی دارد. اگر به دنبال چیزهای شوخ‌تر و جوان‌تر هستید، حتماً به سراغ رنگ لیمویی پاستلی بروید.

پشت گوشی دارای پوشش رنگین کمانی است که به روش های جالبی با نور بازی می کند و رنگ را در این فرآیند تغییر می دهد. به طورکلی احساس در دست گرفتن خوبی دارد، اما لکه و اثر انگشت روی آن به راحتی می افتد و تا زمانی که از کیس استفاده نکنید، هرگز نمی توانید آن را تمیز نگه دارید. شیشه جلوی نورد N30 5G مسطح است اما از لبه‌ها به سمت قاب میانی فرو می‌رود. خود صفحه نمایش هنوز به اندازه کافی مسطح است تا به راحتی محافظ صفحه نصب شود. در واقع، این گوشی با یک پلاستیک بسیار مناسب از پیش نصب شده عرضه می شود. سوراخ پانچ شکل دوربین سلفی بیش از حد بزرگ نیست.

نورد N30 دارای ابعاد 165.5 در 8.3 در 76 میلیمتر بوده و وزن آن 196 گرم است. هدفون گوشی به خوبی در نزدیکی قاب بالایی قرار گرفته است.Nord N30 5G بسیار محکم و خوش ساخت است. عملاً هیچ انعطافی برای شاسی وجود ندارد که بتوان از آن صحبت کرد. همچنین هیچ توخالی عمده ای در قسمت پشتی وجود ندارد. گوشی همچنین در دست احساس خوبی و راحتی دارد.

نورد N30 5G دارای تنظیمات کنترلی بسیار استاندارد بوده و همانطور که قبلا ذکر شد، فاقد نوار لغزنده هشدار وان پلاس است. سمت چپ سینی سیم کارت و دکمه های ولوم را پیدا خواهید کرد. N30 5G دارای دو اسلات نانو سیم کارت و یک اسلات کارت microSD هیبریدی است که فضای مشترک با سیم کارت دوم دارد. سمت راست نورد N30 5G دارای دکمه پاور و ترکیبی از حسگر اثر انگشت است. قاب بالایی گوشی عملا خالی است، به جز سوراخ میکروفون ثانویه. قسمت پایین هم می توان بلندگوی اصلی، میکروفون اصلی و جک 3.5 میلی متری صدا و یک پورت Type-C یافت.

کیفیت صفحه نمایش

بخش جلویی وان پلاس نورد N30 5G یک نمایشگر 6.72 اینچی LCD است و وضوح تصویر 2400 در  1080 پیکسل، حداکثر روشنایی 680 نیت و نرخ تازه سازی 120 هرتز دارد. از بین هر مشخصاتی برای نورد N30، صفحه نمایش یکی از چشمگیرترین هاست. با وجود داشتن پنل LCD، کیفیت صفحه نمایش نورد N30 عالی است. رنگ ها روشن و پر جنب و جوش هستند، متن به اندازه کافی واضح است.

مطمئناً، از نظر فنی عالی ترین صفحه نمایشی نیست که تا به حال روی گوشی دیده باشیم، اما با این حال عملکرد خوبی در رنج قیمتی اش دارد. نورد N30 5G دارای صفحه نمایش 120 هرتز است و دو حالت اجرای نرخ به روز رسانی گفته شده را ارائه می دهد. حالت 60 هرتز به خودی خود توضیح می دهد – فقط صفحه نمایش را روی 60 هرتز قفل می کند. حالت 120 هرتز تا حدی رفتار خودکار دارد، در واقع نمایشگر به نرم افزار گزارش می دهد که می تواند در فرکانس های 30 هرتز، 48 هرتز، 50 هرتز، 60 هرتز، 90 هرتز و 120 هرتز کار کند.

اکثر برنامه ها با فرکانس 90 هرتز یا 60 هرتز اجرا می شوند. همچنین به نظر می رسد که این تلفن فاقد منطقی برای تشخیص تعامل یا حرکت روی صفحه است. بسیاری از تلفن‌های دیگر زمانی که با دستگاه تعامل ندارید یا هیچ حرکتی روی صفحه نمایش وجود ندارد، به‌طور خودکار نرخ تازه سازی خود را کاهش می‌دهند. اما نورد N30 5G اینگونه نیست.

با این حال، این بدان معنا نیست که گوشی از حالت‌های نرخ تازه‌سازی اضافی پشتیبانی شده، استفاده نمی‌کند. مهم‌تر از همه، به نظر می‌رسد این گوشی نوعی پخش ویدیو و تشخیص نرخ فریم را انجام می‌دهد. به این ترتیب، در برخی از برنامه‌ها، مانند یوتیوب، N30 5G زمانی را که در حال پخش ویدیوی 48 فریم بر ثانیه هستید، تشخیص می‌دهد و با نرخ رفرش 48 هرتز مطابقت دارد. یا سعی می‌کند این کار را انجام دهد، 48 هرتز را برای چند ثانیه فعال کند و سپس به 60 هرتز بازگردد.

نرم افزار و رابط کاربری

این گوشی با اندروید 13 و رابط کاربری OxygenOS 13.1 که بر روی آن قرار داشته، عرضه می شود. OxygenOS 13 از روزهای وحشتناک بتای اولیه خود راه درازی را پیموده است، اما روی Nord N30 به خوبی کار می کند. OxygenOS 13 روان و پاسخگو است و ویژگی های فراوانی را برای مشغول نگه داشتن شما ارائه می دهد.

سایه اعلان زیبا به نظر می رسد و دسترسی فوری به نوار لغزنده روشنایی شما را بدون نیاز به دوبار کشیدن انگشت به پایین ارائه می دهد. صفحه اصلی به شدت قابل تنظیم است و به شما امکان می دهد آیکون اپلیکیشن ها، جلوه های انتقال را هنگام کشیدن بین صفحات اصلی و موارد دیگر تغییر دهید. و هزاران ویژگی مخفی وجود دارد که می توانید با آنها در برنامه تنظیمات بازی کنید، از جمله توانایی اجرای دو برنامه به طور همزمان در صفحه تقسیم شده، امکان اجرای برنامه ها در پنجره شناور، و ابزار Smart Sidebar که بدون توجه به کاری که انجام می دهید، دسترسی سریع به برنامه ها/میانبرهای مورد علاقه شما را ارائه می دهد.

متأسفانه، وان پلاس در مورد به روز رسانی های نرم افزاری، توپ را کنار می گذارد. نورد N30 5G تنها یک آپدیت سیستم عامل اندروید را وعده داده است. به عبارت دیگر، هنگامی که به‌روزرسانی اندروید 14 را دریافت می‌کنید، در اواخر امسال یا سال آینده، این تنها ارتقای نرم‌افزاری بزرگی است که دریافت خواهید کرد. در مجموع سه سال به دریافت بروزرسانی‌ امنیتی هر دو ماه یکبار ادامه می‌دهید، اما این هنوز از آنچه رقابت ارائه داده، عقب است.

عملکرد و عمر باتری

درست مانند برادر CE 3 Lite، نورد N30 5G از چیپست کوالکام اسنپدراگون 695 استفاده می کند. این هرگز یک تراشه فوق العاده نبود، حتی زمانی که در سال 2021 معرفی شد. همچنین این گوشی با 8 گیگابایت رم LPDDR4X ترکیب شده و می توان آن را از طریق یک ویژگی رم مجازی با 4، 6 یا 8 گیگابایت فضای اضافی در یک صفحه فایل افزایش داد. N30 5G با 128/256 گیگابایت حافظه UFS 2.2 عرضه می شود که از طریق microSD قابل ارتقا است.

اسنپدراگون 695 دارای یک پیکربندی پردازشگر هشت هسته ای است، اما فقط دو هسته بزرگ Kryo 660 Gold تا 2.2 گیگاهرتز کلاک دارد. همچنین دارای شش Kryo 660 Silver کوچکتر است که تا 1.7 گیگاهرتز کار می کنند. در مورد عملکرد پردازشگر، نورد N30 5G از سخت افزاری که دارد نهایت استفاده را می برد. از نظر مدرن، این مقدار زیادی نیست، اما همچنان کار را انجام می دهد.

اگر بخواهیم منصف باشیم، می‌توان محدودیت‌های 695 را گاهی احساس کرد. برای مثال، در نرم افزار Duolingo، بارگذاری درس‌ها گاهی اوقات چند ثانیه بیشتر از تلفن‌های گران‌تر طول می‌کشد و اگر بخواهیم در بازی مارول اسنپ نرخ 60 فریم بر ثانیه داشته باشیم، باید گرافیک را به تنظیمات Low برسانیم. نورد N30 5G از پس همه اپلیکیشن های موجود در گوشی بر می آید، و آنها را به خوبی اجرا می کند.

وان پلاس به دلیل ارائه باتری‌های بزرگ و شارژ سریع با گوشی‌های هوشمند خود شهرت دارد و Nord N30 5G از این منظر، دور نشده است. روشن نگه داشتن تلفن توسط یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی انجام می شود و در تست ما، امتیاز استقامت کلی 119 ساعت را کسب کرد. این حتی بهتر از آن چیزی است که از این چیپست و ترکیب ظرفیت باتری انتظار داشتیم. Nord N30 به ویژه در استقامت در حالت آماده به کار عالی است.

نورد N30 5G شارژ سریع سیمی 50 واتی SUPERVOOC را برای باتری 5000 میلی آمپر ساعتی خود ارائه می دهد. این مقدار کمی کمتر از 67 واتی است که Nord CE 3 Lite در اروپا و آسیا ارائه می شد، اما به طور قابل توجهی بیشتر از 33 وات شارژ ریلمی 10 پرو است. نورد N30 5G یک دستگاه شارژ بسیار سریع است؛ ما توانستیم در عرض 15 دقیقه از صفر به 40 درصد و در نیم ساعت به 73 درصد برسیم. شارژ کامل ما 47 دقیقه طول کشید.

کیفیت دوربین

وان پلاس واقعاً می‌خواست Nord N30 5G را به‌عنوان دوربین پشتی سه‌گانه به بازار عرضه کند، اما به طرز تاسف‌باری اقدام به پیاده‌سازی آن کرد. دوربین اصلی نورد N30 5G یک سنسور 108 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.75 است. برخلاف بسیاری از تلفن های هوشمند مدرن، توجه به این نکته مهم است که هیچ لرزشگیر اپتیکال تصویر (همچنین به عنوان OIS شناخته می شود) وجود ندارد. شما همچنین دو دوربین 2 مگاپیکسلی – یک سنسور عمق و یک دوربین ماکرو – به همراه یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی در جلو دارید.

دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی از آرایش پیکسل Nona-Bayer استفاده می کند، به این معنی که به طور پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی می گیرد. این عکس های معمولی در نور روز بسیار مناسب به نظر می رسند. میزان جزئیات در کادر و محدوده دینامیکی خوب و بازتولید رنگ مناسب است، چیزی که در مورد جدیدترین گوشی های وان پلاس وجود داشته است. در صورت تمایل می‌توانید با غیرفعال کردن HDR خودکار، رنگ‌های کم‌رنگ‌تری دریافت کنید.

با عکاسی در حالت 108 مگاپیکسلی می‌توانید جزئیات کمی بهتر و تصویر کلی واضح‌تر دریافت کنید. همانطور که گفته شد، Nord N30 دارای دو حالت مختلف 108 مگاپیکسلی است. یکی از آنها ضامن رزولوشن بالا رابط کاربری دوربین اصلی است. این عکس های بسیار تمیز با جزئیات ریزتر بهبود یافته تولید می کند. سپس حالت اختصاصی دوربین Extra HD وجود دارد. به‌طور عجیبی عکس‌هایی را در حدود 108.5 مگاپیکسل به جای 108 مگاپیکسل می‌گیرد. و این تنها تفاوت بین این دو حالت نیست. با نگاه کردن به عکس‌ها در کنار هم، متوجه شدیم که حالت دوربین Extra HD معمولاً تصاویر ملایم‌تری با جزئیات ظریف کمتر تولید می‌کند.

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی عکس های قابل استفاده شگفت انگیزی را می گیرد. جزئیات زیادی برای کار در اینجا وجود دارد، رنگ ها زیبا به نظر می رسند، و حتی محدوده دینامیکی هم بد نیست. حالت زوم 3 برابری در دوربین اصلی اضافه شده جالبی است. وان پلاس آن را “lessless” می نامد، که به نوعی درست است زیرا با برش دادن از مرکز سنسور 108 مگاپیکسلی، عکس های 12 مگاپیکسلی تولید می کند.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی خوب است اما تا حد زیادی چشمگیر نیست. فوکوس ثابتی دارد، اما سطح کانونی نسبتاً گسترده و بخشنده ای دارد. رنگ ها خوب هستند و دامنه پویا مناسب است. دوربین اصلی Nord N30 5G عملکرد قابل قبول اما تا حد زیادی غیر قابل توجهی در نور کم دارد. سطح جزئیات حل شده مناسب است، اما چیزی فراتر از آن نیست. رنگ ها بیشتر به زندگی صادق هستند.

منابع نور به خوبی مدیریت نمی شوند و اغلب منفجر می شوند. مناطق تاریک تقریباً به طور کامل خرد شده اند. همچنین نویز بیشتری نسبت به آنچه که دوست داشتیم در قاب مشاهده شود وجود دارد. Nord N30 5G دارای حالت شب اختصاصی است. نکته مثبت این است که گرفتن عکس بسیار سریع است که برای چیپست اسنپدراگون 695 به طرز چشمگیری چنین است. حالت شب همچنین به طور قابل توجهی عکس ها را روشن می کند و سایه ها را به خوبی تقویت می کند، به ویژه برخی از جزئیات از دست رفته را بازیابی می کند. منابع نور نیز به طور کلی بهتر مدیریت می شوند.

متأسفانه به نظر می رسد حالت شب جزئیات کمتری را ثبت می کند. Pixel-peeping عکس‌های با جزئیات کمتر و ملایم‌تری را نشان می‌دهد، که الگوریتم سپس سعی می‌کند با اعمال شارپ‌سازی آزاد آن‌ها را بهبود بخشد. این منجر به عکس هایی می شود که هم نرم هستند و هم بیش از حد پردازش شده اند. ترکیب عالی نیست.

جمع بندی

وان پلاس نورد N30 5G بهترین گوشی هوشمندی نیست که می‌توانید با قیمت 300 دلار بخرید – اگرچه بسیار نزدیک است. بزرگترین ایراد نورد N30 5G استفاده از یک دوربین اصلی فاقد ویژگی در کنار دو دوربین ثانویه عمدتاً بی‌فایده است. اگر 300 دلار برای خرج کردن دارید و دوربین خوب برایتان مهم است، گوشی های دیگری نظیر شیائومی یا سامسونگ به مراتب بهتری پیدا خواهید کرد.

اما موضوع اینجاست اگر با فدا کردن کیفیت دوربین (و دریافت هر نرم‌افزار جدید فراتر از اندروید 14) خوب هستید، بقیه مشخصات وان پلاس نورد N30 فوق‌العاده هستند. نگه‌داشتن آن حس خوبی دارد، ویژگی‌های کلاسیک مانند جک هدفون و فضای ذخیره‌سازی قابل ارتقا را دریافت می‌کنید، و NFC برای Google Pay وجود دارد. همچنین عملکرد خوب، صفحه نمایش دوست داشتنی، عمر باتری طولانی و شارژ بسیار سریع دریافت می کنید. این یک لیست بزرگ از نکات مثبت برای قیمت 300 دلار است.

مزایا

  • طراحی نازک، جذاب و کیفیت ساخت محکم
  • جک هدفون و ارتقای microSD
  • عمر باتری عالی و شارژ سریع
  • تنظیم بلندگوی استریو جامد
  • کیفیت کلی عکس مناسب

معایب

  • بدون نوار لغزنده هشدار وان پلاس
  • LCD با کالیبراسیون رنگ ضعیف و روشنایی نسبتا کم
  • نمایشگر به ندرت از حداکثر نرخ تازه سازی 120 هرتز استفاده می کند
  • از لکنت گاه به گاه و کندی عملکرد رنج می برد
  • بدون دوربین فوق عریض
  • بدون فیلمبرداری 4K
منبع
digitaltrendsgsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا